کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

فاصله 3 برابری قیمت میوه از سر زمین تا مغازه


کد خبر : ۹۹۳۷دوشنبه، ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۸:۵۹۱۷۹۹ بازدید

این روزها شاهد رشد قارچ‌گونه میوه‌فروشی‌ها در سطح شهرها هستیم؛ به طوری که مغازه‌هایی بزرگ را بعضا اجاره کرده و به ...

این روزها شاهد رشد قارچ‌گونه میوه‌فروشی‌ها در سطح شهرها هستیم؛ به طوری که مغازه‌هایی بزرگ را بعضا اجاره کرده و به میوه‌فروشی می‌پردازند.

در هنگام عبور از کنار این مغازه‌ها که اجاره‌های بالایی نیز باید ماهانه بابت آنها پرداخته شود، در لحظه سوالی که به ذهن می‌رسد، این است که درآمد این میوه‌فروشی در ماه چقدر است که می‌تواند در ماه چنین اجاره‌هایی را نیز پرداخت کند.

اما نکته این‌جاست که نگاهی به قیمت میوه در سر زمین و تفاوت آن با قیمت‌های سطح شهر، پاسخ این سوال را به راحتی می‌دهد. گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد که قیمت میوه در سر زمین قیمت آن‌چنانی ندارد و وقتی محصولات به سطح شهر می‌رسد و می‌خواهد در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گیرد، تقریبا تا سه برابر افزایش قیمت پیدا می‌کند. در واقع اغلب محصولات کشاورزی با قیمت چندین برابر پایین‎‌تر از آنچه در شهرهای بزرگ به فروش می‌رسد، از کشاورز خریداری می‌شود.

مرکز آمار در جدیدترین گزارش خود از قیمت محصولات کشاورزی در روستا در فصل تابستان اعلام کرده که قیمت فروش هر کیلوگرم هندوانه در کل کشور 374 تومان، طالبی 671 تومان، خیار 1227 تومان، آلو 2299 تومان و آلو قطره طلا 1348 تومان بوده است. همچنین هر کیلوگرم هلو در سر زمین به طور متوسط 2450 تومان، شفتالو 2460 تومان، شلیل 2441 تومان، زردآلو 3064 تومان و قیسی 4864 تومان قیمت داشته است.

در میان این آمارها، هر کیلوگرم گیلاس نیز به طور متوسط با قیمت 3742 تومان، آلبالو 2834 تومان، سیب درختی 1862 تومان، گلابی 3379 تومان، توت درختی 5851 تومان، انار 2100 تومان و گوجه‌سبز 18677 تومان دیده می‌شود.

با وجود این قیمت‌ها، فقط کافی است که قیمت میوه‌ها در همان دوره در سطح شهر را به خاطر آورید. در تابستان امسال هر کیلوگرم طالبی در میادین میوه و تره‌بار 1500 تومان و در سطح شهر 1700 تومان قیمت داشت که این رقم نشان می‌دهد که این میوه از سر زمین تا سطح شهر که به دست مصرف‌کننده می‌رسد، با افزایش قیمت حدود 153 درصدی مواجه شده است.

همچنین هر کیلوگرم هلو در میادین میوه و تره‌بار 4200 تومان و در سطح شهر حدود 7500 تومان بود. این در حالی است که هلو در سرزمین به طور متوسط 2453 فروخته می‌شد. یعنی هر کیلوگرم هلو تا به مصرف‌کننده می‌رسید، 205 درصد افزایش قیمت پیدا می‌کرد.

شاید بد نباشد به قیمت هر کیلوگرم گیلاس و آلبالو هم در تابستان امسال اشاره کنیم و قیمت آنها را بنا به گزارش مرکز آمار در سر زمین ببینیم. هر کیلوگرم گیلاس در تابستان امسال در سطح شهر 8500 تومان و در میادین میوه و تره‌بار 4200 تومان قیمت داشت. هر کیلوگرم آلبالو نیز در میادین میوه‌و تره‌بار با قیمت 4200 تومان و در مغازه‌ها تا 8500 تومان عرضه می‌شد. بر این اساس، هر کیلوگرم گیلاس از سر زمین تا سطح شهر 127 درصد و هر کیلوگرم آلبالو حدود 200 درصد افزایش قیمت پیدا می‌کرد.

البته نکته قابل توجه در میان آمارهای مرکز آمار این است که همین محصولات را می‌شده در برخی از شهرها با قیمت بسیار پایین‌تری در سر زمین خریداری کرد و قیمت‌هایی که در گزارش آمده، متوسط قیمت کل کشور است.به‌هرحال تفاوت قیمت محصولات کشاورزی از روستا تا سطح شهر نشان می‌دهد که عده‌ای در این فضا، سودهای دو تا سه برابری به جیب می‌زنند؛ سودی که نه به جیب کشاورز می‌رود و نه منفعتی برای مصرف‌کننده خواهد داشت؛ جز این‌که جیب او را خالی کند.
 

 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها