کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ارزش ذاتی سهامی که می خریم چقدر است؟


کد خبر : ۸۵۶۹۶دوشنبه، ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۲:۴۰۴۷۳۶ بازدید

اغلب مواقع ارزش بازار و قیمت بازار سهام، با ارزش ذاتی و قیمت واقعی سهم متفاوت است.
ارزش ذاتی سهامی که می خریم چقدر است؟ارزش ذاتی سهامی که می خریم چقدر است؟

احسان رضا پور کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که ارزش دقیق سهام شرکت ها چطور مشخص می شود؟ بیان کرد: سه ارزش به نام‌های اسمی، بازاری و ذاتی وجود دارد. اسمی ارزشی است که سهامدار پرداخته کرده است و در دفاتر به عنوان آورده نقدی ذکر می‌شود، در قانون تجارت ما معادل ۱۰۰ تومان است.

وی افزود: حال این سهم‌های ۱۰۰ تومانی در بازار به علت‌های مختلفی مثل وضعیت سودآوری بنگاه‌ها و سایر عوامل ممکن است، دچار افزایش یا کاهش قیمت شود، این ارزشی که سهامداران برای داد و ستد سهام شرکت حاضر به پرداخت هستند و سهام شرکت بر مبنای آن قیمت معامله می‌شود ارزش بازاری نام دارد.


این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: ارزش بازار بیشترین تاثیر را از وضعیت سودآوری بنگاه‌ها می‌گیرد. علاوه بر این عامل ترکیب دارایی بنگاه ها، ترازنامه و ساختار مالی یک شرکت نیز در تعیین ارزش بازار اثر گذار است. گاهی بعضی از پارامتر‌های متغیر اقتصاد کلان نیزمی تواند به صورت مقطعی در ارزش بازار نوسان ایجاد کند.

رضا پور در پاسخ به این پرسش که آیا هر قیمتی که سهام در آن معامله می‌شود قیمت واقعی سهم است؟ اظهارکرد: جواب این سوال منفی است، آن هم به این علت که ارزش گذاری سهام یک شرکت به فاکتور‌های زیادی بستگی دارد؛ که در هر صنعت این فاکتور‌ها متفاوت است. لازم به ذکر است در اغلب مواقع ارزش بازار و قیمت بازار سهام، با ارزش ذاتی و قیمت واقعی شرکت فاصله دارد.

رضا پور اظهار کرد: معمولا سهام شرکت‌ها به علت فاکتور‌های تاثیر گذارمالی، بر روی ارزش ذاتیشان معامله نمی‌شوند. به این صورت که قیمت سهام زیر ارزش ذاتیش یا به صورت حباب گونه بالاتر از ارزش ذاتیشان معامله می‌شوند. هر دو این حالت در بازار سرمایه وجود دارد و سهامداران باید با اشراف کامل بر وضعیت اطلاعات شرکت‌ها اقدام به خرید سهامی‌هایی که پایین‌تر از ارزش داتیشان هستند، کنند و اگر قیمت بالاتر از ارزش ذاتی باشد سهامداران باید از آن سهم خروج کنند.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با اینکه گاهی ارزش بازاری از ارزش ذاتی بیشتر می‌شود، گفت: زمانی که ارزش بازاری از ارزش ذاتی بیشتر شود، یا برعکس، انتظار می‌رود به مرور زمان این فاصله ایجاد شده کمتر شود یعنی در بلند مدت ارزش بازار با ارزش ذاتی برابر شود.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که مردم عادی از کجا بدانند که سهامی که قصد خرید آن را دارند بالاتر یا پایین‌تر از ارزش ذاتی است؟ تصریح کرد: محاسبه ارزش ذاتی معمولا برای عموم مردم کاری دشوار است، که عمدتا شرکت‌های تامین سرمایه، مشاور سرمایه گذاری و شرکت‌های پردازش اطلاعات این اقدام را انجام می‌دهند.

وی افزود: معمولا این اطلاعات پردازش شده به صورت رایگان در اختیار عموم مردم قرار نمی‌گیرد. به علت اینکه برای تحلیل وبه دست آوردن این اطلاعات نیاز به زمان و تخصص کافی است. اما ممکن است سهامداران بتوانند با استفاده از جستجو یک قسمتی از اطلاعات را در حد ساده به صورت رایگان به دست بیاورند.

وی  عنوان کرد: محاسبه ارزش ذاتی شرکت‌ها سرمایه گذاری که پرتفوی‌های بورسی دارند، شاید یکی از راه‌های آسان باشد، چون سرمایه گذاران با دسترسی به NAV که معادل ارزش خالص دارایی‌های آن شرکت است، می‌تواند تخمین واقع بینانه‌ای نسبت به ارزش سهام آن شرکت داشته باشند.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که حساب ارزش ذاتی کدام گروه‌ها سخت‌تر است افزود: در رابطه با شرکت‌های سرمایه گذاری با کمی جستجو می‌توان اطلاعاتی را به دست آورد. اما ارزش ذاتی شرکت صنعتی را به علت پیچیدگی‌های بسیاری که در هر صنعت وجود دارد به سختی می‌توان حساب کرد.

رضاپور در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر کدام یک از گروه‌ها کمتر از ارزش ذاتیشان معامله می‌شوند؟ تصریح کرد: فلزی ها، معدنی ها، پالایش ها، پتروشیمی‌ها و هلدینگ‌های مربوط به این صنایع ارزنده محسوب می‌شوند و ارزش ذاتیشان بالاتر از این چیزی است که در حال حاضر با آن معامله می‌شوند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها