کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

عوامل تاثیرگذار در قیمت‌گذاری بازار آهن


کد خبر : ۶۹۶۶۳پنجشنبه، ۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۲:۵۶۱۳۵۹۹ بازدید

برخی اوقات مشاهده می کنیم که روند افزایشی قیمت‌های مقاطع طویل فولادی در بازار داخلی را مرتبط با تحلیل های وابسته به تورم ارائه ...
عوامل تاثیرگذار در قیمت‌گذاری بازار آهنعوامل تاثیرگذار در قیمت‌گذاری بازار آهن

آهن‌پرایس- برخی اوقات مشاهده می کنیم که روند افزایشی قیمت‌های مقاطع طویل فولادی در بازار داخلی را مرتبط با تحلیل های وابسته به تورم ارائه می دادند و همانند بازارهایی مثل طلا یا ارز یا بورس اوراق بهادار به این بازار نگاه می‌کنند. که کارشناسان معتقدند علت این نوع نگرش هم پوشانی روند صعودی قیمت ها با نرخ تورم است، که به صورت افسار گسیخته بالا می رود.

اما واقعیت مسئله بر خلاف مطالب ارایه شده نمی باشد چرا که ما در کشوری زندگی می کنیم که عوامل زیادی بر روی بازار آهن تاثیر می گذارد، اما این ها  تنها یک گزینه فرعی اثرگذار بر  بازار داخلی فولاد هستند و گزینه اصلی زیر سایه این عوامل مخفی شده  است.

بازار داخلی فولاد کشور بر خلاف بسیاری از بازارهای دیگر با توجه به اینکه یک بازار کاملا وابسته به تولید داخل و مواد اولیه آن می باشد که هر دو عامل هم در اختیار دستورالعمل های دولتی و چگونگی عملکرد فولادسازان بزرگ کشور قرار دارد، متاثر از عوامل دیگری همچون نوسانات ارز، قیمت های جهانی مقاطع فولادی و بار روانی و هیجانی جامعه نیز می باشد.

به عنوان نمونه حدود ۴ الی ۵ ماهی است که همزمان با تغییر رویکرد وزارت صمت و تغییر برخی کرسی های مدیریتی در این وزارتخانه، در کنار تفویض کامل اختیارات کنترلی بازار داخلی به فولادسازان بزرگ کشور و سکوت در خصوص عملکرد آنها، دستورالعمل هایی در جهت حمایت از فولادسازان داخلی صادر شد، که بطور کامل طی این ۴ الی ۵ ماه جنبه حمایتی ایجاد کرد.

از این رو بارها طی چند ماه گذشته ضمن تشریح جزییات این دستورالعمل به خصوص سقف باز رقابتی و عدم وجود هرگونه سوپاپ تخلیه هیجان بعد از رقابت های صورت گرفته در معاملات بورس کالا و همچنین مهندسی هایی که در سمت عرضه شمش و آهن اسفنجی به بازار داخلی طی این مدت صورت گرفته است، این روند افرایشی را مورد نقد و بررسی قرار دادیم .ش



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها