کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

توافق هسته ای با ایران در آینده نزدیک امضا نمی‌شود


کد خبر : ۹۹۹۵۷چهارشنبه، ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۰:۱۰۷۰۷۲ بازدید

روزنامه «تایمز اسرائیل» چاپ تل‌آویو امروز در گزارشی نوشت: آمریکا به اسرائیل اطلاع داده که توافق هسته ای در حال حاضر در دستور کار نخواهد بود.
توافق هسته ای با ایران در آینده نزدیک امضا نمی‌شودتوافق هسته ای با ایران در آینده نزدیک امضا نمی‌شود

روزنامه صهیونیستی «تایمز اسرائیل» امروز چهارشنبه مدعی شد که توافقی با ایران در چارچوب مذاکرات رفع تحریم ها در وین در آینده نزدیک امضا نخواهد شد.

به گزارش ایران جیب از ایرنا، روزنامه «تایمز اسرائیل» چاپ تل‌آویو امروز در گزارشی نوشت: "آمریکا به اسرائیل اطلاع داده که توافق هسته ای در حال حاضر در دستور کار نخواهد بود."

این رسانه صهیونیستی افزود: "یائیر لاپید نخست وزیر موقت اسرائیل در گفت‌وگوهای اخیر با جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و دیگر مقامات این کشور این پیام را دریافت کرده است که توافق بین تهران و قدرت های جهانی در آینده نزدیک امضا نخواهد شد."

در حالیکه مذاکرات وین در انتظار تصمیم سیاسی واشنگتن است، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که شکاف‌ها و اختلافات با ایران بر سر پیش نویس پیشنهادی هنوز باقی است.

«ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر سه شنبه به وقت محلی در نشستی خبری با خبرنگاران در واشنگتن بدون اشاره به زیاده خواهی های کشورش در مذاکرات و نقض برجام از سوی واشنگتن ادعا کرد که پاسخ ایران ما را در موقعیتی قرار نداد که توافق را انجام دهیم.

دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌های ایران پس از وقفه‌ای پنج‌ ماهه ۱۳ مردادماه در شهر وین آغاز شد و این مذاکرات پس از چهار روز ۱۷ مرداد ماه با بازگشت هیات‌ها به پایتخت‌ها پایان یافت.

برگزاری این دور از مذاکرات در پی آن صورت گرفت که مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روزنامه فایننشال‌تایمز ادعا کرد بسته پیشنهادی جدیدی روی میز گذاشته که شامل راهکارهای به روز درباره رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای ایران است.

جمهوری اسلامی ایران ۲۵ مرداد (۱۶ آگوست) نظرات و درخواست‌های خود را درباره پیشنهادات اتحادیه اروپا درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین ارسال کرد و آمریکا پس از بیش از یک هفته از آن در دوم شهریور ماه (۲۴ آگوست) نظر خود را در این باره به اتحادیه اروپا ارائه کرد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ۱۰ شهریور ماه (اول سپتامبر) از ارسال نظرات جمهوری اسلامی ایران در مورد پاسخ آمریکا درباره متن پیش‌نویس توافق احتمالی رفع تحریم‌ها به هماهنگ کننده خبر داد و گفت: پس از دریافت پاسخ آمریکا، تیم کارشناسی جمهوری اسلامی ایران آن را به دقت مورد بررسی قرار داده و پاسخ‌های ایران، پس از ارزیابی در سطوح مختلف، تدوین و به هماهنگ‌کننده تحویل داده شد. متن ارسالی دارای رویکردی سازنده با هدف نهایی کردن مذاکرات است.

گفت‌ وگوها در حالی به مراحل سرنوشت‌ساز رسیده که رسیدن به خط پایان و توافق نهایی معطل تصمیم‌های سیاسی غرب بویژه ایالات متحده آمریکا به عنوان طرف نقض کننده توافق سال ۹۴ است.

هیات جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که لازمه رسیدن به توافق، پایدار بودن رفع تحریم‌ها به نحوی تضمین شده است و اینکه موضوعی نباید به عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران در آینده باقی بماند و به دنبال توافقی است که در آن انتفاع اقتصادی مردم تامین، تجارت خارجی ایران رفع و محدودیت‌های غیرقانونی فروش نفت برداشته شود. از این منظر، اگر طرف مقابل مطالبات منطقی ایران و الزامات شکل‌گیری یک توافق پایدار و قابل اتکاء را بپذیرد، توافق نهایی حاصل خواهد شد.

آیت الله رئیسی، رئیس جمهوری کشورمان دوشنبه هفته گذشته در جمع رسانه‌های داخلی و خارجی تصریح کرد: مذاکرات برای رفع تحریم ها و آنهایی است که به تعهد خود پشت پا زدند باید برگردند و تعهداتشان را عمل کنند. ما تاکیدمان در این مذاکرات رفع تحریم‌هاست.

وی افزود که جمهوری اسلامی ایران بر راستی آزمایی اطمینان بخش و تضمین‌های اعتماد آفرین در مذاکرات تاکید و اصرار دارد که مسایل پادمانی حتما حل و فصل شود. رئیس جمهوری خاطر نشان کرد: این یک رکن در مذاکرات است و بدون آن سخن از توافق معنا ندارد. توافق باید همراه باشد با حل و فصل مسایل پادمانی و نکاتی که ایران به عنوان راهبرد دنبال می‌کند. ما از تحقق منافع ملت ایران کوتاه نیامده و نخواهیم آمد.

آیت الله رئیسی چهار شرط را به عنوان مولفه‌های اصلی توافق بیان کرد و توضیح داد: آنچه در توافق مدنظر است نخست، تضمین‌های اطمینان آور، دوم راستی آزمایی عینی و عملی نسبت به رفع تحریم‌ها، سوم رفع تحریم‌ها به صورت معنادار و پایدار و چهارم بسته شدن ادعاهای سیاسی در رابطه با پادمان است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها