معاون وزیر صمت درباره برنامه خودروسازان برای تولید خودروهای جایگزین سمند و تیبا، گفت: این دو شرکت در حال کار روی خودروهای اقتصادی هستند و نیمه دوم سال آینده محصول آن ها به بازار عرضه میشود، این نیاز در حال حاضر مقرر است با واردات تامین شود.
منوچهر منطقی درباره آئیننامه واردات خودرو اظهار داشت: پیش از این تنها خودروهایی وارد کشور می شد که افراد متمول می توانستند از آن استفاده کنند اما ما با برنامهریزی و بررسی بازار، خلاءهای موجود در این حوزه را احصا کردیم زیرا مقرر است با واردات خودرو از یک سو بازار تنظیم شود و از سوی دیگر بستر رقابتی شدن قیمت خودروهای داخلی با محصول خارجی فراهم شود.
وی گفت: برای تحقق این اهداف در مرحله نخست واردات خودروهایی در دستورکار قرار گرفت که نیازهای مذکور را تامین کند البته خودروهای گران قیمت تر نیز وارد می شوند اما برای شروع، کار را از جایی آغاز می کنیم که به بخشی که بیشترین مسئله را دارد رسیدگی کنیم.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا سازوکاری برای موضوع کاهش تعرفه واردات خودروهای اقتصادی پیش بینی شده است، بیان داشت: بله؛ زمانی که قرار است خودرو با قیمت مشخص و برای طیف خاصی وارد شود، مهندسی معکوس صورت میگیرد به این معنا که هزینه حمل و نقل، تعرفه گمرکی، اسقاط(برای واردات هر خودرو ۲ خودرو باید اسقاط شود) و… محاسبه خواهد شد سپس مشوق هایی برای کاهش مولفه های مذکور پیش بینی می شود تا قیمت هدف برای خودروهای اقتصادی به دست آید.
منطقی گفت: مشوقهایی برای واردات خودروهای اقتصادی در نظر گرفته شده است؛ به طور مثال تعرفه واردات تا ۲۰ درصد کاهش مییابد، از اسقاط معاف میشوند.
معاون وزیر صمت در ادامه درباره خودروهای جایگزین سمند و تیبا، بیان داشت: این موضوع که در مقوله واردات چه کمکی می توان به تامین خودروهای موردنیاز خانواده های کم درآمد کرد، در نظر گرفته شده است. اگر به دنبال رشد تیراژ تولید هستیم، تولید باید با قدرت خریدهای متفاوت متناسب باشد.
وی درباره برنامه خودروسازان برای تولید خودروهای جایگزین سمند و تیبا، گفت: این دو شرکت در حال کار روی خودروهای اقتصادی هستند و نیمه دوم سال آینده محصول آن ها به بازار عرضه می شود، این نیاز در حال حاضر مقرر است با واردات تامین شود.