کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تبادلات تجاری ایران و افغانستان 30 درصد کاهش پیدا کرد


کد خبر : ۸۹۸۳۰شنبه، ۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۳:۲۵۷۶۸ بازدید

رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان از کاهش 30 درصدی کاهش تبادلات تجاری دو کشور خبر داد. افغانستان قبلا با کمک‌هایی که ...
تبادلات تجاری ایران و افغانستان 30 درصد کاهش پیدا کردتبادلات تجاری ایران و افغانستان 30 درصد کاهش پیدا کرد

رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان از کاهش 30 درصدی کاهش تبادلات تجاری دو کشور خبر داد. افغانستان قبلا با کمک‌هایی که از غرب می‌گرفت کالاهای ایرانی را می‌خرید. این کمک‌‌ها قطع شده و قدرت خرید این کشور کاهش یافته است.

اکنون با گذشت سه ماه از قدرت‌گیری طالبان در کابل از رشد تبادلات تجاری بین دو کشور که مرزهای طولانی و زمینی دارند خبری نیست.

حسین سلیمی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان روز جمعه ۵ آذر (۲۶ نوامبر) به ایلنا گفت، در سه ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال پیش تبادلات تجاری بین ایران و افغانستان حدود ۳۰ درصد کاهش داشته است.

او افزود ایران قصد دارد نیاز مواد غذایی، مواد ساختمانی و مواد سوختی افغانستان را تامین کند.

به گفته سلیمی ایران قصد دارد از طریق سرمایه‌گذاری و صدور خدمات فنی و مهندسی درآمد افغانستان را از معادن افزایش دهد "تا بتوانند واردات را در همان سطح قبل ادامه دهند".

رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان  تاکید کرد: «با افزایش قدرت خرید افغانستان از طریق حضور ایران در معادن این کشور، توقع داریم واردات از ایران ادامه یافته و حتی قوت بگیرد.»

به گفته حسین سلیمی تجارت دو کشور در سال جاری به رقمی که پیش‌بینی می‌شد یعنی سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار نخواهد رسید.

سلیمی ادامه داد: «جلساتی که در افغانستان برگزار شد در این جهت بود که وضعیت تجاری دو کشور بهبود پیدا کند و تاکیداتی هم روی بازارچه‌های مرزی شد که نتایج این توافقنامه‌ها به تدریج هم مشخص می‌شود.»

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان گفته است، "وقتی درآمدزایی داشته باشند می‌توانند خرید هم داشته باشند". او اضافه کرد مذاکرات با طالبان انجام گرفته اما باید منتظر نتایج این نشست‌ها بود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها