انجمن صنایع لبنی با ارسال نامه ای به وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: سود در نظر گرفته برای محصولات لبنی با قیمت مصوب، انگیزه شکبه توزیع و فروش در سفارش کالا به واحدهای تولیدی و عرضه آن به مشتریان را به شدت کاهش داده است.
رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی با ارسال نامه ای به وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: سود در نظر گرفته برای محصولات لبنی با قیمت مصوب، انگیزه شبکه توزیع و فروش در سفارش کالا به واحدهای تولیدی و عرضه آن به مشتریان را به شدت کاهش داده است.
متن این نامه به شرح زیر است:
وزارت جهاد کشاورزی
قائم مقام محترم وزیر و فرمانده قرارگاه امنیت غذایی جناب آقای سردار کاظمینی
معاونت محترم توسعه بازرگانی جناب آقای دکتر عسگرزاده
معاونت محترم وزیر امور برنامهریزی و اقتصادی جناب آقای دکتر قربانی
موضوع: چهار قلم فرآوردههای لبنی مشمول قیمتگذاری تنظیم بازار
احتراما به استحضار میرساند در نحوه بررسی و تعیین قیمت چهار قلم فرآوردههای لبنی، عدم رعایت مفاد دستورالعمل قیمتگذاری کالاهای تولیدداخل به شماره 423711/1 مورخ 1389/5/25 که آخرین بخشنامه قانونی ابلاغ شده در نحوه تعیین قیمت کالاهای تولیدی در کشور میباشد رخ داده است.
چنانچه تناقضات ایجاد شده در این مصوبه رفع نگردد، اجراء طرح را دچار مشکلات جدی خواهد کرد.
نام کالا |
قیمت مصرف کننده (ریال) |
قیمت تمام شده کارخانه (ریال) بدون احتساب سود قانونی |
سهم درصد توزیع و فروش |
شیر نایلونی 900 گرمی 1.5 درصد چربی |
150000 |
130042 |
15% |
شیر بطری یک کیلویی 1.5 درصد چربی |
180000 |
153720 |
17.6 % |
ماست پاستوریزه 2.5 کیلویی 1.5 درصد چربی |
498000 |
428704 |
16 % |
پنیر UF نسبتا چرب 400 گرمی |
370000 |
297086 |
24.5 % |
چنانچه ملاحظه میفرمایید: اولا حاشیه سود واحد تولید که طبق بخشنامه فوق الذکر 14% میبایست کلا نادیده گرفته شده است. این امر انگیزه واحدهای صنعتی در تولید این کالاها را به حداقل میرساند.
ثانیا سهم توزیع و فروش که میبایست 28/8 درصد باشد کلا رعایت نگردیده است. از 4.3 تا 13.8 درصد نادیده گرفته شده است.
این امر انگیزه شکبه توزیع و فروش در سفارش کالا به واحدهای تولیدی و عرضه آن به مشتریان را به شدت کاهش داده است.
این نحوه قیمتگذاری در شرایطی اتفاق میافتد که وزارت جهاد کشاورزی به صورت جهشی قیمت شیرخام را تحت تاثیر حذف ارز ترجیحی نهادههای دامی هر کیلوگرم 60000 ریال افزایش داده و هزینه مالی خرید مواد اولیه شیر خام صنایع لبنی را هر هفته 10000 میلیارد ریال و ماهیانه 40000 میلیارد ریال افزایش داده است.
تامین چنین نقدینگی با توجه به قیمتگذاری فوق چگونه باید صورت گیرد؟ آیا سرانجام چنین تصمیمات متناقض به بحران مالی شرکتهای لبنی و گاوداریها نخواهد انجامید؟ رفتارهای متفاوت با حلقههای زنجیره تامین شیر چه عاقبتی در پی خواهد داشت.
دبیر انجمن صنفی فرآوردههای لبنی ایران
رضا باکری