کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

جدال بازار آهن با قطعی گاز


کد خبر : ۸۹۶۱۳یکشنبه، ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹:۴۶۱۶۳۵ بازدید

مطابق اخبار موجود وزارت نفت برنامه قطع گاز فولادسازان را به همه کارخانه‌ها اعلام کرده اما به ظاهر با مخالفت وزارت صمت روبه‌رو شده ...
جدال بازار آهن با قطعی گازجدال بازار آهن با قطعی گاز

آهن پرایس: آغاز هفته با آرامش نسبی در بازار ارز کلید خورد و قیمت دلار تغییر چندانی نداشت، به طوری که در پایان روز شنبه دلار آمریکا در بازار آزاد با اندکی کاهش به قیمت ۲۸ هزار و ۱۹۰ تومان مبادله شد. به همین ترتیب در بازار آهن نیز نوسانات قابل ملاحظه‌ای روی نداد و قیمت روز آهن آلات در عمده شرکت‌ها ایستا و بدون تغییر بود.

مطابق اخبار موجود وزارت نفت برنامه قطع گاز فولادسازان را به همه کارخانه‌ها اعلام کرده اما به ظاهر با مخالفت وزارت صمت روبه‌رو شده است. به همین جهت بناست نشستی برگزار شود تا تصمیمات نهایی در این زمینه اتخاذ شود. آنچه از ظاهر امر پیداست احتمال قطعی گاز در آینده‌ای نزدیک به یقین مبدل خواهد شد اما صاحبان صنایع هنوز این مسئله را جدی نگرفته‌اند.

از سویی دیگر بازارهای جهانی نیز در بلندمدت منفی است و نرخ محصولات صادراتی کشور نیز در مقایسه با هفته گذشته بدون تغییر است، همچنین به تأثیر از اخبار و سیگنال‌های مثبت از مذاکرات برجام که در ۸ آذرماه برگزار خواهد شد، بیش از پیش به ثبات بازار منجر شده است و می‌توان گفت فعلا هیچ محرک بیرونی برای تغییر قیمت محصولات وجود ندارد و افزایش قیمت محدودی که گاهی اتفاق می‌ا‌‌فتد درواقع توجیهی ندارد.

بر همین اساس مطابق تحلیل اهن پرایس از قیمت مقاطع فولادی در نخستین روز هفته، شاهد ثبات قیمت میلگرد در عمده شرکت‌ها بودیم. البته چند شرکت نیز با کاهش مختصری اعلام قیمت کردند به گونه‌ای که برخی کارخانه‌ها از جمله میلگرد کارخانه میانه وارد کانال ۱۵ هزار تومانی شد. گفتنی است بیشترین نرخ ثبت شده برای میلگرد در روز گذشته ۱۶ هزار و ۹۰۵ تومان و کمترین نرخ ثبت شده نیز ۱۵ هزار و ۸۵۰ تومان بوده است.

قیمت نبشی و ناودانی نیز در غالب شرکت‌ها بدون تغییر بودند اما برخی شرکت‌ها نیز با کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی محصولات خود را عرضه کردند. قیمت تیرآهن در بخش کیلوفروشی نیز ثابت بود اما کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی نیز مشاهده شد، در بخش شاخه‌فروشی نیز در کنار ثبات نسبی حاکم، ۱۰ الی ۲۰ هزار تومان افزایش قیمت در برخی کارخانه‌ها اعلام شد. قیمت پروفیل نیز کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی را در برخی مبادی فروش تجربه کرد اما همچنان برخی کارخانه‌ها بدون تغییر بوده و ثبات قیمت داشتند.
 

مخالفت صمت با قطعی گاز

همانطور که اشاره کردیم در پی ارسال برنامه قطعی گاز کارخانه‌ها توسط وزارت نفت، این برنامه با مخالفت جدی وزارت صمت روبه‌رو شد به طوری که این سهمیه‌بندی را نپذیرفت و کمبود گاز را به کم‌کاری و سوءمدیریت وزارت نفت نسبت داد.

به همین جهت بنا شد جلسه‌ای با حضور وزیر نفت، صمت و نیرو برگزار شود که نتایج آن نیز اعلام خواهد شد. آنچه از اخبار موجود برمی‌آید احتمال دارد برای جبران کمبود گاز، به جای قطعی گاز صنایع فولادی، گاز پتروشیمی‌ها قطع شود.

در همین زمینه محمدرضا هوشمند فعال صنعت فولاد نیز با ابراز نگرانی از عواقب قطعی گاز اظهار کرد: با توجه به اینکه قطعی گاز در صنایع آغاز شده است احتمال افزایش نرخ مواد اولیه از جمله آهن اسفنجی و به هم ریختن توازن بازار امری محتمل است. 

وی در این‌باره بیان کرد: برخی تولیدکنندگان برای اینکه با کمبود مواجه نشوند مواد اولیه مورد نیاز خود را خریداری و انبار کرده‌اند. می‌توان گفت اجبار به عرضه آهن اسفنجی در بورس کالا به ایجاد ذهنیت در زمینه احتمال کمبود آهن اسفنجی دامن زده است. 

از همین رو کنترل وضعیت فعلی و تنظیم بازار از وظایف مهم بورس کالا در این ایام است، به طوری که علاوه‌بر کنترل قیمت‌ها مدیریت میزان عرضه نیز از ملزومات است زیرا آنطور که به نظر می‌رسد در پی این اخبار مسائلی همچون ترس از کمبود آهن اسفنجی و طرح قراردادهای بلندمدت کمی اوضاع بازار را آشفته کرده است.

آنچه از شواهد و قراین برمی‌آید این ترس و نگرانی از قطعی گاز و احتمال مواجه شدن با کمبود مواد اولیه، تولیدکنندگان را برآن داشته تا به خرید آهن اسفنجی روی بیاورند و آن را ذخیره کنند، به همین جهت در پی این نگرانی نرخ قراضه آهن نیز در روزهای اخیر روندی افزایشی در پی گرفته است.

به همین دلیل وزارت صمت با هدف کنترل بازار و حفظ توازن قیمت‌ها در صدد افزایش عرضه آهن آسفنجی در بورس کالا است. به طوری که روزهای یکشنبه و دوشنبه ۵۸ هزار تن آهن اسفنجی در بورس عرضه می‌شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها