کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

اثر سرکوب شدن بازار ارز، زودگذر بود


کد خبر : ۹۷۶۵۶سه شنبه، ۱۴ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۸:۵۸۶۹۶۶ بازدید

سمیعی، کارشناس بازار ارز می‌گوید: حتی اگر پس از احیای برجام به صورت دستوری نرخ ارز کاهش پیدا کند یک اتفاق واقعی نخواهد ...
اثر سرکوب شدن بازار ارز، زودگذر بوداثر سرکوب شدن بازار ارز، زودگذر بود

سمیعی، کارشناس بازار ارز می‌گوید: حتی اگر پس از احیای برجام به صورت دستوری نرخ ارز کاهش پیدا کند یک اتفاق واقعی نخواهد بود. اقتصاد زمانی تقویت می‌شود که نرخ تورم به صورت واقعی و پایدار کنترل شود، نرخ بیکاری کاهش یابد و صادرات ما نیز تقویت شود.

با بی نتییجه ماندن مذاکرات دوحه، هیجان و انتظارات منفی در بازار ارز بالا گرفت و بیشتر کارشناسان معتقد بودند که در صورت تداوم مخابره شدن سیگنال‌های منفی و شرایط نامعلوم برجام، نرخ ارز بار دیگر عزم خود را برای صعود جزم می‌کند. این نظر در حالی مطرح می‌شد که بازار پس از چند روز شاهد افت و خیز‌های جزئی بود. در این میان برخی از کارشناسان معتقدند یک توافق و یا شوک سیاسی همچون برجام که مدت‌هاست هیجان خود را از دست داده نمی‌تواند بازار ارز را تحت تاثیر قرار بدهد. در این راستا علی‌اصغر سمیعی‌زفرقندی، کارشناس بازار ارز به «ابتکار» گفت: من یک قرارداد خارجی و یا اتفاقاتی همچون برجام را به عنوان اصلی‌ترین و موثرترین مولفه بر نرخ ارز نم‌یدانم و معتقدم مسائل اقتصادی تا حدودی از موضوعات سیاسی جدا است. ما اکنون در کشور تورم بالایی داریم. به بیان دیگر وقتی تورم بالای ۴۰درصد است یعنی به طور مداوم نرخ ارز باید افزایش پیدا کند.

وی افزود: متاسفانه سیاست‌های اقتصادی، سیاست‌های مناسبی نیست، کنترلی برای نرخ تورم انجام نمی‌شود و به این دلیل پول ملی دائماً در حال ضعیف‌تر شدن است.

این تحلیلگر بازار ارز دامه داد: پول ملی روز به روز ضعیف‌تر ‌شده، از سوی دیگر قیمت املاک گران‌تر می‌شود. این در حالی است که سیاست‌ها دائما به دنبال این هستند که نرخ ارز را سرکوب کنند. این شرایط باعث به وجود آمدن پدیده فرار سرمایه از کشور می‌شود. به بیانی واضح‌تر هنگامی که با سرکوب، نرخ ارز را کاهش می‌دهند افراد بخشی از املاک خود را به ارز تبدیل کرده و ارز را برای سرمایه‌گذاری در کشورهای دیگر از کشور خودمان خارج می‌کنند. بنابراین این مسئله سبب می‌شود که ما شاهد خروج سرمایه از کشور باشیم. بدون شک خروج سرمایه از کشور به ضرر اقتصاد و معیشت مردم خواهد بود.

این کارشناس بازار ارز تاکید کرد: سرکوب نرخ ارز نمی‌تواند مناسب و صحیحی باشد.


اثر زودگذر سرکوب نرخ ارز

سمیعی با اشاره به ضرورت کنترل تورم ادامه داد: تمام تلاش دولت و سیاست‌گذاران باید این باشد که پول ملی را تقویت کنند. البته این تقویت نباید از طریق سرکوب نرخ ارز باشد. چراکه اگر در طرف دیگر ماجرا افزایش روز افزون تورم را داشته باشیم سرکوب نرخ ارز تنها برای مدت کوتاهی اثرگذار خواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش که نرخ ارز در ماه‌های آتی چگونه خواهد بود گفت: در واقعیت اقتصاد نرخ ارز باید به طور دائم تعدیل شود اگر این اتفاق صورت نگیرد باید نرخ تورم کنترل شود تا بتوانیم بگوییم اقتصاد در مسیر صحیح قرار دارد. من معتقدم نرخ ارز باید تک نرخی باشد.

این تحلیلگر بازار ارز اظهار کرد: اگر ارز تک نرخی شود و از سوی دیگر نرخ تورم به طور واقعی کنترل شود می‌توان امیدوار بود که اقتصاد کشور در میان‌مدت سامان بگیرد.
برجام به شکل یک دکمه اقتصاد را تغییر نمی‌دهد

وی در پایان بار دیگر به مسئله برجام اشاره کرد و گفت: توافق با کشورهای دیگر امر مبارکی است و باعث تقویت اقتصاد در درازمدت می‌شود. اما نباید این انتظار را داشته باشیم که بر جامعه مانند یک دکمه عمل کند یعنی به محض امضای برجام دکمه زده و اقتصاد ایران شکوفا شود. حتی اگر پس از احیای برجام به صورت دستوری نرخ ارز کاهش پیدا کند یک اتفاق واقعی نخواهد بود. اقتصاد زمانی تقویت می‌شود که نرخ تورم به صورت واقعی و پایدار کنترل شود، نرخ بیکاری کاهش یابد و صادرات ما نیز تقویت شود./ ابتکار



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها