کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

چرا بورس برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟


کد خبر : ۹۸۴۰۷چهارشنبه، ۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۴:۱۲۶۸۴ بازدید

بورس، مسکن، طلا، دلار و… گزینه‌هایی هستند که به‌عنوان محل‌‌های سرمایه‌گذاری شناخته می‌شوند. سرمایه‌گذاری معمولا با هدف کسب سود ...
چرا بورس برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟چرا بورس برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

بورس، مسکن، طلا، دلار و… گزینه‌هایی هستند که به‌عنوان محل‌‌های سرمایه‌گذاری شناخته می‌شوند. سرمایه‌گذاری معمولا با هدف کسب سود انجام می‌شود. افراد فارغ از این هدف، ممکن است اهدافی چون حفظ ارزش دارایی نسبت به تورم داشته باشند. پیدا کردن محل مناسب با توجه به دارایی یکی از دغدغه‌ها است که در این مطلب به بررسی فرصت‌ها و مزیت‌های سرمایه‌گذاری در بورس پرداخته می‌شود.

بورس و سرمایه‌گذاری در آن

سرمایه‌گذاران همیشه با این سوال روبرو هستند که کدام بازار در حفظ و افزایش سرمایه موفق‌تر عمل کرده است یا می‌تواند بازدهی بهتری در آینده داشته باشد؟ بازار سهام که با نام بورس شناخته می‌شود، محلی برای خرید و فروش اوراق بهادار است. این خرید و فروش یکی از راه‌های سرمایه‌گذاری در بورس است و در صورتی که حساب شده و تحلیل شده باشد، می‌تواند سود خوبی را نصیب سرمایه‌گذار کند. 

بازار سرمایه بسیار گسترده است و فعالیت در آن ساعت‌ها آموزش، یادگیری و تمرین را نیاز دارد. آموزش اصولی در این مسیر پیچیده حرف اول را می‌زند، اما ممکن است سرمایه‌گذار به‌دلیل تنوع زیاد در روش‌های آموزشی موجود، مسیر یادگیری صحیحی را برای فعالیت در بورس انتخاب نکند یا در این بین به علت حجم زیاد اطلاعات موجو گیج شود. از این رو مطلب آموزش بورس از صفر می‌تواند نقطه شروع مناسبی برای افراد تازه‌کار در این راه باشد. 

مزایای سرمایه‌گذاری در بورس

سرمایه‌گذاری در بورس به‌صورت کلی مزایایی دارد که در ادامه به آن پرداخته می‌شود.

  • سوددهی سالیانه شرکت‌ها

سرمایه‌گذاری در سهام علاوه بر کسب سود از تغییرات حاصله در قیمت سهام (نوسان قیمت)، از طریق تقسیم سودی که سالیانه توسط شرکت انجام مي‌شود نیز سرمایه‌گذاران را منتفع می‌سازد. 

  • حمایت و شفافیت قانونی

کلیه فعالیت سهامداران و شرکت‌ها در بورس، زیر نظر سازمان بورس انجام شده و در بورس هیچ‌گونه معاملات غیرقانونی و خارج از چارچوب سازمان انجام نمی‌شود. 

  • عدم محدودیت در میزان سرمایه‌گذاری 

برای ورود به بازار سهام، سرمایه زیادی نیاز نیست و هر شخص حتی با مبالغ پایین نیز می‌تواند سرمایه‌گذاری خود را شروع کند. این مبلغ برای خرید سهم طبق دستور سازمان بورس حداقل ۵۰۰ هزار تومان است و برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز با توجه به مبلغ صدور هر واحد سرمایه‌گذاری صندوق، متفاوت است.


 

  • تنوع در استفاده از ابزارهای سرمایه‌گذاری

بازار سرمایه دارای ابزار‌ها و بازارهای زیرمجموعه متنوعی است که هر سرمایه‌گذار می‌تواند با استفاده از آن‌ها سود کسب کند. بورس و فرابورس، بورس کالا، انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری (مانند صندوق سهامی، صندوق درآمد ثابت، صندوق طلا و…)، اوراق تسهیلات مسکن و انواع گواهی‌ها در بورس کالا از جمله بازارها و ابزارهای موجود در بازار سرمایه هستند که هر کدام به بخش‌های جزئی‌تری تقسیم می‌شوند.

  • سهولت در انجام معاملات

یکی دیگر از مزایای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه (بورس) دسترسی و سهولت به سامانه‌های معاملاتی آنلاین برای انجام معامله است. فعالان بازار سرمایه می‌توانند از طریق سامانه‌های معاملاتی به صورت غیرحضوری و آنلاین اقدام به خرید و فروش اوراق بهادار کنند.

 

شروع فعالیت در بورس با دریافت کد بورسی

 اولین گام برای شروع فعالیت در بازار سرمایه و خرید و فروش انواع اوراق بهادار، دریافت کد ‌بورسی است. شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه به عنوان یکی از ارکان اصلی بازار سرمایه برای هر شخص متقاضی ‌کد بورسی منحصر به فرد صادر می‌کند. کد بورسی، کد شناسایی هر شخص حقیقی یا حقوقی در بازار سرمایه است که توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی صادر می‌شود. نام دیگر کد بورسی، کد سهامداری است که از ترکیب سه حرف و یک عدد پنج رقمی تشکیل شده است. افراد به دلایل مختلفی به دریافت کد بورسی نیاز پیدا می‌کنند.

سرمایه‌گذاری در بورس به روش مستقیم

پس از دریافت کد بورسی برای معامله کردن سهام در بورس به روش مستقیم، سرمایه‌گذار باید از طریق سامانه‌های معاملاتی اقدام کند. به این صورت که پس از شناسایی سهم مناسب از نظر تکنیکالی و بنیادی در زمان مناسب، به سامانه‌های معاملاتی وارد شده و سفارش خرید خود را ثبت کند. 

سرمایه‌گذاری در بورس به روش غیر مستقیم

سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس به‌دو صورت انجام می‌شود. روش اول در این نوع سرمایه‌گذاری سبدگردانی است. شرکت‌هایی وجود دارند که با دریافت مبلغی به عنوان کارمزد سبد‌گردانی، پرتفوی سرمایه‌گذار را مدیریت می‌کنند و به‌جای او اقدام به خرید و فروش سهام می‌کنند. شرط حداقل مبلغ مورد نیاز برای سبدگردانی، ممکن است مانع شود که بسیاری از افراد این نوع روش سرمایه‌گذاری را انتخاب کنند. 

 

سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری

روش دیگر، سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها است که به‌عنوان یکی از ابزارهای سرمایه‌گذاری به روش غیرمستقیم شناخته می‌شود. دارایی‌های افراد مختلف در یک نهاد مالی به نام صندوق سرمایه‌گذاری جمع می‌شود و این دارایی‌ تجمیع شده با توجه به ماهیت و عملکرد صندوق در انواع اوراق بهادار، سهام، سپرده‌های بانکی و… سرمایه‌گذاری می‌شود. صندوق‌ها انواع مختلفی دارند که هر فرد باتوجه به ویژگی‌ها و هدف خود از سرمایه‌گذاری می‌تواند در یک یا انواع آن سرمایه‌گذاری کند. از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توان به صندوق تضمین اصل سرمایه، صندوق درآمد ثابت، صندوق طلا، صندوق شاخصی و … اشاره کرد.

در صورت مواجه شدن هر شخص با ابهاماتی در خصوص سرمایه‌گذاری در صندوق، وی می‌تواند از مشاوران کارگزاری مفید برای انتخاب صندوق مناسب خود به‌صورت کاملا رایگان و حرفه‌ای راهنمایی دریافت کند. 

به اطلاعات بیشتری نیاز دارید؟

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بورس و روش‌های تحلیل آن، به سامانه آموزشی کارگزاری مفید به نشانی learning.emofid.com مراجعه کنید. در این وبسایت بیش از ۱۰۰۰ مطلب در سه سطح «مبتدی»، «نیمه حرفه‌ای» و «حرفه‌ای» به همراه دوره‌های مختلف آموزشی ارائه شده است. به علاوه روزانه چندین کلاس با هدف آموزش بورس به صورت رایگان و غیر حضوری برگزار می‌شود.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها