تماس هایی تلفنی از سوی کلاهبرداران با مشتریان بانک مبنی بر برنده شدن آنها در سفر عتبات عالیات، همراه اول و... صورت گرفته که کلاهبرداران پس از تماس تلفنی، ابتدا یک مصاحبه ساختگی با یکی از مسئولان صدا و سیما، وزارت ارتباطات و... ترتیب داده و سپس عنوان می کنند برای واریز جایزه نیاز به اطلاعاتی نظیر کد ملی، تاریخ تولد و... دارند.
این افراد پس از دریافت اطلاعات از مشتری یا کدهای اعتبارسنجی و رمزهای یکبار مصرف ارسالی به تلفن همراه مشتریان و ثبت نام آنها در سامانه ها و اپلیکیشن های بانک نظیر بام ، بله ، همراه بانک و ... نسبت به انتقال وجه از حساب ها اقدام می کنند.
در این میان افراد کلاهبردار از دیگر از روش ها همانند مهندسی اجتماعی، هک کردن پیام رسان های جعلی و یا اطلاعات افشا شده در بستر دارک وب به اطلاعات شخصی فرد همانند کد ملی، کد استخدامی، آدرس منزل، شغل فرد، اسم همسر و... دسترسی پیدا کرده و از این اطلاعات برای جلب اعتماد بیشتر بهره می گیرند.
مشتریان ارجمند باید توجه داشته باشند تماس های تلفنی نامعتبر یا پیام های ارسالی مشکوک در فضای مجازی با عناوینی چون پرداخت هدیه، برنده شدن جایزه، تماس از طرف برنامه های صداوسیما و اعلام برنده شدن افراد و... می تواند دام کلاهبرداران برای برداشت های مکرر از حساب بانکی آنها باشد.
بانک ملی ایران از مشتریان گرانقدر خود تقاضا دارد به منظور جلوگیری از هرگونه جعل و کلاهبرداری و تحمل ضرر و زیان، از افشای اطلاعات بانکی خود خودداری کنند.