کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

کیفیت باند فرودگاه مشهد مناسب نیست + تصاویر


کد خبر : ۹۸۹۷۵جمعه، ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۵:۳۳۱۴۸۸۹ بازدید

سازمان هواپیمایی کشوری با انتشار تصاویری از باند فرودگاه مشهد اعلام کرد: کیفیت نقاشی ابتدای باند اصلی این فرودگاه نامناسب بوده و ...
کیفیت باند فرودگاه مشهد مناسب نیست + تصاویرکیفیت باند فرودگاه مشهد مناسب نیست + تصاویر

سازمان هواپیمایی کشوری با انتشار تصاویری از باند فرودگاه مشهد اعلام کرد: کیفیت نقاشی ابتدای باند اصلی این فرودگاه نامناسب بوده و روی سطح باند نیز فرورفتگی‌هایی موجود است.

دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری با انتشار تصاویری از فرودگاه مشهد درباره ترکیدن لاستیک هواپیمای بوئینگ ام دی هواپیمایی تابان و متعقاب آن ورود قطعاتی از لاستیک به محفظه ورود هوای موتور شماره یک توضیحاتی را در این‌رابطه به شرح زیر ارائه کرد:

در ساعت 35:20 دقیقه به‌وقت محلی روز چهارشنبه مورخه 22/04/1401 هواپیمای بوئینگ  MD88 شرکت هواپیمایی تابان به علامت ثبت EP-TBF با شماره پرواز 6228 از مبداء اصفهان در فرودگاه مشهد  فرود آمده و مسافر آن تخلیه شده و سپس مسافران بعدی هواپیما به مقصد شهر نجف اشرف سوار هواپیما شده‌اند.

مجدداً در ساعت 20:21 دقیقه بوقت محلی UTC) 16:50) هواپیما با شماره پرواز 7263 از مبدا فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد به مقصد فرودگاه نجف با 9 نفرخدمه پروازی و 163مسافر)شامل دو مکانیک پرواز( در پارکینگ فرودگاه ، موتور را برای انجام پرواز روشن کرده و برای انجام پرواز به باند 13 چپ فرودگاه هدایت شده و در ساعت 27:21 دقیقه شروع به خزش برای پرواز کرده است.

به هنگام اقدام خلبان برای برخاستن از باند ناگهان لاستیک چرخ شماره یک ارابه فرود اصلی چپ هواپیما دچار مشکل شده و قطعاتی ازآن جدا شده و وارد محفظه ورود هوای موتور شماره یک شده که ناگهان باعث ایراد درتیغه های فن جلو و کمپرسور موتور و نهایتاً  افزایش دمای موتور (595 درجه سانتیگراد) و شرایط واماندگی آن بهمراه صدای مهیب شده است.  باتوجه به حدوث واقعه پس از سرعت 1V ، براساس دستورالعمل عملیاتی، خلبان به برخاستن هواپیما ادامه داده و پس از اوج گیری و کنترل هواپیما ، قدرت موتور مذکور را کاهش داده و موضوع را به فرودگاه مشهد اطلاع داده است که واحد تقرب فرودگاه مشهد نیز پیدا شدن قطعاتی از لاستیک روی باند را به اطلاع خلبان رسانده است.

سازمان هواپیمایی در بخش اطلاعات بهره‌برداری فرودگاه مشهد با انتشار تصاویری نوشته است:

فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد توسط شرکت فرودگاهها و ناوبری هوائی ایران بهره برداری می‌شود. این فرودگاه یکی از پر رفت وآمد ترین فرودگاههای کشور بوده که ارائه خدمت به پروازهای داخلی و خارجی را انجام می‌دهد .این فرودگاه دارای دو باند پرواز در راستای 31-13 چپ و راست است که سامانه ILS برای باند L-31R13 فراهم است که باند اصلی و غالب فرودگاه  مشهد فرض می شود. به دلیل نزدیکی باند R-31L13به ساختمان‌های فرودگاه و همچنین موانع پروازی شهری ، وزن برخاستن هواپیماها محدود شده و به همین دلائل این باند اغلب استفاده نمی‌شود.

فرودگاه دارای ارتفاع بالایی ازسطح دریا بوده و در هوای گرم هواپیماها در آن محدودیت راندمان دارند.  پروازها به‌دلیل موانع موجود در آستانه خروجی باند 31  و ظرفیت کامل مسافران به‌طور معمول تمایل دارند از باند 13 چپ به پرواز درآیند. در یک تحقیق بعمل آمده مشخص شد درصورت استفاده یک پرواز از باند 13 چپ ، حدود دو تن میزان وزن تجاری هواپیما (مسافر و بار) در شرایط مشابه بیشتر بوده که حدود 20 نفر ظرفیت مجاز حمل مسافر هواپیماست.

بیشترین حوادث ترکیدگی چرخها در باند اصلی و به هنگام برخاستن بوقوع پیوسته که مورد دقت دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان بوده است. گزارش‌های بررسی دفتر حوادث سازمان هواپیمایی نشان می‌دهد کیفیت نقاشی ابتدای  باند اصلی مناسب نبوده و علاوه بر تولید FOD ، ناهم سطحی نیز بوجود آورده که چرخ‌های هواپیماها در وزن و سرعت زیاد دچار مشکل می شوند .علاوه براین روی سطح باند نیز فرورفتگی هایی موجود است. این مخاطره به هنگام دوران چرخ‌های سنگین می تواند منجر به صدمه اندک به ساختار لاستیک شده که ممکن است در دور بالا دچار ترکیدگی شود. 

کیفیت باند فرودگاه مشهد

کیفیت باند فرودگاه مشهد



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها