کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سرنوشت غم‌انگیز یک میدان گازی در ایران


کد خبر : ۹۷۸۳دوشنبه، ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۳:۲۰۴۷۴۴ بازدید

نزدیک به یک دهه از اکتشاف میدان گازی کیش می‌گذرد، اما طرح توسعه این میدان گازی نیز همانند برخی دیگر از میادین گازی و نفتی کشور ...
سرنوشت غم‌انگیز یک میدان گازی در ایرانسرنوشت غم‌انگیز یک میدان گازی در ایران

نزدیک به یک دهه از اکتشاف میدان گازی کیش می‌گذرد، اما طرح توسعه این میدان گازی نیز همانند برخی دیگر از میادین گازی و نفتی کشور با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده و در صورت تحقق وعده‌ها زمستان سال آینده گاز فاز اول این میدان گازی وارد مدار می‌شود.

میدان گازی کیش در سال 1384 توسط مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت با 66 تریلیون فوت مکعب ذخیره گاز درجا کشف شد و در ابتدا طرح توسعه آن توسط دو شرکت نفت فلات قاره و حفاری شمال تدوین و بنا شد که توسعه فاز 1 با منابع شرکت نیکو عملیاتی شود اما در بهمن ماه سال 1388 و در زمانی که مسعود میرکاظمی وزیر نفت بود قرارداد توسعه بین شرکت ملی نفت و کنسرسیومی متشکل شرکت‌های پتروپارس، سازه و جهان پارس به مدیریت بانک ملت به ارزش 10 میلیارد دلار منعقد شد.

اگرچه در آن زمان، سبف‌الله جشن ساز،مدیرعامل وقت شرکت ملی نفت، اعلام کرد که این قرارداد در نوع خود یکی از قراردادهای بی نظیر تاریخ صنعت نفت است اما این قرارداد آنگونه که باید انجام نشد و با حاشیه هایی همراه بود تا این که سرانجام با گذشت 17 ماه از زمان انعقاد این قرارداد، با دستور رستم قاسمی،دومین وزیر نفت دولت دهم،توسعه این میدان گازی به شرکت ملی نفت واگذار شد و در نهایت اسفندماه سال 90، موافقتنامه طرح توسعه این میدان گازی میان شرکت مهندسی و توسعه نفت (کارفرما) به نمایندگی از سوی شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی متشکل از شرکت های ناردیس، فراب و ناموران (پیمانکار) امضا شد.

اما عبدالرضا حاجی حسین نژاد ، مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه نفت(متن)، بر این باور است که پروژه میدان گازی کیش سرنوشت غم انگیزی دارد چرا که این پروژه پس از حدود 660 میلیون دلار سرمایه‌گذاری از محل بیت‌المال رها شده است.

بر اساس این گزارش اگر چه وزیر نفت توسعه میادین مشترک را از مهم ترین اولویت های وزارت نفت عنوان کرده اما توسعهه این میدان گازی نیز از سوی وزیر نفت مورد تاکید قرار گرفته به طوری که برنامه‌ای تعیین شده که تا آبان و یا آذر سال آینده بخشی از گاز این پروژه به خطوط لوله سراسری تزریق شود.

آنطور که مدیرعامل متن اعلام کرده تا کنون 13 حلقه چاه در جزیره کیش حفاری شده و کارهای انتقال گاز در جزیره کیش باید انجام شود و خطوط لوله دریایی نیز به مناقصه گذاشته شده است.


 

بنا به این گزارش طرح توسعه میدان گازی کیش در سه فاز طراحی شده و مقدار ذخیره اقتصادی گاز برای این میدان در حدود ۳۸.۳ تریلیون فوت مکعب و مقدار میعانات گازی حدود ۳۹۸ میلیون بشکه برآورد شده است و با بهره برداری کامل انتقال روزانه سه میلیارد فوت مکعب گاز به خطوط سراسری محقق خواهد شد.

در فاز اول این میدان گازی نیز تولید روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز و 11 هزار و 300 بشکه میعانات گازی پیش بینی شده است که در واقع می توان گفت با بهره برداری از فاز اول این میدان گازی حدود 30 میلیون متر مکعب و با بهره برداری کامل آن حدود 90میلیون متر مکعب گاز به تولید گاز کشور افزوده می شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها