کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

چرا تلاطم بازار روغن پایان ندارد؟


کد خبر : ۸۰۸۷۷شنبه، ۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۵:۰۰۱۴۱۰ بازدید

هر چند که طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت وضعیت بازار روغن عادی است، اما در میانه صحبت‌های مسئولان این بخش به افزایش ...
چرا تلاطم بازار روغن پایان ندارد؟چرا تلاطم بازار روغن پایان ندارد؟

هر چند که طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت وضعیت بازار روغن عادی است، اما در میانه صحبت‌های مسئولان این بخش به افزایش قیمت جهانی روغن، احتکار خانگی و برخی مشکلات مربوط به واردات، به‌عنوان دلایل نابسامانی در بازار این محصول اشاره شده است.

عباس قبادی در گفت‌وگوی ویژه خبری با اشاره به اینکه ۷۰ تا ۸۰ درصد روغن خام کشور وارداتی است، اظهارکرد: قیمت روغن پالم از ۶۰۰ یورو به ۹۰۰ یورو در تن افزایش داشته است، همچنین روغن آفتابگردان از ۷۰۰ یورو به ۱۳۰۰ یورو رسیده است. او با اشاره به اینکه مصرف ماهانه روغن در کشور ۱۵۰ هزار تن است و از آذرماه امسال ۱۷۰ تا ۱۸۰ تن روغن خام در ماه به کارخانه‌ها تحویل داده شده، گفت: همه عوامل دست‌به‌دست هم داد تا فشار به ذخایر روغن بیشتر شود. اکنون وضعیت روغن در کشور خوب و ذخیره قابل‌قبول است. کارخانجات سه‌شیفته در حال فعالیت هستند. اما  روغن کالایی خاص است و تولید آن مسائل خاص خود را دارد. بنابراین  رسیدن به وضعیت عادی نیاز به زمان دارد.

 واردات دانه‌های روغنی سقف ندارد 

قبادی تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات دانه‌های روغنی را از جمله موارد اولویت‌دار عنوان کرد و افزود: اما واردات دانه‌های روغنی با مشکلاتی هم روبه‌روست، زیرا اگر واردکننده دانه‌های روغنی بازاری برای کالایش نداشته باشد؛ نگهداری دانه‌های روغنی در مخازن و انبارها با فساد و خرابی همراه می‌شوند. او ادامه داد: ما هم موافق اعمال ارز ۴۲۰۰ تومانی نیستیم، اما حذف آن تبعاتی دارد که توضیح آن در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری نمی‌گنجد. قبادی با اشاره به تخصیص نزدیک به یک میلیارد دلار به دانه‌های روغنی، گفت: حدود همین میزان هم به روغن خام اختصاص داده شد.

به‌طورکلی با توجه به ایجاد فضای روانی در دو ماهه اخیر و پیش‌آمدن انتظارات تورمی در کشور، تفکراتی ایجاد شد که شاید در ماه‌های پایانی سال، ارز وارداتی روغن از ۴۲۰۰ تومانی به ارز نیمایی تبدیل شود، این تفکر سبب شد که مراجعه مردم به فروشگاه‌ها بیشتر شود. او با بیان اینکه در ماه‌های آبان و آذر مشکلات موجود در خصوص روغن کاهش یافت، اظهارکرد: در ماه‌های دی و بهمن به سبب ذخیره‌سازی و اندوختن روغن جامد توسط صنعتی‌کاران، کمی با هجمه این صنف به فروشگاه‌ها و مراکز فروش مواجه شدیم که البته این مشکل هم رفته‌رفته حل شد. در حال حاضر با افزایش نرخ روغن در سراسر جهان، کمی فشار بر روی ما ایجاد شد، اما این فشارها بازهم نتوانست مشکلی در تأمین روغن مورد نیاز و واردات آن به کشور ایجاد کند. این اظهارات در حالی مطرح می‌شود ‌که اخیرا مشاهدات میدانی نشان می‌دهد در برخی از محله‌های شهر تهران در بعضی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرید روغن جامد با ارائه کارت‌ملی میسر است؛ یعنی به‌هر کارت‌ملی تنها یک روغن جامد فروخته می‌شود.

از اواخر شهریور امسال عرضه روغن جامد در بازار کم شد و کمتر از یکماه بعد نیز این مشکل برای روغن مایع ایجاد شد. مشکلات ایجاد شده در حدی بود که براساس گزارش‌های رسیده از تهران و برخی شهرستا‌ن‌ها یا به‌طورکل روغن در فروشگاه‌ها و مغازه‌ها نبود، یا با قیمت‌های بالاتر به بهانه کمیاب‌شدن فروخته می‌شد، یا خرید روغن منوط به خرید اقلام دیگر بود یا اینکه پس از ایستادن در صف به هر نفر تنها یک روغن فروخته می‌شد. اگر چه چندی بعد وضعیت عرضه روغن مایع در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بعد از آن در خرده‌فروشی‌ها بهتر شد و بازار به ثبات نسبی رسید اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که هنوز برخی استان‌ها در تامین روغن مایع مصرفی خانوار با مشکلاتی مواجه هستند و کمبود عرضه روغن جامد نیز همچنان خودنمایی می‌کند و شهروندان را با چالش‌های بسیاری مواجه کرده است.

 چرا واردات گوشت کاهش یافت؟

معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت با بیان اینکه سال گذشته حدود ۷۰۰ تا۸۰۰ میلیون دلار گوشت قرمز وارد کشور شد، گفت: امسال واردات گوشت‌قرمز به زیر ۱۶۰ میلیون دلار رسیده است زیرا ارز مربوط به گوشت ‌نیمایی شد. وقتی ارز ۴۲۰۰ تومانی برداشته می‌شود اتفاقات دیگری هم به‌دنبال دارد. به همین خاطر است که باید تمام جوانب امر را ببینیم و همه مسائل پیرامون ارز ۴۲۰۰ تومانی را بسنجیم در آخر مجلس است که به ما می‌گوید چه‌کار کنیم.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها