کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

قیمت آهن در مسیر اوج‌گیری دلار


کد خبر : ۱۰۵۴۲۸شنبه، ۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۸:۴۴۹۷۹۰ بازدید

پایان هفته گذشته به طور جزئی از تب و تاب نوسانات افزایشی قیمت آهن آلات کاسته شد اگرچه همچنان بسیاری از مبادی فروش در افزایش قیمت‌ها ...
قیمت آهن در مسیر اوج‌گیری دلارقیمت آهن در مسیر اوج‌گیری دلار

پایان هفته گذشته به طور جزئی از تب و تاب نوسانات افزایشی قیمت آهن آلات کاسته شد اگرچه همچنان بسیاری از مبادی فروش در افزایش قیمت‌ها مُصر بودند اما واقعیت نیز نمایانگر بازاری آرام و کم تقاضا بود.

بازار افسارگسیخته ارز نیز به‌رغم تعطیلی پایان هفته همچنان رو به بالا بود و آنطور که به نظر می‌رسد تلاش رئیس کل بانک مرکزی هم اثر چندانی در کنترل نرخ دلار نداشت، زیرا پس از ایجاد مرکز مبادلات ارزی، نه تنها نرخ دلار تثبیت نشد بلکه پس از برگشت چندساعته به کانال ۴۹ هزار تومانی، مجددا رو به افزایش گذاشت و از کانال ۵۲ هزار تومانی هم فراتر رفت، به طوری که هر دلار در بازار آزاد ۵۲ هزار و ۶۵۰ تومان مبادله شد.

این در حالی است که برخی از مسئولین از غیرواقعی بودن نرخ دلار خبر می‌دهند و معتقدند بسیاری از مبادی غیررسمی مانند کانال‌های نامتعبر تلگرامی با اعلام قیمت غیرواقعی دلار به التهابات این بازار دامن می‌زنند از همین رو نهادهای امنیتی برای تعیین تکلیف این افراد ورود خواهند کرد.

تحلیل روند بازار آهن

اگرچه پایان هفته در بازار میلگرد شدت التهابات به طور جزئی فروکش کرده بود اما کماکان بسیاری از شرکت‌ها افزایش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی را در محصولات خود اعمال کردند در این بین چند کارخانه هم محصولات خود را بدون تغییر قیمت عرضه کردند.

اما نرخ تیرآهن شاخه‌ای همچنان در مسیر افزایشی قرار داشت و اغلب بنگاه‌ها بدون کمترین اصلاحی نرخ هر شاخه را ۵۰ الی ۲۰۰ هزار تومان افزایشی اعلام کردند و شماری از کارخانه‌ها نیز اعلام قیمت نکردند.

قیمت انواع ورق‌ها هم در عمده شرکت‌ها افزایش داشت، به طور مثال قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه و اکسین حدود ۴۰۰ الی ۱۰۰۰ تومان افزایشی بود، قیمت ورق گالوانیزه و روغنی و رنگی هم با افزایش قیمت جزئی همراه بودند.

قیمت روز نبشی، سپری و ناودانی ایرانی و اروپایی در شماری از مبادی فروش با افزایش قیمت ۳۰۰ تومانی همراه بودند اما برخی از کارخانه‌ها هم ثبات قیمت داشتند. قیمت پروفیل هم در تعداد محدودی از کارخانه‌ها ثابت بود اما افزایش ۳۰۰ الی ۵۰۰ تومانی هم مشاهده شد. نرخ لوله صنعتی، داربستی و انواع لوله‌ها هم افزایش قیمت ۳۰۰ تومانی داشتند.

همانطور که از روند نوسانات برمی‌آید روز نیمه تعطیل پنجشنبه هم برخلاف اقدامات کمیته مدیریت بازار، خبری از اصلاح یا تثبیت قیمت‌ اهن الات داخلی نبود و بعید به نظر می‌رسد تا پایان سال هم چنین اصلاحی اتفاق بیفتد.

فرمولی که در حال حاضر برای تعیین قیمت‌ها در بورس کالا به گرفته می‌شود، به نوعی از افزایش قیمت‌ها حمایت می‌کند، در واقع تنها کارخانه‌هایی که عرضه‌های محدودتری در بورس کالا داشته باشند مشمول اعمال منفی می‌شوند، البته آن هم در شرایطی است که عرضه‌های اعتباری قیمت‌ساز به عنوان شاخص میانگین در نظر گرفته نشود.

با این حال حتی اگر اصلاحی هم در نرخ آهن آلات صورت گیرد در شرایطی که سازوکار تعیین نرخ پایه تغییر نکند، اوضاع بازار به همین منوال باقی خواهد ماند.

اما تحلیل دیگری که وجود دارد این است که با توجه به تثبیت قیمت آهن در برخی مبادی خصوصی، احتمال این وجود دارد که بازار فولاد دیگر چندان با بازار ارز همسو نباشد و اثرات جهش نرخ دلار با تأخیر در بازار فولاد نمایان شود.

این به معنی کاهش قیمت‌ها و ورود بازار به فاز نزولی نیست اما دست‌کم ممکن است رشد جهشی در این بازار اتفاق نیفتد. با توجه به این که جهش نرخ محصولات فولادی و کمبود تقاضا مؤثر، به افزایش موجودی وزنی انبارها منجر شده است، همچنین محدود بودن بازه زمانی فعالیت بازار تا پایان سال، از دلایلی است که ممکن است مسیر بازار آهن داخلی را تا حدودی از بازار ارز جدا کند.

اما مسئله‌ دیگری که وجود دارد اثر معاملات بورس کالا در تشدید انتظارات تورمی داخلی است. به این صورت که با افزایش روزانه نرخ ارز تقاضا تاجران نیز رو به افزایش می‌گذارد و این در شرایطی است که طبق تجربه در ماه‌های سرد سال میزان تقاضا افت چشمگیری پیدا می‌کند.

اما بسیاری از فعالان این حوزه با توجه به افت روزانه ارزش پول ملی کشور برای حفظ سرمایه خود به خرید محصولات فولادی اعم از میلگرد، تیراهن و شمش فولادی روی آوردند./ آهن پرایس



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها