کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

نخستین کشتی حامل محصولات غلات اوکراین


کد خبر : ۹۸۷۰۹چهارشنبه، ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۳:۵۷۲۳۹۳ بازدید

نخستین کشتی حامل غلات اوکراین پس از ماه‌ها توانست به سلامت از دریای سیاه عبور کند و به سمت لبنان حرکت کند.
نخستین کشتی حامل محصولات غلات اوکرایننخستین کشتی حامل محصولات غلات اوکراین

نخستین کشتی حامل غلات اوکراین پس از ماه‌ها توانست به سلامت از دریای سیاه عبور کند و به سمت لبنان حرکت کند. 

این اقدام به دنبال توافقی که مسکو و کی‌یف در استانبول بر سر صادرات غلات مسدود شده اوکراین رسیده بودند، صورت می‌گیرد. تخمین زده می‌شود که از زمان آغاز جنگ حدود ۲۰ میلیون تن غله در اوکراین گیر کرده باشد. این محصولات کشاورزی یا در بخش‌هایی از اوکراین که تحت کنترل روسیه قرار دارند باقی مانده و یا برای صادرات جهانی نیازمند ورود از دریای سیاه است؛ مسیری که نیروهای روسی تاکنون اجازه عبور آن را نمی‌دادند. 

توافق حاصل شده میان اوکراین و روسیه با میانجیگری سازمان ملل صورت گرفت و طرفین پذیرفتند که با ایجاد کریدورهای امن اجازه صادرات این محصولات در بازارهای جهانی صادر شود. 

کشتی رازونی که روز گذشته با بیش از ۲۶ هزار تن ذرت از بندر اودسا به راه افتاد، قرار بود روز چهارشنبه در استانبول توسط تیمی از مقام‌های روسیه، اوکراین، روسیه و سازمان ملل به عنوان بخشی از قرارداد بازرسی شود. 

قرار است این کشتی در نهایت در طرابلس لبنان لنگر بیندازد و بار خود را تخلیه کند. وزارت دفاع ترکیه پیش‌تر در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که کشتی رازونی بر اساس توافق صورت گرفته با پرچم سیرالئون ساعت ۸:۳۰ روز سه‌شنبه به وقت محلی بندر اودسا را به سمت لبنان ترک کرده است. 

روسیه حدود یک هفته پیش از آغاز رسمی حمله نظامی، با اعزام ناوگان نظامی به دریای سیاه، ارتباط دریایی میان اوکراین و آب‌های بین‌المللی را قطع کرد. ارتش اوکراین هم با مین‌گذاری گسترده آب‌های ساحلی، امکان تردد شناورها در همین دریا را عملا از بین برده است. دولت ترکیه در زمان امضای توافق برای مین‌روبی دریای سیاه اعلام آمادگی کرد.

روسیه و اوکراین از دهه ۳۰ قرن بیستم و در پی توسعه صنایع کشاورزی به دو صادرکننده عمده غلات جهان تبدیل شدند. از زمان آغاز جنگ در ۲۴ فوریه و کاهش شدید صادرات محصولات این دو کشور، بهای غلات، آرد، نان و روغن نباتی در سراسر جهان به شدت افزایش یافته است. سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا پیش‌تر نسبت به بروز بحران غذایی و انسانی در آفریقا و همچنین موج جدید مهاجرت از این قاره به سوی اروپا در صورت ادامه این وضع هشدار داده بودند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها