پاتک ارزی بانک مرکزی به دلالان

شنبه، ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۳:۱۰
کدخبر:۱۰۷۶۸۷

در ادامه سیاست‌های ارزی جدید بانک مرکزی برای شفافیت بیشتر و همچنین کوتاه شدن دست دلالان، رئیس کل بانک مرکزی روز پنجشنبه گذشته از سیاست جدید این بانک در حوزه ارز صادرات و واردات رونمایی کرد. براساس توضیحات محمدرضا فرزین، از این به بعد بانک مرکزی ارز را به طور مستقیم از صادرکننده‌ها خریداری کرده و به واردکننده‌ها خواهد فروخت تا هم هزینه‌ها کمتر شده و هم، زمان تأمین ارز کوتاه‌تر شود.

وی در دیدار با جمعی از صادرکنندگان، واردکنندگان و تولیدکنندگان که به منظور بررسی مشکلات حوزه تجارت خارجی کشور برگزار شد، اظهار داشت: موضوع ارز از جمله موضوعات اساسی اقتصاد کشور است و بخش عمده‌ای از تلاش ما در بانک مرکزی و دولت معطوف به ایجاد آرامش در این بازار است تا بتوانیم ثبات را در اقتصاد کشور ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی‌پذیر کردن آینده اقتصاد و بازار برای فعالان اقتصادی از اولویت‌های اصلی بانک مرکزی است تأکید کرد: با توجه به شعار سال قطعاً سیاست‌هایی اتخاذ خواهیم کرد تا مشکلات کمتر و موانع رفع شود.

رئیس‌کل بانک مرکزی در ادامه به تشریح اقدامات اخیر بانک مرکزی در بازار ارز پرداخت و گفت: اجرای سیاست ارز کالاهای اساسی و دارو از محل ارزهای دولت که تاکنون اجرا شده است، یکی از اولین اقدامات بانک مرکزی در دوره جدید بود که ثبات را به بازار برگرداند و مانع از افزایش هیجانی نرخ شد.

وی افزود: همچنین برای عرضه و تأمین ارز مورد نیاز صادرکنندگان و واردکنندگان مرکز مبادله ارز و طلا ایجاد شد که این مرکز محور سیاست‌های ارزی کشور به حساب آمده و برای گسترش این مرکز برنامه‌های متنوعی از جمله راه‌اندازی سلف ارزی، سوآپ ارزی و استفاده از سایر ابزارهای متداول در دنیا را  در نظر داریم که در آینده اجرایی خواهد شد.

فرزین با بیان اینکه مرکز مبادله ارز و طلا نهال نوپایی در اقتصاد کشور محسوب می‌شود که بتدریج توسعه پیدا خواهد کرد خاطرنشان کرد: خوشبختانه از زمان راه‌اندازی این مرکز، اقدامات خوبی انجام شده و نرخ ارز مبادله شده در این مرکز از زمان راه‌اندازی تاکنون بین ۳۶ تا 39 هزار تومان بوده است.

 رئیس شورای پول و اعتبار افزود: با ساز کار تدارک دیده شده و همکاری دستگاه‌های ذیربط، ارزهای خدماتی مورد نیاز مردم نیز در این مرکز تأمین شده و تمام تلاش ما این است که کلیه ارزهای مورد نیاز مردم و فعالان اقتصادی را در این مرکز تأمین کنیم.

فرزین ادامه داد: درخصوص اسکناس ارز نیز این مهم به شبکه بانکی محول شد و افراد می‌توانند از طریق ایجاد حساب ارزی نیازهای خود را تأمین کنند و تاکنون نیز افرادی که  از این مسیر درخواست ارز داشته‌اند، توانسته‌اند بدون مشکل ارز مورد نیاز خود را دریافت کنند و دست دلالان و سفته بازان از این مسیر کوتاه شده و دیگر شاهد تشکیل صف‌های طویل برای دریافت ارز مقابل صرافی‌ها نیستیم. رئیس‌کل بانک مرکزی تأکید کرد: البته باید توجه داشته باشیم که پول ملی ما ریال است و تقویت ریال باید اولویت سیاستگذار باشد تا مردم نگران ارزش پول خود نباشند.

وی با بیان اینکه تشدید تحریم‌ها نقل و انتقال ارز را مشکل کرده است، گفت: اما خوشبختانه حجم مبادلات ارزی ما کم نیست و میزان مبادلات ارزی کشور در سال گذشته بالغ بر ۱۸۰ میلیارد دلار بوده است لذا دنیا نمی‌تواند براحتی ما را کنار بگذارد و مسیر رشد کشور با وجود تمام موانع محدود نخواهد شد.