کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

پاتک ارزی بانک مرکزی به دلالان


کد خبر : ۱۰۷۶۸۷شنبه، ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۳:۱۰۲۴۳۴۹ بازدید

از این به بعد بانک مرکزی ارز را به طور مستقیم از صادرکننده‌ها خریداری و به وارد کننده‌ها می‌فروشد ...
پاتک ارزی بانک مرکزی به دلالانپاتک ارزی بانک مرکزی به دلالان

در ادامه سیاست‌های ارزی جدید بانک مرکزی برای شفافیت بیشتر و همچنین کوتاه شدن دست دلالان، رئیس کل بانک مرکزی روز پنجشنبه گذشته از سیاست جدید این بانک در حوزه ارز صادرات و واردات رونمایی کرد. براساس توضیحات محمدرضا فرزین، از این به بعد بانک مرکزی ارز را به طور مستقیم از صادرکننده‌ها خریداری کرده و به واردکننده‌ها خواهد فروخت تا هم هزینه‌ها کمتر شده و هم، زمان تأمین ارز کوتاه‌تر شود.

وی در دیدار با جمعی از صادرکنندگان، واردکنندگان و تولیدکنندگان که به منظور بررسی مشکلات حوزه تجارت خارجی کشور برگزار شد، اظهار داشت: موضوع ارز از جمله موضوعات اساسی اقتصاد کشور است و بخش عمده‌ای از تلاش ما در بانک مرکزی و دولت معطوف به ایجاد آرامش در این بازار است تا بتوانیم ثبات را در اقتصاد کشور ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی‌پذیر کردن آینده اقتصاد و بازار برای فعالان اقتصادی از اولویت‌های اصلی بانک مرکزی است تأکید کرد: با توجه به شعار سال قطعاً سیاست‌هایی اتخاذ خواهیم کرد تا مشکلات کمتر و موانع رفع شود.

رئیس‌کل بانک مرکزی در ادامه به تشریح اقدامات اخیر بانک مرکزی در بازار ارز پرداخت و گفت: اجرای سیاست ارز کالاهای اساسی و دارو از محل ارزهای دولت که تاکنون اجرا شده است، یکی از اولین اقدامات بانک مرکزی در دوره جدید بود که ثبات را به بازار برگرداند و مانع از افزایش هیجانی نرخ شد.

وی افزود: همچنین برای عرضه و تأمین ارز مورد نیاز صادرکنندگان و واردکنندگان مرکز مبادله ارز و طلا ایجاد شد که این مرکز محور سیاست‌های ارزی کشور به حساب آمده و برای گسترش این مرکز برنامه‌های متنوعی از جمله راه‌اندازی سلف ارزی، سوآپ ارزی و استفاده از سایر ابزارهای متداول در دنیا را  در نظر داریم که در آینده اجرایی خواهد شد.

فرزین با بیان اینکه مرکز مبادله ارز و طلا نهال نوپایی در اقتصاد کشور محسوب می‌شود که بتدریج توسعه پیدا خواهد کرد خاطرنشان کرد: خوشبختانه از زمان راه‌اندازی این مرکز، اقدامات خوبی انجام شده و نرخ ارز مبادله شده در این مرکز از زمان راه‌اندازی تاکنون بین ۳۶ تا 39 هزار تومان بوده است.

 رئیس شورای پول و اعتبار افزود: با ساز کار تدارک دیده شده و همکاری دستگاه‌های ذیربط، ارزهای خدماتی مورد نیاز مردم نیز در این مرکز تأمین شده و تمام تلاش ما این است که کلیه ارزهای مورد نیاز مردم و فعالان اقتصادی را در این مرکز تأمین کنیم.

فرزین ادامه داد: درخصوص اسکناس ارز نیز این مهم به شبکه بانکی محول شد و افراد می‌توانند از طریق ایجاد حساب ارزی نیازهای خود را تأمین کنند و تاکنون نیز افرادی که  از این مسیر درخواست ارز داشته‌اند، توانسته‌اند بدون مشکل ارز مورد نیاز خود را دریافت کنند و دست دلالان و سفته بازان از این مسیر کوتاه شده و دیگر شاهد تشکیل صف‌های طویل برای دریافت ارز مقابل صرافی‌ها نیستیم. رئیس‌کل بانک مرکزی تأکید کرد: البته باید توجه داشته باشیم که پول ملی ما ریال است و تقویت ریال باید اولویت سیاستگذار باشد تا مردم نگران ارزش پول خود نباشند.

وی با بیان اینکه تشدید تحریم‌ها نقل و انتقال ارز را مشکل کرده است، گفت: اما خوشبختانه حجم مبادلات ارزی ما کم نیست و میزان مبادلات ارزی کشور در سال گذشته بالغ بر ۱۸۰ میلیارد دلار بوده است لذا دنیا نمی‌تواند براحتی ما را کنار بگذارد و مسیر رشد کشور با وجود تمام موانع محدود نخواهد شد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها