کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بررسی قیمت ها در بازار آهن آلات


کد خبر : ۹۶۹۰۰پنجشنبه، ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۵:۲۴۸۹۴۳ بازدید

پس از جهش قیمت روز آهن‌آلات در ابتدای هفته و افزایش 1000 تومانی نرخ کلیه مقاطع فولادی، روز گذشته شاهد کاهش التهابات بازار و ...
بررسی قیمت ها در بازار آهن آلاتبررسی قیمت ها در بازار آهن آلات

آهن پرایس: پس از جهش قیمت روز آهن‌آلات در ابتدای هفته و افزایش 1000 تومانی نرخ کلیه مقاطع فولادی، روز گذشته شاهد کاهش التهابات بازار و ثبات در نرخ غالب محصولات فولادی بودیم.

بازار ارز نیز پس از جهش ناگهانی و ورود به کانال ۳۳ هزار تومانی که در نتیجه احتمال صدور قطعنامه علیه ایران ایجاد شده بود، پس از اجرایی شدن خرید نامحدود ارز صادرکنندگان توسط صرافی‌ها، بازار ۲ هزار تومان عقبگرد کرد و مجددا با یک نزول ناگهانی وارد کانال ۳۱ هزار تومانی شد.

 به طوری که در پایان روز گذشته هر دلار آمریکا در بازار آزاد به قیمت ۳۱ هزار و ۸۵۰ تومان به فروش رسید. شایان ذکر است که احتمال دارد طی روزهای آتی این روند کاهشی همچنان ادامه‌دار باشد.
 

تحلیل روزانه بازار آهن

هفته سوم خردادماه نوسانات چشمگیری در اکثر بازارها به ویژه بازار آهن و ارز رخ داد که در تحلیل‌های پیشین به آنها پرداخته شد؛ اما با پایان هفته تب و تاب و التهابات افزایشی بازار به سمت سکون و ثبات قیمت‌ها سوق داده شد و به همین موازات تقاضای چندانی هم مشاهده نشد.

به گزارش آهن پرایس، به‎‌دنبال ضعف تقاضا در بازار، قیمت روز میلگرد آجدار روز گذشته در غالب مبادی فروش ثابت و بدون تغییر بود اما در این بین شمار محدودی از شرکت‌ها همچنان در صدد افزایش قیمت‌ها در بازه ۱۰۰ الی ۴۰۰ تومانی بودند درحالی که کاهش ۱۰۰ تومانی نیز مشاهده شد.

قیمت روز تیرآهن در بخش کیلوفروشی در برخی از شرکت‌ها ۲۰۰ تومان افزایش داشت و در برخی دیگر ثابت بود اما در بخش شاخه‌فروشی غالب شرکت‌ها ثبات قیمت داشتند و نوسانات جزئی در حدود ۱۰ الی ۲۰ هزار تومانی نیز مشهود بود، همچنین نبشی و ناودانی نیز از این امر مستثنا نبوده و در کلیه مبادی فروش با ثبات قیمت همراه بودند.

اما بازار ورق‌ ریزش قیمت‌ محسوسی را روز گذشته تجربه کرد به طوری که قیمت روز ورق استیل و ورق سیاه مبلغی حدود ۵۰۰ تومان کاهش داشت، همچنین قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی نیز به تبعیت از فضای کلی حاکم بر بازار کاهش ۳۰۰ تومانی را تجربه کرد.

در بخش لوله و پروفیل نیز نوسانات نزولی قابل مشاهده بود، به طوری که قیمت روز لوله مانیسمان، گازی، داربستی و...، همچنین قیمت قوطی پروفیل با کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی در بازار عرضه شد.

همانطور که از آمار و ارقام برمی‌آید در هفته جاری نوسانان متعددی در بازار آهن و همچنین بازار ارز ایجاد شد اما با نزدیک شدن به پایان هفته ثبات نسبی و جزئی در این بازارها رخ داد که در ادامه برخی علل آن بررسی خواهد شد.

همانطور که قابل ملاحظه است بازارهای جهانی روندی کاهشی و ثابت دارند و این درحالی است که بازارهای داخلی ما طی دو هفته گذشته بدون توجه به فاکتورهای مهم اثرگذار بنای ادامه افزایش قیمت را گذاشته بود.

خبرهایی در زمینه قطعی برق فولادسازان و کاهش یا توقف تولید محصولات فولادی از جمله این عوامل تحریک افزایش قیمت‌ها بود، اما روند تصاعدی و شارپی نرخ دلار که به افزایش فاصله آن با دلار نیمایی منجر شد به نوعی ترس از ادامه این روند را در مردم ایجاد کرد که به روی آوردن آنها به بازار و تبدیل نقدینگی به کالای سرمایه‌ای را در پی داشت.

اما روز گذشته با وجود اینکه حجم معاملات در بورس کالا زیاد بود و استقبال بالایی نیز مشاهده شد، چنین تقاضایی در بازار مشاهده نشد و به نوعی مجددا سکون و رکود در آن حاکم بود.

با وجود این می‌توان گفت بخشی از این واکنش‌ها که روز گذشته مشاهده شد ممکن است به اصلاح قیمت دلار و کاهش نرخ آن مربوط باشد زیرا صعود ناگهانی نرخ ارز از افزایش روزافزون قیمت اهن‌الات حمایت می‌کرد.

از طرفی دیگر نیز نزدیک شدن به روزهای پایان هفته و هفته پایانی ماه خرداد، ممکن است عامل دیگری باشد بر اینکه مصرف‌کنندگان دست از خرید کشیده‌اند و احتمال دارد هفته آینده نیز اوضاع به همین منوال باشد و نرخ محصولات بورسی اصلاح شود، با این شرایط به نظر می‌رسد در روزهای آتی شاهد تضاد و تناقضی بین بورس و بازار آزاد خواهیم بود.

با توجه به اینکه معیار سنجش قیمت‌ها در بازار برای مصرف‌کنندگان نرخ دلار است، معیار بورس کالا و فولادسازان هم نرخ دلار نیمایی است،با تضادی که بین این دو دلار مشاهده می‌شود احتمال رشد مثبت پلکانی در رینگ‌های بعدی و افزایش روزافزون رکود در بازار وجود دارد.

شایان ذکر است در صورت تداوم روند نزولی قیمت‌های جهانی و تعیین قیمت فولاد بر مبنای نرخ فولاد صادراتی و نرخ دلار نیمایی که حدود ۱۰۰۰ تومان از قیمت‌های فعلی پایین‌تر است و همچنین عرضه محصولات فولادی در بورس کالا براساس نرخ پایه، کمبود تقاضای مصرفی و کاهش ساخت‌وسازها رکود در روزهای آتی را در پی خواهد داشت.

مضاف بر عواملی که ذکر شد، کاهش حدود ۵۰ دلاری نرخ شمش CIS طی دو روز گذشته و همچنین افزایش ۰/۷۵ درصدی نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا، نیز جزو عوامل مهمی است که در بازارهای داخلی و خارجی اثرگذار خواهد بود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها