کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سودای دوبارە ترکیه برای اکتشاف گاز در دریای مدیترانه


کد خبر : ۹۸۴۶۳پنجشنبه، ۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۳:۳۸۳۸۶۹ بازدید

به گفتە وزارت انرژی ترکیه، این کشور می‌خواهد یک‌ بار دیگر به منظور جستجوی گاز طبیعی، کشتی‌ حفاری روانه شرق دریای مدیترانه کند. این اقدام ...
سودای دوبارە ترکیه برای اکتشاف گاز در دریای مدیترانهسودای دوبارە ترکیه برای اکتشاف گاز در دریای مدیترانه

به گفتە وزارت انرژی ترکیه، این کشور می‌خواهد یک‌ بار دیگر به منظور جستجوی گاز طبیعی، کشتی‌ حفاری روانه شرق دریای مدیترانه کند. این اقدام می‌تواند باعث افزایش تنش‌ها میان این کشور و یونان شود.

ترکیه می‌خواهد یک‌بار دیگر پروژه اکتشاف گازی بحث‌‌برانگیز خود در دریای مدیترانه را از سر بگیرد. وزارت انرژی ترکیه در این بارە اعلام کردە کە کشتی حفاری "عبدالحمید خان" روز ٩ اوت بندر مرسین در جنوب این کشور را برای انجام ماموریت در دریای مدیترانه ترک می‌کند.

محل دقیق حفاری احتمالی اعلام نشدە است و هنوز مشخص نیست کە آیا این حفاری در آب‌های مورد مناقشه با کشورهای همسایه انجام خواهد شد، یا نه.

با این حال، هفته گذشته یک نماینده دولت ترکیه اعلام کردە بود که حفاری در "نزدیکی قبرس" به‌زودی از سر گرفته خواهد شد.

سابقه تنش نظامی و جنگ میان یونان و ترکیه در دوران معاصر به یک قرن پیش می‌رسد. در دهه‌های گذشته تنش میان دو کشور بر سر مسائل گوناگون، به‌‌خصوص بر سر مسئله قبرس و قلمروهای آبی دریای اژه و شرق مدیترانه ادامه داشته است.

فعالیت‌های سال‌های اخیر کشتی‌های ترکیه برای کشف گاز در شرق مدیترانه باعث تنش بین آنکارا و آتن شده است. زیرا جستجوی گاز از جانب ترکیه در منطقه‌ای انجام می‌شود که دولت یونان ادعا می‌کند، به این کشور تعلق دارد.

مقامات می‌گویند، اگر چه جزایری مانند کرت و رودوس، دارای آب‌های سرزمینی هستند، اما منطقه اقتصادی انحصاری ندارند.

این مناقشه در سال ٢٠٢٠ و پس از اینکه ترکیه کشتی تحقیقاتی خود "عروج رئیس" را به منظور اکتشاف گاز طبیعی برای ماموریتی چند ماهه به شرق مدیترانه فرستاد، تشدید شد.

یونان اکتشاف گاز و حفاری‌های ترکیه در نزدیک جزیره‌های خود را غیرقانونی می‌داند. اتحادیه اروپا در این مناقشه جانب یونان را گرفته و ضمن محکوم کردن اقدام ترکیه از آنکارا خواسته حفاری در شرق مدیترانه را متوقف کند.

دولت ترکیه در مقابل، از موضع‌گیری اتحادیه اروپا انتقاد کرده و ادعا می‌کند مناطقی که در آن حفاری برای جستجوی میدان‌های نفت و گاز انجام شده به حریم دریایی سواحل این کشور تعلق دارند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها