کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

درخواست رسمی ایران برای پیوستن به گروه بریکس


کد خبر : ۹۷۴۱۵چهارشنبه، ۸ تیر ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۵:۲۰۳۷۶۱ بازدید

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه روز دوشنبه (6 تیر) در نشست هفتگی با خبرنگاران، اعلام کرد که تهران برای عضویت در گروه ...
درخواست رسمی ایران برای پیوستن به گروه بریکسدرخواست رسمی ایران برای پیوستن به گروه بریکس

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه روز دوشنبه (6 تیر) در نشست هفتگی با خبرنگاران، اعلام کرد که تهران برای عضویت در گروه "بریکس" درخواست داده است.

خطیب‌زاده گفت، عضویت ایران در گروه بریکس که شامل کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است، "ارزش‌های افزوده‌ای برای هر دو طرف خواهد داشت".

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران اواسط خردادماه در جریان دیدار با همتای هندی خود در نامه‌ای خواستار حمایت دهلی برای عضویت ایران در بریکس شده بود.

گفته می‌شود آلبرتو فرناندز، رئیس‌جمهوری آرژانتین نیز هفته گذشته در نشست "بریکس پلاس" گفته است که کشورش قصد دارد به عضویت کامل این گروه درآید.

"بریکس" نام گروهی به رهبری قدرت‌های اقتصادی نوظهور است که از به هم پیوستن حروف اول نام کشورهای عضو برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی تشکیل شده‌است. در ابتدا نام این گروه "بریک" بود اما پس از پیوستن آفریقای جنوبی، به "بریکس" تغییر نام یافت.

چهاردهمین اجلاس سران "پنج قدرت نوظهور اقتصادی"، دوم تیرماه، به ریاست و میزبانی چین برگزار شد.
 

سخنگوی وزارت خارجه روسیه: ایران رسما خواستار پیوستن به بریکس را داده است

به گزارش رویترز، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز دوشنبه شب (۲۷ ژوئن) در کانال تلگرامی خود اعلام کرد آرژانتین نیز برای پیوستن به این گروه درخواست داده است، مقامات آرژانتینی اما هنوز به طور رسمی در این زمینه اظهار نظر نکرده‌اند.

آلبرتو فرناندز، رئیس جمهور آرژانتین که در حال حاضر در اروپا به سر می برد، در روزهای اخیر بار دیگر بر تمایل خود برای پیوستن آرژانتین به بریکس تاکید کرده است.

زاخارووا در تلگرام نوشت: «در حالی که کاخ سفید به این فکر می‌کرد که چه چیز دیگری را در جهان خاموش، ممنوع یا تخریب کند، آرژانتین و ایران برای پیوستن به بریکس درخواست داده‌اند.»

روسیه مدت‌هاست که برای ایجاد روابط نزدیک‌تر با آسیا، آمریکای جنوبی و خاورمیانه تلاش می‌کند. این کشور اما اخیرا تلاش‌های خود را در این راستا برای مقابله با تحریم‌های اعمال شده توسط اروپا، ایالات متحده و سایر کشورها به دلیل تهاجم به اوکراین تشدید کرده است.

روز دوشنبه ۲۷ ژوئن ۲۸ غیرنظامی در چندین حمله روسیه، از جمله با حمله موشکی به یک مرکز خرید پرجمعیت در اوکراین کشته شدند.

در همین روز و همزمان با برگزاری دومین روز نشست سران گروه ۷ در آلمان، کاخ سفید اعلام کرد، کشورهای گروه ۷ قصد دارند با اقدامات تنبیهی بیشتر، فشار بر مسکو را افزایش دهند. گروه ۷ متعهد شده، "تا زمانی که لازم باشد" از اوکراین حمایت مالی، نظامی، دیپلماتیک و بشردوستانه کند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها