کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تحرکات عجیب در بازار آهن‌آلات


کد خبر : ۸۳۱۱۳یکشنبه، ۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۷:۱۶۵۲۹۰ بازدید

در روزهای پایانی اردیبهشت ماه شاهد دوچندان شدن روند صعودی قیمت ها در بازار آهن بودیم. طی هفته اخیر، قیمت میلگرد در بازار ...
تحرکات عجیب در بازار آهن‌آلاتتحرکات عجیب در بازار آهن‌آلات

آهن پرایس: در روزهای پایانی اردیبهشت ماه شاهد دوچندان شدن روند صعودی قیمت ها در بازار آهن بودیم. طی هفته اخیر، قیمت میلگرد در بازار به طور میانگین چیزی حدود ۴۶۵ تومان به ازای هر کیلوگرم و یا به عبارت دیگر ۳/۴ درصد با رشد قیمت مواجه شد، در این بین قیمت میلگرد آجدار سایز ۱۴ الی ۳۲ به ازای هر کیلوگرم به طور متوسط به رقم ۱۴ هزار و ۳۱۵ تومان رسید.

باوجود اینکه بازار داخلی همچنان گرفتار رکود است و همچنین میزان عرضه از تقاضا بالاتر است، اما در طرف تقاضا در بورس کالا با بهبود نسبی روند موجود مواجه بودیم. از محصولات طویل فولادی عرضه شده در بورس کالا، ۶۶ درصد به فروش رسید و شمش فولادی که در بورس عرضه شده بود حدود ۸۷ درصد مورد معامله قرار گرفت.

آمار منتشر شده از معاملات صورت گرفته میلگرد در بورس کالا طی هفته گذشته حاکی از آن است که، این محصول با متوسط قیمت ۱۲ هزار و ۹۶۴ تومان به ازای هر کیلوگرم و بدون درنظر گرفتن مالیات بر ارزش افزوده مورد معامله قرار گرفت. در معاملات صورت گرفته شاهد افزایش ۴۱۳ تومانی قیمت میانگین موزون میلگرد به ازای هر کیلوگرم یا به عبارت دیگر افزایش ۳/۲۹ درصدی به نسبت مدت زمان هفته ای که به ۲۴ اردیبهشت ختم می شد، بودیم.

در بررسی معاملات شمش فولادی در بورس کالا شاهد معامله شدن این محصول با متوسط قیمت ۱۲ هزار و ۲۴۶ تومان به ازای هر کیلو و همچنین بدون در نظر گرفتن مالیات بر ارزش افزوده بودیم؛ نسبت به روزهایی که به ۲۴ اردیبهشت ماه منتهی می شد، قیمت میانگین موزون شمش، ۴۷۰ تومان در هر کیلو یا ۴ درصد افزایش پیدا کرد.

بین شمش فولادی و میلگرد در بورس کالا شاهد ایجاد فاصله قیمتی بودیم که این فاصله که چیزی حدود ۶/۶ درصد در مدت زمان ذکر شده بود، به ۵.۹ درصد در مدت زمان هفته گذشته رسید اما فاصله ای که ایجاد شد همچنان نتوانست موجب رضایت نوردکاران شود و این احتمال وجود دارد که به علت پایین بودن حاشیه بین قیمت میلگرد و شمش، نوردکاران به دنبال افزایش قیمت تولیدات خود در مدت زمانی کوتاه باشند. از سوی دیگر یعنی در بازارهای جهانی فولاد با روندهای متفاوتی در هفته اخیر مواجه بودیم، به این شکل که در بازار چین، قیمت ها به واسطه سیاست های کنترلی دولت چین و تقابل پکن با مسئله سفته بازی، روندی نزولی را تجربه کرد. اما در سایر مناطق جهان قیمت محصولات فولادی با افزایش چشمگیری مواجه بود.

با تمام این تفاسیر، پیش بینی های صورت گرفته بیانگر آن است که احتمال کاهش جزئی قیمت ها در بازار های جهانی در هفته های آتی البته به صورت موقت وجود دارد؛ همچنین اقدامات دولت چین که در جهت کنترل قیمت محصولات فولادی می باشد و موجب شده است که قیمت ها در بازار چین کاهشی شود، می تواند به مرور زمان موجب کاهش اندک قیمت ها در سایر نقاط جهان شود. در بازار داخلی، آینده روشنی برای ایجاد رونق در معاملات به چشم نمی خورد و خریداران اندکی که در بازار موجود می باشند، تحت تاثیر رخدادهای سیاسی داخلی و خارجی نسبت به معاملات اقدام نکرده و در این زمینه محتاطانه عمل می کنند. لازم به ذکر است که این مسئله به معنی عدم افزایش قیمت ها نیست.

در صورتی که نرخ ارز با کاهش قابل توجهی مواجه نشود، افزایش نرخ مواد اولیه همچون سنگ آهن، آهن اسفنجی و قراضه که در هفته های اخیر اتفاق افتاده است، خود می تواند عاملی برای رشد قیمت محصولات فولادی شود. همچنین سهولت در صادرات محصولات فولادی و قیمت بالای آهن آلات در کشورهای همسایه نیز می تواند منجر به افزایش قیمت ها در بازار داخل شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها