کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

کدام سکه برای سرمایه‌گذاری گزینه بهتری است؟


کد خبر : ۹۹۰۶۳یکشنبه، ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۹:۱۳۴۹۰۰۶ بازدید

هنگام خرید یا فروش سکه‌های طلا، باید درباره انواع آن و مواردی که بر قیمت آن اثر می‌گذار اطلاعات کافی را داشته باشید تا از بروز ضرر مالی ...
کدام سکه برای سرمایه‌گذاری گزینه بهتری است؟کدام سکه برای سرمایه‌گذاری گزینه بهتری است؟

هنگام خرید یا فروش سکه‌های طلا، باید درباره انواع آن و مواردی که بر قیمت آن اثر می‌گذار اطلاعات کافی را داشته باشید تا از بروز ضرر مالی، جلوگیری کنید. سکه‌های طلا انواع گوناگونی دارند که بسته به وزن، عیار و… با قیمت‌های مختلفی عرضه بازار می‌گردند. در ادامه‌ی این مطلب قصد داریم تا درباره سکه بهار آزادی، سکه امامی و تفاوت‌های این دو نوع سکه صحبت کنیم تا اطلاعات کافی برای خرید سکه طلا را بدست آورید.
 

سکه بهار آزادی چیست؟

اگر از آن دسته افرادی هستید که به خرید طلا و خرید سکه طلا برای پس انداز علاقه دارند؛ بهتر است با انواع ویژگی‌های سکه‌‌های طلا آشنا شوید. اگر درباره انواع طرح‌های سکه اطلاعات کافی و لازم را داشته باشید؛ می‌توانید با خیال راحت به خرید آن اقدام کرده و پول خود را در جای درستی سرمایه‌گذاری کنید.

امروزه سکه بهار آزادی، یکی از انواع سکه‌های پرطرفدار در میان مردم عزیز کشورمان است که بازار صحبت درباره قیمت سکه طلا همیشه گرم است. نام دیگر این سکه، سکه تمام بهار است. این طرح از سکه‌ها با حفظ عیار و وزن خود، جایگزین سکه‌های طرح قدیم شده‌اند.

بعد از انقلاب اسلامی ایران در سال هزار و سی‌صد و پنجاه و هفت شمسی، دو نوع سکه ضرب شد، یکی از آن‌ها سکه طرح قدیم یا بهار آزادی بود و دیگری سکه طرح جدید یا سکه امامی است که در ادامه به معرفی سکه طرح جدید یا امامی و همچنین بررسی تفاوت‌های این دو سکه خواهیم پرداخت.

سکه امامی چیست؟

سکه امامی، یا همان سکه طرح جدید در سال هزار و سی‌صد و هفتاد شمسی طراحی شده و از آن سال به بعد چاپ شده است. در یک طرف این سکه‌ها، تصویر بنیان‌گذار جمهوری اسلامی یعنی امام خمینی (ره) حک شده و در سمت دیگر آن تصویر بارگاه مطهر امام هشتم یعنی امام رضا (ع) چاپ شده است.

۴ تفاوت سکه بهار آزادی با سکه امامی

حال که با انواع سکه‌ی بهار آزادی و سکه امامی آشنا شدید؛ بهتر است تفاوت‌های هر کدام را نیز بدانید تا  هنگام خرید بتوانید یک انتخاب درست داشته باشید. این سکه‌ها از منظر‌های بسیاری باهم تفاوت دارند که در ادامه‌ی مطلب قصد داریم تا هر کدام از تفاوت‌های سکه‌های بهار آزادی و امامی را باهم مقایسه کنیم.

۱- تفاوت از نظر ظاهری در طرح

پس از انقلاب اسلامی در ایران، دو نوع سکه طی سال‌های متفاوتی ضرب و عرضه بازار شد.

اولین سکه، سکه طرح قدیم بود که از سال هزار سی‌صد و پنجاه و هشت چاپ و عرضه آن آغاز و تا سال هزار و سی‌صد و هفتاد ادامه داشت. در یک طرف این سکه، سه بار نام حضرت علی (ع) با تذهیب ویژه در قالب یک شش ضلعی طراحی شده و زیر آن نیز عبارت بانک ملی ایران حک شده است. در سمت دیگر این سکه‌ها تصویری از بارگاه مطهر امام رضا (ع) طراحی و زیر آن عبارت اولین بهار آزادی حک شده است.

دومین طرح سکه‌های بهار آزادی، به نام سکه امامی یا طرح جدید در سال هزار و سی‌صد و هفت طراحی و بعد از آن عرضه بازار گشت. یک طرف این سکه‌ها همان ‌طور که از نامشان پیداست، تصویری از بنیان‌گذار جکهوری اسلامی ایران یعنی امام خمینی‌  (ره) حک شده و در سمت دیگر تصویر، تصویر بارگاه امام رضا‌ (ع) حک شده است.

همانطور که متوجه شدید، این دو سکه از نظر ظاهری تنها یک تفاوت دارند و آن هم تذهیب نام امام علی‌ (ع) در سکه‌ طرح قدیم و تصویر امام خمینی (ره) در سکه امامی است. سمت دیگر هر دو سکه از نظر ظاهری تفاوتی ندارد و هر دو تصویری از بارگاه امام رضا‌ (ع) را نشان می‌دهند.

۲- تفاوت از نظر قیمت

سکه‌های طرح جدید نسبت به سکه‌های طرح قدیم از ارزش ریالی بالاتری برخوردار هستند. در گذشته تفاوت قیمت میان این دو سکه از هزار تا سه هزار تومان متغییر بود اما امروزه با وجود بالا رفتن قیمت طلا، این تفاوت قیمتی به 250 تا 500 هزار تومان رسیده است.

توجه داشته باشید از نظر قیمت، سکه‌های طرح قدیم یا بهار آزادی همواره از سکه‌های طرح جدید یا امامی ارزان‌تر هستند. (هر چند که اختلاف قیمت می‌تواند متغیر باشد.)

۳- تفاوت از نظر تعداد متقاضیان و خریداران

بیشتر متقاضیان و خریداران سکه، علاقه دارند تا سکه‌های طرح جدید را خریداری کنند. به همین علت است که در بازار طلا و جواهرات، بیشتر شاهد خرید و فروش سکه‌های امامی هستیم تا سکه‌های بهار آزادی.

یکی از دلایل بروز اختلاف قیمت میان سکه‌های طرح جدید و قدیم‌ هم همین مورد است. از آن‌جا که تقاضای خرید سکه طرح جدید بیشتر است؛ روند فروش سکه‌های طرح قدیم سیر نزولی خود را طی می‌کند و برای همین ارزش و اعتبار آن پایین‌تر است.

۴- وزن سکه طرح قدیم

سکه‌‌ی بهار آزادی در طرح قدیم و طرح جدید، از نظر وزن هیچ تفاوتی ندارند. هر دو نوع این سکه‌ها با وزن ۸/۱۳۹۵۸ گرم و عیار ۹۰۰ در هزار چاپ و ضرب می‌گردند.


میزان رشد سکه بهار آزادی در مقایسه با سکه امامی

اگر قصد خرید سکه برای سرمایه گذاری را دارید، احتمالا به این موضوع فکر کرده‌اید که خرید کدام سکه برای شما ارزش بیشتری خواهد داشت.

بررسی روند‌ رشد ارزش ریالی سکه‌های گوناگون نشان می‌دهد که سکه‌های بهار آزادی کمترین میزان افزایش ارزش ریالی را به خود اختصاص می‌دهند. در حالی که ربع سکه با بیشترین میزان افزایش ارزش ریالی، در رتبه اول قرار دارد.

از طرفی هنگام مقایسه روند صعود ارزش ریالی سکه‌ی بهار آزادی در مقایسه با سکه امامی متوجه می‌شویم که سکه امامی تا یک و نیم برابر بیشتر از سکه تمام بهار آزادی افزایش قیمت داشته در نتیجه برای خریداران و صاحبان خود، سود بیشتری دارد.

فرق سکه یک گرمی با ربع سکه طرح قدیم

سکه‌‌ی بهار آزادی از نظر قطع به چهار گروه متفاوت تقسیم می‌شود. سکه تمام بهار آزادی، نیم سکه‌ی بهار آزادی، ربع سکه‌ی بهار آزادی و سکه یک گرمی بهار آزادی. عیار هر چهار قطع برابر بوده و همگی ۲۲ عیار هستند. اما این سکه‌ها از نظر قطر و وزن تفاوت دارند. سکه تمام بهار آزادی ۸.۱۳۳ گرم وزن دارد و قطر آن ۲۲ میلی‌متر است. نیم سکه‌ی بهار آزادی ۴.۰۶۶۵ گرم وزن داشته و قطر آن ۱۹ میلی متر است. ربع ‌سکه‌ی بهار آزادی ۲.۰۳۲۲۵ گرم است و قطر آن ۱۴ میلی‌متر است. سکه‌های یک گرمی همان طور که از نامشان پیداست حدود یک گرم وزن دارند و با قطر ۱۳.۳ میلی متر عرضه بازار می‌گردند.

۳ فرق سکه بهار آزادی با سکه پارسیان

سکه پارسیان یکی دیگر از انواع سکه‌ها است که با سکه‌های بهار آزادی تفاوت‌هایی دارد. اگر قصد خرید سکه بهار آزادی را دارید بهتر است از فرق آن با سکه پارسیان آگاه شوید تا  بتوانید بهترین سکه را بسته به بودجه و نوع سرمایه گذاری خود تهیه کنید.

با افزایش قیمت طلا و سکه، در نتیجه پایین آمدن قدرت خرید اقشار مختلف جامعه، سکه‌ها با وزن و عیار‌های گوناگونی طراحی و ضرب شدند. یکی از این سکه‌ها سکه پارسیان است. وزن سکه‌های پارسیان مقدار ثابتی ندارد و معمولا بین پنجاه سوت تا دو گرم متغییر است. از آن‌جا که این سکه بسیار شبیه سکه‌ی بهار آزادی است، نام سکه به آن اطلاق می‌شود. عیار سکه‌های پارسیان از عیار سکه‌های بهار آزادی پایین‌تر بوده و هجده است.

در ادامه‌ی این بند به بررسی مفصل تفاوت این دو نوع سکه خواهیم پرداخت.

۱- تفاوت از نظر قدمت

سکه‌های بهار آزادی سال‌ها قبل از به وجود آمدن سکه‌های پارسیان عرضه بازار شدند. به همین علت این سکه‌ها در میان مردم بسیار شناخته‌شده‌تر از سکه‌های پارسیان هستند. سکه‌های پارسیان که سکه‌های تقریبا جدیدی هستند به علت شباهت بسیار زیاد با سکه بهار آزادی، به عنوان سکه شناخته می‌شوند.

۲- تفاوت از نظر وزن

وزن سکه‌ی بهار آزادی در هر قطعی، ثابت است و هیچ‌گاه تغییر نمی کند. (منظور از قطع تمام، نیم، ربع یا یک گرمی بودن سکه است.) در حالی که وزن سکه پارسیان بسته به بودجه خریدار متفاوت است و از پنجاه سوت شروع و تا دو گرم قابل تغییر است.

۳- تفاوت از نظر عیار

سکه‌های بهار آزادی با عیار بیست و دو یا نه‌صد چاپ می‌گردند. در حالی که عیار سکه‌ پارسیان پایین‌تر است. (عیار سکه پارسیان هجده و یا هفتصد و پنجاه است.) در نتیجه هنگام خرید سکه پارسیان باید به وزن و عیار آن توجه و بعد اقدام به خرید کنید.

سرمایه گذاری با طلا یا سکه؟

گاهی اوقات، بر سر دو راهی می‌مانیم که طلا برای سرمایه‌گذاری بهتر است یا سکه؟ حالا که با سکه امامی و تمام بهار به خوبی آشنا شدید بهتر است بدانید که سرمایه‌گذاری با طلا و سکه طلا چه تفاوتی باهم دارند و از کدام یک سود بیشتری می‌بریم؟ اولین گام این است که هدفِ خود را به خوبی مشخص کنید. اگر فقط هدفِ سرمایه‌گذاری دارید، بهتر است سکه را برای خرید انتخاب کنید. چرا؟ چون معمولا وقتی بخواهید سکه را بفروشید، سود بیشتری نسبت به طلا برای شما دارد. علاوه بر این، موقع خرید طلا باید پول دیگری را هم به عنوان اجرت کار بپردازید اما سکه اجرت ندارد و شما از این نظر با خرید سکه سود بیشتری می‌کنید. اما اگر دوست دارید که با یک تیر دو نشان بزنید و علاوه بر سرمایه‌گذاری، با استفاده از طلا، زیبایی استایل‌تان را بیشتر کنید، انتخاب طلا، مناسب است. با این کار، هم سرمایه‌گذاری کردید و هم زیورآلات دارید. اما در نهایت سود سکه بیشتر بوده و برای سرمایه‌گذاری بهتر است.

نتیجه‌ گیری

در مطلب فوق به ارائه نکاتی درباره سکه بهار آزادی و سکه امامی پرداختیم و طی آن به مواردی از جمله تعریف این دو سکه، تفاوت‌های آن‌ها با یکدیگر از نظر طرح، قیمت و تعداد متقاضیان، وزن سکه‌های بهار آزادی، فرق انواع قطع‌های سکه‌ی بهار آزادی، معرفی سکه پارسیان و فرق آن با سکه‌ی بهار آزادی و میزان رشد ارزش ریالی هر کدام از سکه‌ها صحبت کردیم. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها