کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

شرکت نفت بهران، 118 میلیارد تومان جریمه شد


کد خبر : ۹۹۰۴۱یکشنبه، ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۹:۰۳۲۰۲۰۸ بازدید

خب از خدا که پنهان نیست، از شما مخاطبان چه پنهان که بی‌صبرانه منتظر این جوابیه بودیم تا بهتر و دقیق‌تر بنویسیم شرکت نفت بهران که سهامدار اصلی آن بنیاد مستضعفان ...
شرکت نفت بهران، 118 میلیارد تومان جریمه شدشرکت نفت بهران، 118 میلیارد تومان جریمه شد

فرهیختگان: چند روز بعد از انتشار گزارش «نان در روغن ماشین مردم» شرکت نفت بهران جوابیه‌ای را که متنش را ارسال کرده است و به نوعی تلاشی داشته گزارش منتشرشده در این روزنامه که تماما برمبنای اسناد و اعداد و آمار رسمی کدال بوده، زیر سوال ببرد و به نوعی از سهم خود (به‌عنوان بازیگر اصلی) در بلبشوی بازار روغن موتور که باعث کمبود و گرانی این محصول شده است، شانه خالی کند. اما خب از خدا که پنهان نیست، از شما مخاطبان چه پنهان که بی‌صبرانه منتظر این جوابیه بودیم تا بهتر و دقیق‌تر بنویسیم شرکت نفت بهران که سهامدار اصلی آن بنیاد مستضعفان است، چه بلایی بر سر بازار روغن‌موتورها آورده و چطور با کاهش تولید و توزیع به‌عنوان اصلی‌ترین تولید و تامین‌کننده روغن موتور در کشور، باعث خالی شدن جیب مردم برای خرید این محصول موردنیاز ماشین‌هایشان شده است.

حالا که این فرصت فراهم شده، بند به ‌بند و خط به خط به ادعاهای مطرح‌شده در این جوابیه پاسخ خواهیم داد تا مردم بهتر متوجه شوند این شرکت‌ها با سرمایه‌های هنگفت چطور به جان جیب مردم افتاده‌اند و بازار را کنترل می‌کنند.

قبل از آن هم به این نکته اشاره می‌کنم حالا که اسعد عزیزی، رئیس شرکت نفت بهران تلویحی نکات مطرح‌شده در گزارش روزنامه «فرهیختگان» را پذیرفته، وقت آن رسیده که سیدپرویز فتاح، رئیس اصلی‌ترین سهامدار این شرکت یعنی بنیاد مستضعفان تکلیف این مدیریت و فعالیت این مجموعه را روشن کند تا بیش از این تصمیمات و اقدامات اسعد عزیزی و شرکت نفت بهران، برای بنیاد مستضعفان هزینه‌تراشی نکند. البته ناگفته نماند ما فرض را بر این گذاشتیم که رئیس بنیاد مستضعفان هرچند بعید اطلاعی از اقدامات اسعد عزیزی و مدیریت شرکت نفت بهران و اقدامات‌شان در بازار روغن‌موتورها ندارد و امیدواریم با این گزارش هرچه سریع‌تر به وضعیت این شرکت سامان بدهد تا مردم بیش از این برای تامین مایحتاج خودروهای خودشان دچار مشکل نشوند.
 

آقای عزیزی، با آمار بازی نکنید

و اما پاسخ «فرهیختگان» به جوابیه اسعد عزیزی، مدیرعامل شرکت بهران به گزارش نان در روغن ماشین مردم که 12 مردادماه در همین صفحه منتشر شد؛ در بند اول جوابیه مدیریت شرکت نفت بهران سراغ مساله کاهش میزان تولید و توزیع روغن موتور که در گزارش «فرهیختگان» به آن اشاره شده بود، رفته و سعی کرده با رندی این موضوع را تکذیب کند. بهران مدعی شده است در بازه زمانی اسفند 1400 تا مردادماه سال جاری (زمان صدور جوابیه) تولید بیش از زمان مشابه در سنوات گذشته بوده، درحالی‌که این موضوع اصلا ربطی به مطلب منتشرشده در روزنامه «فرهیختگان» ندارد؛ چراکه «فرهیختگان» کاهش تولید و توزیع روغن موتور دیزلی و بنزینی در سه‌ماهه نخست سال 1401 را با اتکا به آمار رسمی منتشرشده از میزان تولید و فروش این شرکت در این بازه مورد بررسی قرار داده است که کاهش چشمگیری را نسبت به بازه مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. این اقدام اسعد عزیزی، مدیرعامل شرکت نفت بهران، به نوعی انحراف افکار عمومی و به بیان بهتر پاک کردن صورت‌مساله است.

مخلوط کردن آمار اسفند 1400 و تولید بعد از خردادماه 1401 موید همین موضوع است. به‌علاوه اینکه برمبنای گزارش‌های خبری و مصاحبه‌های مسئولان مربوطه در این مدت، می‌دانیم و در آن گزارش هم گفتیم که خبر از کمبود تولید و عرضه روغن موتور در بازار می‌داد و این هم مشخصا مربوط به همان کاهش میزان تولید و عرضه در سه‌ماهه نخست سال 1401 بوده است و با اختلاط آمار سالیانه نمی‌توان و نمی‌شود مشکل بازار و کمبود و گرانی موجود را حل کرد. البته این رویه آقای عزیزی و بازی با آمارها تکراری است، قبل‌تر و در گفت‌وگویی با سایت خود شرکت بهران هم این کار را کرده بودند و مسبوق‌به‌سابقه بود. عزیزی در این جوابیه نوشته است: «در مطلب آن روزنامه با تاکید بر آمار سه‌ماهه اول سال 1401 اقدام به جهت‌دهی نادرست افکار عمومی و خنثی‌سازی اقدامات این شرکت در جهت ایجاد آرامش در بازار و کاهش قیمت محصولات شده است.» اول اینکه ناآرامی بازار مستقیم مربوط به عملکرد نادرست «بزرگ‌ترین تامین‌کننده روغن موتور» یعنی شرکت بهران است و اگر شرکت بهران گامی در جهت آرام‌سازی بازار بردارد باز هم جبران خسارت سه ماه ناآرامی بازار و صدمه به ماشین و جیب و روان مردم نیست، ای‌بسا روغن تقلبی بی‌کیفیت و خرید بالاتر از قیمت که بابت عدم عرضه در این دوره به مردم تحمیل شد، با افزایش تولید بعد از خرداد برای مردم نوشداروی بعد از مرگ سهراب است. در پایان واکنش به این بند از جوابیه هم باید از اسعد عزیزی متشکر باشیم که تلویحی مشکلات تولید و توزیع روغن موتور در سه‌ماهه اول سال 1401 را تایید کرده‌اند و همین به معنی تایید گزارش روزنامه «فرهیختگان» هم هست.
 

شاهد از غیب رسید!

در واکنش به بند دوم جوابیه که مدیرعامل شرکت بهران سراغ اشاره گزارش روزنامه «فرهیختگان» مبنی‌بر شنیده‌شدن اخباری مبنی‌بر جریمه سنگین شرکت بهران رفته و آن را بدون سند و مدرک متقن و خلاف قانون می‌داند! اینجا اسعد عزیزی «شنیده شدن اخبار» را با محکومیت اشخاص حقیقی و حقوقی و صدور حکم نهایی یکسان دانسته‌اند! اما نکته مهم بند دوم جوابیه آنجاست که تلویحا  در جریان بودن پرونده جریمه بهران را تایید کرده‌اند که باز این هم به معنی تایید این عبارت موجود در گزارش: «اخباری هم مبنی‌بر جریمه سنگین شرکت بهران در همین راستا و با همین موضوع به گوش می‌رسد.» است. مضاف‌بر این حالا بد نیست اسعد عزیزی یک نگاهی به نامه‌ای که خودش نوشته و در ذیل اطلاعیه‌های نماد شبهرن در کدال قابل دسترسی است بیاندازد و همچنین می‌تواند جست‌وجویی در اخبار و رسانه‌ها هم داشته باشد؛ که دقیقا فردای روزی که این جوابیه را برای روزنامه ارسال کردند، خبر محکومیت شرکت نفت بهران توسط سازمان تعزیرات حکومتی در رسانه‌ها منتشر شد. در این خبر آمده است: «حسب برخی گزارش‌ها مبنی‌بر کمبود روغن موتور در سطح بازار طی ماه‌های اخیر منتهی به طرح دعوای تعزیراتی در سازمان تعزیرات حکومتی گردیده است سازمان مذکور ضمن رسیدگی اقدام به محکومیت شرکت نفت بهران و پرداخت جریمه دولتی به مبلغ ۱۱۸ میلیارد تومان نموده است.»



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها