کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

گزارشی از 90 سالگی اتوبان در کشور آلمان


کد خبر : ۹۹۰۰۶شنبه، ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۹:۵۵۷۴۸۳ بازدید

بسیاری از مردم جهان وقتی نام اتوبان را می شنوند یاد آلمان و اتوبان های سرعت نامحدود آن می‌افتند. بر اثر تبلیغات رژیم نازی هنوز هم بسیاری فکر ...
گزارشی از 90 سالگی اتوبان در کشور آلمانگزارشی از 90 سالگی اتوبان در کشور آلمان

بسیاری از مردم جهان وقتی نام اتوبان را می شنوند یاد آلمان و اتوبان های سرعت نامحدود آن می‌افتند. بر اثر تبلیغات رژیم نازی هنوز هم بسیاری فکر می‌کنند که اتوبان اختراع رژیم هیتلر یوده است. نگاهی کنید به این گزارش تصویری:

اولین اتوبان

در ماه اوت 1932، کنراد آدناوئر که در آن زمان شهردار شهر کلن بود و بعد از جنگ، اولین صدراعظم جمهوری فدرال آلمان شد، اتوبان A555 بین شهرهای کلن و بن را افتتاح کرد. اتوبان جاده ای بین دو شهر، بدون چهارراه و چراغ قرمز است که هر مسیر آن حداقل دوباند داشته باشد.

گزارشی از 90 سالگی اتوبان در کشور آلمان

 

"شبه اتوبان"

البته باید اشاره کرد که با افزایش شمار اتومبیل ها و ترافیک سال ها قبل از ساخت اتوبان A555 در سپتامبر سال 1921 در برلین مسیری به طول 8 کیلومتر و 300 متر که شبیه اتوبان بود افتتاح شد که مصارف آزمایش خودرو، تمرین رانندگی و برگزاری مسابات ورزشی داشت. این باند اتومبیل در برلین اختصارا به AVUS شهرت دارد که طرح آن در سال 1909 ریخته است.

گزارشی از 90 سالگی اتوبان در کشور آلمان


اتوبان ابداع نازی ها نبود

از واژه اتوبان در سال ۱۹۲۷ برای نخستین بار در یک مجله تخصصی توسط مهندس راه و ساختمان به نام "روبرت اوتسن" استفاده شده است. شش ماه پس از افتتاح اتوبان " A555" (عکس از مراسم افتتاحیه) حکومت نازی‌ها در ماه فوریه سال ۱۹۳۳ بخاطر اهداف تبلیغاتی نام اتوبان را از این جاده حذف کرد تا بعدا نشان داده شود که آدولف هیتلر اولین اتوبان را ساخته و افتتاح کرده است. 

گزارشی از 90 سالگی اتوبان در کشور آلمان


اتوبان سازی بخشی از برنامه جنگی هیتلر

از آنجایی که از سال ۱۹۲۹ بحران اقتصادی و بیکاری شدیدی در جهان حکم‌فرما بود، حکومت هیتلر که می‌خواست خود را ناجی آلمان نشان دهد، در ۲۳ سپتامبر سال ۱۹۳۳ ساخت ۲۲ اتوبان را همزمان با شعار "پایان بیکاری" و "خیابان‌های پیشوا، خیابان‌های مردم" آغاز کرد. 

گزارشی از 90 سالگی اتوبان در کشور آلمان


اتوبان سازی با اسرای جنگی

بعدا معلوم شد این اتوبان‌سازی‌های سریع بخشی از برنامه جنگی آدولف هیتلر بوده است. هیتلر در یک برنامه تبلیغاتی اتوبان مانهایم به هایدلبرگ را خود شخصا در سال ۱۹۳۵ افتتاح کرد. رژیم هیتلر از آنجایی که نیروی کار کشور را به جبهه‌ها فرستاده بود از سال ۱۹۴۰ به بعد مجبور شد از اسرای جنگی و زندانیان اردوگاه‌های مرگ برای ساختن اتوبان‌ها استفاده کند.

گزارشی از 90 سالگی اتوبان در کشور آلمان


نوسازی اتوبان ها پس از جنگ جهانی

پس از پایان جنگ جهانی دوم مرمت و نوسازی شبکه اتوبان آلمان که حالا به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شده بود ادامه یافت. در جمهوری فدرال آلمان (آلمان غربی) مدرنیزه کردن و افزایش امنیت اتوبان‌ها اهمیت ویژه‌ای یافت. (عکس: گئورگ لبر، وزیر راه و ترابری در حال افتتاح شبکه تلفن‌‌های امداد در اتوبان‌ها)

گزارشی از 90 سالگی اتوبان در کشور آلمان

 

یکشنبه های رانندگی ممنوع

پس از حمله غافلگیرانه مصر و سوریه در اکتبر سال ۱۹۷۳ به اسرائیل که به جنگ یوم‌کیپور شهرت یافته و بحران نفت ناشی از آن، دولت آلمان برای صرفه‌جویی در مصرف بنزین و گازوئیل دست به اقداماتی زد. از جمله این اقدامات ممنوع شدن رانندگی در اتوبان‌های سراسر  کشور در روز یکشنبه بود. در این روز مردم (عکس) از اتوبان‌ها برای پیاده‌روی و قدم زدن استفاده می‌کردند.  

گزارشی از 90 سالگی اتوبان در کشور آلمان


رتبه چهام و عدم محدودیت سرعت

بعد از چین با ۱۶۰ هزار و ۹۸۰ کیلومتر، آمریکا با ۷۸ هزار و ۴۶۵ کیلومتر، اسپانیا با ۱۷ هزار و ۳۷۷ کیلومتر آلمان با ۱۳ هزار و ۱۹۲ کیلومتر در رتبه چهارم جهان (در سال ۲۰۲۱) به لحاظ میزان اتوبان قرار دارد. در ۹ هزار کیلومتر از اتوبان‌های آلمان به عنوان تنها کشور اروپایی محدودیت سرعت برای خودروهای وجود ندارد. این امر انتقاد طرفداران محیط زیست را برانگیخته است.

گزارشی از 90 سالگی اتوبان در کشور آلمان


ساخت و ساز دائمی

کمتر اتوبانی را می‌توان در آلمان یافت که بخشی از آن مشمول ساخت و ساز نباشد. این ساخت و ساز‌‌ها که معمولا ماه‌ها و سال‌ها طول می‌کشند، منجر به محدود شدن شماری از باندهای جاده، کاهش سرعت و ایجاد ترافیک می‌گردند. 
 

گزارشی از 90 سالگی اتوبان در کشور آلمان

 

اتوبان های بدون عوارض

خودروها برای عبور از اتوبان‌ها در آلمان عوارضی پرداخت نمی‌کنند. با این حال پس از تشکیل اتحادیه اروپا و برداشته شدن مرزها، عبور و مرور روزانه هزاران کامیون از دیگر کشورهای اروپایی از آلمان منجر به افزایش استهلاک اتوبان‌ها شد که دولت این کشور مجبور شد عوارضی را برای کامیون‌ها وضع کند که بصورت الکترونیک ثبت و برای شرکت یا صاحب مربوطه کامیون فرستاده می‌شود.

گزارشی از 90 سالگی اتوبان در کشور آلمان


رفتار بهنگام تصادف

در شبکه‌های اجتماعی ویدیوهای بسیاری از "رفتار رانندگان آلمانی" به هنگام تصادف در اتوبان‌های وجود دارد. به محض وقوع تصادف عملا همه خودروها به سمت چپ و راست اتوبان رفته و راه را برای آمبولانس و دیگر نیروهای امدادی باز می‌کنند. نیروهای امدادگر از افزایش عدم رعایت این موضوع در اتوبان‌ها در سال‌های اخیر و بخصوص پس از برداشته شدن مرزها در اتحادیه اروپا انتقاد می‌کنند. 

گزارشی از 90 سالگی اتوبان در کشور آلمان


اتوبان های شماره دار

اتوبان‌های آلمان "شمالی – جنوبی" و "شرقی – غربی" هستند. در آلمان نام افراد یا شخصیت‌ها را بر روی اتوبان‌ها نمی‌گذارند، بلکه اتوبان‌ها دارای شماره هستند.  همه اتوبان‌های شمالی - جنوبی به اعداد زوج منتهی می‌شوند. اتوبان‌های شرقی – غربی نیز دارای اعداد فرد هستند.

گزارشی از 90 سالگی اتوبان در کشور آلمان

منبع: DW آلمان



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها