کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

پاسخ وزیر نفت به منتقدان دیپلماسی انرژی ایران


کد خبر : ۹۸۷۸شنبه، ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۶:۴۶۱۴۲۹ بازدید

وزیر نفت با تأکید بر ضرورت حضور ایران در اوپک گفت: اگرچه تصمیم اخیر اوپک نظر ما را تأمین نکرده است، اما ارتباط با این سازمان باید ...

وزیر نفت با تأکید بر ضرورت حضور ایران در اوپک گفت: اگرچه تصمیم اخیر اوپک نظر ما را تأمین نکرده است، اما ارتباط با این سازمان باید تداوم داشته باشد.بیژن زنگنه در گفت‌و‌گوی زنده تلویزیونی برنامه «گفت‌و‌گوی خبری» که چهارشنبه (١٥ بهمن ماه) از شبکه 6 سیما (شبکه خبر) پخش شد به تشریح کاهش قیمت نفت پرداخت و دلیل اصلی کاهش قیمت نفت را عوامل بنیادین بازار (عرضه و تقاضا) عنوان کرد و گفت: مازاد عرضه در بازار نسبت به تقاضا دلایل اصلی کاهش قیمت نفت طی ماه‌های اخیر بوده است.
وی با تأکید بر اینکه شکی نیست که دلیل اصلی کاهش قیمت نفت عوامل بنیادین بازار بوده است، افزود: البته شکی هم نیست که عوامل سیاسی در تداوم این وضعیت تأثیرگذار بوده است اینکه چند درصد بوده است کسی نمی‌تواند درباره آن صحبت کند.

وزیر نفت در پاسخ به برخی منتقدان که دیپلماسی نفت را در اجلاس166 ، ضعیف عنوان کردند، با اشاره به اینکه اعضای اوپک برای انجام مذاکره گردهم می‌آیند، افزود: پیش از برگزاری این اجلاس ایران با وزرای نفت عراق و ونزوئلا در تهران و با مقامات عالی رتبه امارات، کویت و قطر مذاکرات جداگانه‌ای انجام داد ضمن اینکه پیش از آغاز نشست ١٦٦ هم با برخی از وزرای اوپک دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

وی تصریح کرد: اینکه گمان شود دیگران توانستند نظرهای خود را عملی کنند و ایران نتوانست، حرف دقیقی نیست چون در اوپک یک رأی می‌تواند تصمیم را وتو کند.
وزیر نفت با بیان اینکه در مسائل سیاسی این‌گونه نیست که هرچه بیشتر صحبت شود اثر آن بیشتر باشد، بر ضرورت پیگیری این مسائل تأکید و تصریح کرد: پیش از برگزاری اجلاس ١٦٦، پیام رئیس جمهوری ایران به سران کشورهای امارات، قطر و کویت تقدیم و با آنها مذاکراتی انجام شد. در همین حال این پیام‌ها مورد موافقت این کشورها قرار نگرفت.

بهبود بازار نفت به زمان نیاز دارد

زنگنه ادامه داد: این‌گونه نیست که امروز وقتی وزیری عنوان می‌کند با کاهش قیمت نفت، شیل اویل از بازار بیرون می‌رود و بازار نفت درست می‌شود، بگوییم اشتباه می‌گوید و به او تهمت بزنیم و دعوا کنیم، بلکه باید منتظر گذر زمان ماند.

وزیر نفت تصریح کرد: اعتقاد قطعی من است که ماندن در اوپک بشدت به نفع ماست چون از جایگاه سازمانی که ٣٠ میلیون بشکه در روز تولید می‌کند می‌توان راحت‌ترصحبت و مذاکره کرد. وزیر نفت با اشاره به اینکه اگرچه اوپک در اجلاس ١٦٦ نظر ما را تأمین نکرده است، افزود: ارتباطات باید ادامه پیدا کند و باید صبر و تحمل کرد.

مذاکره با شرکت‌های معتبر بین‌المللی

زنگنه در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو درباره حضور سرمایه‌گذاران خارجی در صنعت نفت ایران گفت: شرایط تحریم مانع حضور بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی در ایران شده است. وی با بیان اینکه در یک‌سال و اندی گذشته مذاکرات متعددی با شرکت‌های بزرگ بین‌المللی برای حضور در طرح‌های صنعت نفت انجام شده است، افزود: این شرکت‌ها منتظر برداشته شدن تحریم‌ها علیه ایران هستند تا به سرعت پس از آن، با ایران قرارداد امضا کنند.

سال 96 از قطر بیشتر برداشت می‌کنیم

وزیر نفت درباره این سؤال که چه زمانی در برداشت گاز از میدان پارس جنوبی با قطر برابر می‌شویم، گفت: تا سال ٩٦ و با برداشت از همه فازها، تولید گاز ایران از قطر در آن مقطع از نظر روزانه بیشتر می‌شود، از منظر تجمعی به دلیل اینکه قطر برداشت از این مخزن را زودتر آغاز کرده است، بنابراین جلوتر از ایران است.

گرفتن طرح از ایرانی‌ها دروغ است

وزیر نفت در ادامه در واکنش به سؤالی درباره اینکه برخی طرح‌ها از ایرانی‌ها گرفته شده و به چینی‌ها و هندی‌ها سپرده شد، گفت: این دروغ محض است که یک آقایی این مطلب را بیان کرده است و از او شکایت هم خواهد شد. ما هیچ کاری از ایران نگرفتیم و به خارجی‌ها ندادیم.

صادرات بنزین و گازوئیل در آینده

وزیر نفت در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو درباره اینکه برای قطع وابستگی کشور به واردات بنزین چه برنامه‌ای دارید، به مصرف بنزین و گازوئیل در کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر روزانه کمتر از ٧٠ میلیون لیتر بنزین در داخل کشور مصرف می‌شود که ٥ میلیون لیتر آن وارداتی است. از ٧٠ میلیون لیتر، ٢٠ میلیون لیتر یورو ٤ است که در شهرهای بزرگ توزیع می‌شود؛ همچنین ٢٦ میلیون لیتر گازوئیل یورو ٤ توزیع می‌شود.وی با بیان اینکه من نگران تولید بنزین و گازوئیل در آینده نیستم، از صادرات این دو فرآورده نفتی در آینده خبر داد و اظهار کرد: با تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس ٣٦ میلیون لیتر به تولید بنزین و گازوئیل کشور افزوده می‌شود.

وزیر نفت درباره رأی کمیسیون اصل نود مبنی بر آلوده نبودن بنزین پتروشیمی‌ها و بی‌کیفیت بودن بنزین وارداتی هم گفت: کمیسیون اصل نود جای رأی دادن نیست و مجلس باید نظر بدهد، ضمن اینکه بنزین وارداتی از تیرماه یورو ٤ بوده است، که واردات آن با توجه به تحریم کار بسیار سختی است و باید بیرون از منطقه خریداری شود.  وی با اشاره به اینکه بنزین پتروشیمی، بنزین نیست و از نظر کارشناسان ریفرمیت است در پاسخ به برخی از منتقدان درباره استفاده نکردن از بنزین پتروشیمی‌ها اظهار کرد: ما مشکلی برای مصرف آن نداریم، اگر مجلس حکم کند، که نمی‌کند ما ریفرمیت را توزیع می‌کنیم و از واردات پرمشقت واردات بنزین، بی‌نیاز می‌شویم.

وی در پاسخ به سؤالی درباره صادرات گاز به پاکستان گفت: همان‌طور که بارها گفتم، ایران یک قرارداد معتبر با کشور پاکستان برای صادرات گاز به این کشور دارد و خط لوله انتقال گاز به این کشور در مراحل پایانی قرار دارد. زنگنه با اشاره به پایان مهلت پاکستان برای عمل به مفاد قرارداد اجرای خط لوله‌ای پی از درخواست پاکستان برای انجام مذاکره با ایران خبر داد و گفت: از نظر سیاسی دو کشور بسیار تمایل دارند که این طرح اجرا شود و گاز ایران به پاکستان برود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها