کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بازار آهن در سقف تاریخی قیمت‌


کد خبر : ۱۰۵۲۲۵یکشنبه، ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۱:۲۲۱۴۶۱۰ بازدید

براساس گزارش‌ها از بازار آهن و فولاد از ابتدا تا انتهای هفته گذشته زبانه‌های آتش انفجار قیمت آهن آلات همچنان شعله‌ور بود و قیمت محصولات فولادی در ...
بازار آهن در سقف تاریخی قیمت‌بازار آهن در سقف تاریخی قیمت‌

براساس گزارش‌ها از بازار آهن و فولاد از ابتدا تا انتهای هفته گذشته زبانه‌های آتش انفجار قیمت آهن آلات همچنان شعله‌ور بود و قیمت محصولات فولادی در عرض یک روز چندین بار اعلام شد طوری که اغلب زیرمجموعه‌های بازار فولاد سقف قیمتی جدیدی لمس کردند و بسیاری از مبادی فروش نیز پس از اعلام قیمت چندباره، فروش خود را بستند.

بازار ارز هم به صورت افسارگسیخته بدون توجه به هر نوع عامل خارجی بی‌وقفه رو به افزایش بود به این صورت که قیمت دلار در ابتدای هفته گذشته بین دو کانال ۴۵ و ۴۶ هزار تومان در نوسان بود اما تا پایان هفته از کانال ۴۷ هزار تومان نیز رد شد و روی ۴۷ هزار و ۶۸۰ تومان بسته شد.

تحلیل روزانه بازار آهن

روند صعودی قیمت‌ آهن به‌رغم تعطیلی دو روزه، در روز نیمه‌تعطیل پنجشنبه هم ادامه داشت، اما در این میان برخی از مبادی فروش خود را بستند. به این صورت که قیمت میلگرد آجدار بین ۵۰۰ الی ۱۰۰۰ تومان افزایش داشت و طی ده روز گذشته رشد ۱۹ درصدی را تجربه کرده است. کف نرخ میلگرد در کانال ۲۵ هزار تومانی گزارش شد و سقف نرخ آن هم در نزدیکی کانال ۲۷ هزار تومانی قرار گرفت.

گفتنی است در ابتدای مهرماه نرخ میلگرد آجدار ۱۶ در کانال ۱۶ هزار و ۲۵۰ تومانی اعلام می‌شد اما در پایان بهمن ماه کف قیمت آن ۲۵ هزار تومان اعلام شد، در واقع می‌توان گفت سرعت رشد نرخ میلگرد بیش از سرعت رشد تورم کشور بود.

قیمت روز قوطی آهن در اکثر شرکت‌ها حدود ۳۰۰ تومان افزایش داشت، گفتنی است پروفیل ضخامت ۲ میلیمتر کارخانه صابری در کانال ۳۷ هزار تومانی گزارش شد؛ همچنین قیمت لوله صنعتی، مبلی، گازی و سایر لوله‌ها با افزایش ۳۰۰ تومانی در اکثر کارخانه‌ها همراه بودند.

قیمت انواع ورق‌ها نیز با افزایش قیمت همراه بود به طوری که قیمت روز ورق سیاه حدود ۳۰۰ تومان افزایش قیمت داشت و قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی هم به همین میزان افزایش داشتند. قیمت روز نبشی، ناودانی و سپری در اکثر مبادی فروش اعلام نشد، قیمت روز تیرآهن هم به ویژه در کارخانه ذوب آهن اصفهان اعلام قیمت نشد و برخی بنگاه‌ها بین ۱۰ الی ۱۰۰ هزار تومان افزایش داشتند.

ماه بهمن از ابتدا تا انتهای آن روزهای بود و همه بازارها کانال‌های قیمتی جدیدی را تجربه کردند. طبق عقیده برخی کارشناسان انتظار می‌رود در ماه اسفند با کاهش محدودیت گاز و افزایش تولید روند بازار کمی آرام بگیرد؛ اما آنطور که از شواهد و قراین برمی‌آید این بازار ملتهب سر اصلاح ندارد و به عبارتی نشانه‌ای که دال بر فروکش کردن شعله افزایش قیمت‌ها باشد، مشاهده نمی‌شود.

همانطور که بارها بیان کردیم عوامل متعددی به تحریک قیمت‍ها در بازار آهن منجر می‌شود اما درحال حاضر گویا عنان بازار در دست دلار است و دلار نیز بدون توجه به سیگنال‌های ارسالی و حرف‌درمانی و وعده وعید راه خود را سپری می‌کند.

در یک ماه اخیر قیمت دلار حدود ۱۱/۳۱ درصد افزیش داشته است که معادل ۴ هزار و ۸۲۰ تومان گزارش شده است. همچنین از ابتدای نیمه دوم سال تا پایان ماه بهمن نیز بازار ارز افزایش ۵۳ درصدی داشته و از کانال ۳۱ هزار و ۵۲۰ تومان به ۴۸ هزار و ۳۲۰ تومان رسیده است. گویا افزایش تنش‌های سیاسی در عرصه بین‌المللی و تورم داخلی عوامل اصلی جهش نرخ دلار است.

از طرفی دیگر به نظر می‌رسد با افزایش سختگیری آمریکا در محدودیت دسترسی ایران به دلار از بازار عراق و دبی، عامل دیگری است که از افزایش بیشتر قیمت دلار حمایت می‌کند.

یکی از خبرهایی که هفته گذشته منتشر شد بازگشایی بهره‌برداری از معدن خواف بود که این امر نوید بهبود تأمین مواد اولیه و افزایش تولید به ویژه در کارخانه ذوب آهن اصفهان است. گفتنی است اخیرا ذوب آهن اصفهان با کاهش حجم عرضه محصولات فولادی به افزایش قیمت‌ها منجر شد که به عقیده برخی بهره‌برداری از این معدن ممکن است روی حجم عرضه‌ها و به تبع روی نرخ محصولات تأثیر مثبتی بگذارد، اما با توجه به اینکه نوساناتی که در بازارآهن مشاهده می‌شود، حاصل تورم روزافزون و رشد پایه پولی است، بعید به نظر می‌رسد افزایش حجم عرضه محصولات اثر چشمگیری بر کنترل و تعدیل قیمت‌ها بگذارد.

افزایش نرخ شمش و محصولات فولادی به ابطال معاملات محصولات بورسی در هفته گذشته منجر شد که هدف آن کنترل و تعدیل قیمت‌ها بود اما با در نظر گرفتن میزان تورم کشور نمی‌توان اصلاح نرخ محصولات فولادی را در کوتاه مدت انتظار داشت.

نکته قابل توجهی که وجود دارد و فعالان این حوزه باید آن را مدنظر قرار دهند، این است که روند اعلام قیمت‌ها و شواهد و قراین خود گویای اوضاع نابسامان و تحلیل‌ناپذیر بازار آهن و فولاد است و نمی‌توان چشم‌انداز روشنی از افق بازار آهن در ماه آتی ترسیم کرد./ آهن پرایس



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها