نیمه اول سال ۱۴۰۱ هم رو به اتمام است و دولت وعده داده بود امسال خودروی خارجی وارد کند. اما نه تنها هیچ خودرویی وارد نشده، بلکه آییننامه واردات آن هم هنوز تایید نشده است.
آخرین خبری که از این جلسات مخابره شده این است که دولت قرار است تا سقف یک میلیارد دلار خودرو وارد کند. ارزش خودروهای وارداتی ۱۰ و ۲۰ هزار دلار خواهد بود و اولین گروه خودرو آذرماه به ایران وارد میشود.
این چکیده اخبار شش ماه گذشته درباره پرونده واردات خودرو است. پروندهای که بسیاری امیدی به حل آن ندارند و معتقدند این دولت ممنوعیت واردات را فقط روی کاغذ برداشته و هیچ انگیزه و برنامهای برای اجرای آن ندارد.
به گفته یکی از نمایندگان مجلس، سقفی که برای واردات در نظر گرفته شده و من برای اولین بار اعلام میکنم، سقف 20 هزار دلار است یعنی واردات خودروی بالای 20 هزار دلار ممنوع است.
آقای جلال رشیدی کوچی، سخنگوی فراکسیون شفافیت مجلس، طی مصاحبه تلویزیونی خود برای نخستینبار اطلاعاتی از آئییننامه واردات خودرو را افشا کرد که خلاصه آنها به شرح زیر است:
1- یکی از بندهای آیین نامه واردات خودرو، مربوط به سقف دلاری است که برای دو رده قیمتی مختلف، تعیین شده است. یکی تا 10 هزار دلار و دیگری تا 20 هزار دلار.
2- رده اول قیمت، ویژه خودروهای 10 هزار دلاری است که برای واردات خودروهای اقتصادی درنظر گرفته شده است. برای این گروه از خودروها، تعرفه واردات خودرو ، معادل 10% درنظر گرفته شده که 4% آن برای حقوق گمرکی است و 6% دیگر نیز برای سود بازرگانی خواهد بود.
3- به همین دلیل، خودروی 10 هزار دلاری اگر وارد کشورمان شود، با قیمت تقریبی 11 هزار دلار آماده فروش خواهد شد که معادل تقریبی 300 تا 400 میلیون تومان خواهد شد. البته آقای رشیدی گفته که: من فکر نمیکنم این اتفاق بیفتد!
4- دولت، واردکنندگان را مکلف کرده که برای خودروهای وارداتی اقتصادی، خط مونتاژ راهاندازی کنند. طوریکه بعد از مدتی، امکان تولید آنها یا حتی بخشی از آنها، در کشورمان وجود داشته باشد.
5- رده دوم قیمت، برای خودروهای 20 هزار دلاری است. بنابراین خودروهای بالای 20 هزار دلار، امکان واردات به کشور را نخواهند داشت. آقای رشیدی البته به این موضوع انتقاد کرده و گفته که نظر مجلس، این بود که سقف دلاری برای واردات خودرو تعیین نشود. و اگر خریداری قصد واردات خودروهای گرانتر داشت، این امکان برایش فراهم باشد اما تعرفه و مالیات بیشتری را هم بپردازد.
به گزارش ایران جیب، اگر واردات خودرو که تاکنون با وعده های بسیار زیاد مسئولین هنوز به سرانجام نرسیده است هم اجرایی شود گزینه های غیرچینی چندان جذابی به بازار ایران نخواهند رسید. پس تمرکز بیشتر واردات خودرو به کشور از مبدا هند و چین خواهد بود که آنهم از مدل های ارزانقیمت و بی کیفتشان است.
برند | مدل | قیمت جهانی (دلار) | |
کیا | ریو 2022 | 17،500 $ | |
هیوندای | اکسنت 2022 | 17،700 $ | |
میتسوبیشی | میراژ 2022 | 15،700 $ | |
نیسان | ورسا 2022 | 16،700 $ |