کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

مصرف بنزین در کشور به خط قرمز نزدیک شد


کد خبر : ۹۸۴۳۴جمعه، ۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۸:۰۹۳۳۶۵ بازدید

با عبور مصرف روزانه بنزین از مرز 100 میلیون لیتر و نزدیک شدن به نقطه سر به سر تولید و مصرف، چه گزینه هایی برای مدیریت مصرف پیش روست؟
مصرف بنزین در کشور به خط قرمز نزدیک شدمصرف بنزین در کشور به خط قرمز نزدیک شد

مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از توزیع روزانه بیش از 100 میلیون بنزین به‌ صورت میانگین در کشور در چهار ماه ابتدایی امسال خبر داد.

این در حالی است که با توجه به آمار آبان سال گذشته مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، تولید روزانه بنزین 102 میلیون لیتر است که به این ترتیب ما در آستانه سر به سر شدن تولید و مصرف بنزین قرار گرفته ایم.به گزارش وزارت نفت، «افشین مهدوی» مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی افزود: از یکم فروردین‌ سال ۱۴۰۱ تا پایان تیر امسال به‌طور میانگین روزانه ۱۰۰ میلیون و ۹۰۰ هزار لیتر بنزین در کشور توزیع شده است.

میانگین مصرف روزانه بنزین کشور در سال ۱۴۰۰، حدود ۸۷ میلیون لیتر بود که این عدد حاکی از افزایش حدود ۱۴ درصدی مصرف بنزین کشور در بازه زمانی ابتدای فروردین تا پایان تیر امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (۱۴۰۰) در کشور است.به گفته اسدا... قلی زاده رئیس صنف جایگاه داران کشور، نمودار مصرف بنزین طی دو دهه گذشته سینوسی ولی افزایشی بوده و آمارهای بین المللی نشان می‌دهد ایران دوازدهمین مصرف کننده بنزین در جهان است و در این مورد در حال رقابت با کشورهایی نظیر آمریکا، چین، روسیه، هند و برزیل است که جمعیت چند برابر بیشتر از ما دارند.

به گزارش ایران جیب از خراسان، کاهش فاصله بین تولید و مصرف کنونی و افزایش خیره‌کننده مصرف بنزین در سبد سوخت خودروها زنگ هشدار واردات را به صدا درآورده است. این در حالی است که طی سال های اخیر ایران به صادرکننده بنزین بدل شده بود. یکی از دلایل این مسئله، مصرف بالای بنزین در کشور به مصرف سوخت خودروها بر می گردد. با این حال اصلاح این مصرف بالا در کوتاه مدت ممکن نیست.روز سه شنبه، وزیر اقتصاد در نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره تدبیر دولت برای مواجهه با افزایش مصرف بنزین، اعلام کرد که با دستور رئیس جمهور افزایش قیمت بنزین در سال جاری منتفی است و دولت از روش های دیگر نظیر گازسوز کردن خودروها برای مهار افزایش قیمت بنزین استفاده می کند.در همین حال طرح بازتوزیع بنزین به افراد به‌جای خودرو و نتایج اجرای آزمایشی آن روی میز رئیس‌جمهوری است، هرچند بنابر تأکید وزیر اقتصاد، حتی اگر این طرح در دستور کار قرار گیرد نیز، امسال افزایش قیمت بنزین نخواهیم داشت.

طرح بازتوزیع بنزین با هدف اختصاص بنزین یارانه‌ای (1500 تومانی) به افراد به‌جای خودروها از ابتدای اسفند و به‌صورت آزمایشی در جزیره کیش آغاز شده است، ایده‌ای که بر مبنای توزیع عادلانه یارانه سوخت میان همه مردم و انتفاع دهک‌های مختلف از قیمت ترجیحی بنزین در ایران طرح‌ریزی شده است. روز گذشته احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد اعلام کرد:پنج  ماه است که طرح آزمایشی بنزین اجرا و در زمان حاضر متوقف شده است، قرار است این طرح انجام ‌شده بررسی شود و اگر نیاز به اصلاحات یا توسعه دارد صورت  گیرد اما هنوز تصمیماتی اتخاذ نشده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها