تبادلات تجاری ایران و افغانستان 30 درصد کاهش پیدا کرد

شنبه، ۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۳:۲۵
کدخبر:۸۹۸۳۰

رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان از کاهش 30 درصدی کاهش تبادلات تجاری دو کشور خبر داد. افغانستان قبلا با کمک‌هایی که از غرب می‌گرفت کالاهای ایرانی را می‌خرید. این کمک‌‌ها قطع شده و قدرت خرید این کشور کاهش یافته است.

اکنون با گذشت سه ماه از قدرت‌گیری طالبان در کابل از رشد تبادلات تجاری بین دو کشور که مرزهای طولانی و زمینی دارند خبری نیست.

حسین سلیمی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان روز جمعه ۵ آذر (۲۶ نوامبر) به ایلنا گفت، در سه ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال پیش تبادلات تجاری بین ایران و افغانستان حدود ۳۰ درصد کاهش داشته است.

او افزود ایران قصد دارد نیاز مواد غذایی، مواد ساختمانی و مواد سوختی افغانستان را تامین کند.

به گفته سلیمی ایران قصد دارد از طریق سرمایه‌گذاری و صدور خدمات فنی و مهندسی درآمد افغانستان را از معادن افزایش دهد "تا بتوانند واردات را در همان سطح قبل ادامه دهند".

رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان  تاکید کرد: «با افزایش قدرت خرید افغانستان از طریق حضور ایران در معادن این کشور، توقع داریم واردات از ایران ادامه یافته و حتی قوت بگیرد.»

به گفته حسین سلیمی تجارت دو کشور در سال جاری به رقمی که پیش‌بینی می‌شد یعنی سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار نخواهد رسید.

سلیمی ادامه داد: «جلساتی که در افغانستان برگزار شد در این جهت بود که وضعیت تجاری دو کشور بهبود پیدا کند و تاکیداتی هم روی بازارچه‌های مرزی شد که نتایج این توافقنامه‌ها به تدریج هم مشخص می‌شود.»

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان گفته است، "وقتی درآمدزایی داشته باشند می‌توانند خرید هم داشته باشند". او اضافه کرد مذاکرات با طالبان انجام گرفته اما باید منتظر نتایج این نشست‌ها بود.