کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بررسی وضعیت بازار سرمایه در دولت بعد


کد خبر : ۸۳۶۱۴پنجشنبه، ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۳:۵۹۲۶۶۵ بازدید

حدود 10 ماه از ریزش شاخص بورس می‌گذرد و تا کنون اقدام موثری برای ساماندهی به این بخش از اقتصاد در دستور کار قرار نگرفته ...
بررسی وضعیت بازار سرمایه در دولت بعدبررسی وضعیت بازار سرمایه در دولت بعد

حدود 10 ماه از ریزش شاخص بورس می‌گذرد و تا کنون اقدام موثری برای ساماندهی به این بخش از اقتصاد در دستور کار قرار نگرفته است. البته این موضوع به معنای فراموش شدن بازار سرمایه نیست، چراکه می‌بینیم در روزهای اخیر اصلاح وضعیت بازار و حمایت از دارایی سهام‌داران یکی از اصلی‌ترین شعارهای انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری شده است.

با اهمیت یافتن بازار سرمایه در سال‌های اخیر، کاندیدهای ریاست جمهوری در برنامه‌های خود به ساماندهی بازار بورس اشاره کرده‌اند. اما با وجود توجه به این بخش، تا کنون هیچ جزئیاتی از برنامه‌ها برای حمایت از بازار توسط نامزدهای ریاست جمهوری اعلام نشده و همچنان این پرسش که وضعیت بازار بورس در دولت بعد چگونه خواهد بود بی‌پاسخ است. احسان رضاپور، کارشناس بازار سرمایه در این زمینه به «ابتکار» می‌گوید: وضعیت بورس در دولت آینده به چند فاکتور مهم بستگی خواهد داشت. یکی از این فاکتورهای مهم سیاست‌های کلان دولت بعدی برای تولید است که این فاکتور مهم بر فروش شرکت‌ها بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

رضاپور می‌افزاید: به عبارتی دیگر باید ببینیم که رویکرد دولت بعدی و مجلس درخصوص قیمت‌گذاری دستوری محصولات، تعرفه‌های اثرگذار بر مواد اولیه شرکت‌ها و بحث انرژی و نحوه تعاملات بین‌المللی کشور چگونه خواهد بود.

وی در ادامه به بررسی تاثیر روابط بین‌المللی بر بهبود فضای بازار سرمایه می‌پردازد و در این راستا می‌گوید: تعاملات بین‌المللی خود از دو جهت برای شرکت‌ها دارای اهمیت بالایی بوده و می‌تواند بازار سرمایه را تحت تاثیر مثبت و یا منفی قرار دهد. تعاملات از یک جهت بر روی نرخ ارز اثرگذار خواهد بود و نوسانات نرخ از بدون شک بر روند بازار سرمایه اثر می‌گذارد. جهت دیگر بحث گشایش‌هایی است که می‌تواند تامین مواد اولیه، دسترسی به تکنولوژی‌های به روز، کاهش هزینه‌های دسترسی به مواد اولیه با کیفیت‌تر و بازارهای بین‌المللی را فراهم کند.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار می‌کند: آیتم‌های گفته‌شده مسائلی است که بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بنابراین باید منتظر ماند و دید که عوامل موثر بر فضای بازار سرمایه در ماه‌های آتی چگونه خواهد بود. وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به شعار نامزدهای انتخابات درخصوص بازار سرمایه ادامه می‌دهد: نامزدهای ریاست جمهوری وعده‌هایی می‌دهند که عمدتا رویکرد سیاسی بیشتری نسبت به بُعد اقتصادی دارد و به نظر می‌رسد کاندید‌ها مُسکن‌وار به ماجرای بورس نگاه می‌کنند و می‌خواهند بازار را از با مُسکن از التهابی که چندین ماه با آن درگیر است نجات دهند.

رضاپور می‌گوید: به نظر می‌رسد با آرام شدن فضای سیاسی و اقتصادی کشور و همچنین اگر گشایش‌هایی در فضای بین‌المللی داشته باشیم می‌توان انتظار داشت که وضعیت تولید و فروش شرکت‌ها بهبود یابد.

وی با تاکید بر عملکرد صحیح از سوی دولتمردان ادامه می‌دهد: اگر دولتمردان درست عمل کنند و برنامه‌های اجرایی‌شان به گونه‌ای باشد که یک ثبات نسبی بر فضای اقتصاد حاکم شود به مرور اثر سودآوری بنگاه‌ها می‌تواند محرکی برای رشد پایدارتر در بازار سرمایه باشد.

سهام‌داران خوشبین به بازار سرمایه

رضاپور در بخش دیگری از گفت‌وگو به رشد‌های اخیر شاخص بورس اشاره می‌کند و در این خصوص می‌گوید: بازار چندین مرتبه از محدوده‌های حمایتی مهم خود عبور کرد و در محدوده قیمتی جذاب‌تری قرار گرفت، این موضوع در هفته اول خردادماه هنگامی توجه سهام‌داران را به خود جلب کرد که با مخابره شدن اخبار مثبت همراه شد. این اخبار شامل گزاراش‌های بسیار خوب عملکردی دوماه ابتدایی سال به علاوه انتشار گزارش عملکرد سال 99 در کنار اخباری مبنی بر آزادسازی و خروج برخی از محصولات از قاعده قیمت‌گذاری دستوری بود که این مسائل در کنار هم سبب شد سهام‌داران به ادامه روند بازار خوش‌بین شوند.

بورس نسبت به دوماه ابتدای سال آرام‌تر است

این کارشناس بازار سرمایه به بهبود وضعیت شاخص بورس نسبت به دوماه ابتدای سال جاری اشاره می‌کند و در این‌باره ادامه می‌دهد: بنابراین مشاهده سیگنال‌هایی در بازار طی هفته اول خردادماه به خوش‌بینی در بازار منجر شد، البته نباید فراموش کرد که خرداد و تیرماه فصل مجامع شرکت‌ها است و عمدتا شرکت‌ها تقسیم سود را در این دوماه انجام می‌دهند و اگر این سودها پایدار باشد قیمت سهام شرکت‌ها به محدوده‌های جذاب‌تری می‌رسند. این مسائل سبب شده است شاهد وضعیت بهتری از بازار سرمایه به نسبت دوماه ابتدای سال باشیم و در این شرایط سرمایه‌گذاران احساس بهتری به بازار دارند.

اگر دلار نوسان نداشته باشد، بورس آرام می‌گیرد

رضاپور در پایان صحبت‌هایش همچنین به چگونگی نرخ دلار و تاثیر آن در بازار سرمایه اشاره می‌کند و می‌گوید: ممکن است این سوال مطرح شود که آیا می‌توان به این بهبود امیدوار بود یا خیر، باید بگویم که سهام‌داران می‌توانند به ادامه روند مثبت در بازار امیدوار باشند اما این امیدواری درصورتی است که ما طی ماه‌های آتی افت معنادار نرخ دلار را تجربه نکنیم و انتظارات مبنی بر خروج محصولات از قیمت‌گذاری دستوری شامل شرکت‌های بیشتری شود. این در حالی است که اگر گشایش‌های سیاسی به کمک دو موضوع قبلی بیاید احتمالا خواهیم دید که بازار سرمایه بازار مناسب‌تری نسبت به فرصت‌های سرمایه‌گذاری رسمی دیگر باشد./ ابتکار



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها