کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

کاهش 15 درصدی قیمت میوه در بازار


کد خبر : ۹۷۳۲۶دوشنبه، ۶ تیر ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۳:۲۸۱۷۳۱ بازدید

محمد باقری عضو هیأت مدیره اتحادیه بارفروشان خبر از ارزان شدن 10 تا 15 درصدی میوه‌های تابستانی داده و دلیل آن را فراوانی عرضه ...
کاهش 15 درصدی قیمت میوه در بازارکاهش 15 درصدی قیمت میوه در بازار

محمد باقری عضو هیأت مدیره اتحادیه بارفروشان خبر از ارزان شدن 10 تا 15 درصدی میوه‌های تابستانی داده و دلیل آن را فراوانی عرضه میوه‌های تابستانی عنوان کرده است زیرا با توجه به فراوانی عرضه میوه‌های نوبرانه، بازار از تعادل نسبی برخوردار می‌شود.

اگرچه قیمت برخی از میوه‌های وارداتی مانند آناناس، موز، انبه و نارگیل به قیمت دلار وابسته است و با بالا رفتن قیمت ارز با افزایش نرخ مواجه خواهد شد، اما در شرایط فعلی میوه‌های وارداتی به سبب افزایش عرضه و ورود بار روند کاهشی به خود گرفته است.

بالا رفتن نرخ محصولات داخلی به دلایلی همچون افزایش هزینه‌های جانبی تولید بستگی دارد ضمن اینکه تولید میوه در سال‌جاری دچار آفت و کمبود نشده بود و هیچ محدودیتی هم در عرضه میوه در بازارها وجود ندارد.

اسدالله کارگر رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران در گفت‌و‌گو با «ایران»، با اشاره به آغاز روند کاهش قیمت میوه‌های تابستانی گفت: پایین آمدن قیمت در این ایام قابل انتظار بود زیرا طبق سنوات گذشته در همین زمان روند کاهش قیمت میوه‌ها آغاز می‌شد و این مسائل هم دلایل متعددی دارد.

وی در تشریح دلایل کاهش قیمت میوه گفت: به علت گرمای هوا در تابستان تنوع میوه بسیار زیاد است و بازار را رقابتی می‌کند. در این شرایط قدرت انتخاب مشتری زیاد می‌شود اما در زمستان انتخاب محدود به چند میوه می‌گردد. از سوی دیگر بهترین فصل برای تولید میوه از ماه خرداد تا شهریور است چون میوه‌های سردرختی مانند هلو، آلو، گیلاس و شلیل در این ماه‌ها می‌رسند و تولید آنها افزایش پیدا می‌کند و به همین علت با قیمت ارزان‌تر به دست مشتری می‌رسد.

کارگر یادآور شد: در این ماه‌ها میوه‌های سردرختی و صیفی جات از حاشیه تهران مانند کرج، شهریار و قزوین تأمین می‌شوند و به علت فاصله کم با پایتخت در مدت کوتاهی عرضه می‌گردد.

او با بیان اینکه تابستان، فصل فراوانی میوه است، افزود: میوه‌های نوبر در ابتدای فصل قیمت‌های بالایی دارند و این موضوعی طبیعی است و در همه کشورهای دنیا اتفاق می‌افتد اما به طور معمول در کشور ما افت قیمت نوبرانه از 3 روز تا یک هفته اتفاق می‌افتد زیرا بتدریج میوه به تولید انبوه می‌رسد.


قیمت میوه همچنان بالاست

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران با اشاره به بالا بودن قیمت میوه‌ها از ابتدای امسال گفت: قیمت میوه همچنان هم بالاست و انتظاری که برای پایین آمدن نرخ داشتیم، برآورده نشد. اگر تا الان قیمت‌ها آنطور که پیش‌بینی می‌شد کاهش نیافته است در فصل‌های بعد هم انتظارهای قیمتی برآورده نخواهد شد.

کارگر تصریح کرد: خوشبختانه امسال آفت زدگی و سرمازدگی برای میوه‌های تابستانی اتفاق نیفتاد که این مسأله هم در تعیین قیمت میوه مؤثر بوده است.

وی درباره آغاز زمان روند کاهشی قیمت میوه‌ها گفت: کاهش جزئی قیمت محصولاتی که دارای برچسب و بسته‌بندی هستند، بلافاصله خود را نشان می‌دهد و خریدار متوجه ارزانی حتی 5 درصدی آن محصول می‌شود اما تغییرات قیمتی میوه‌هایی که به‌صورت کیلویی فروخته می‌شوند و از مبدأ قیمت‌گذاری نشده‌اند، خیلی محسوس نیست. به همین علت هم به طور دقیق معلوم نیست چه زمانی روند کاهشی قیمت‌ها آغاز می‌شود.

کارگر تصریح کرد: به طور کلی مشتری انتظار خرید میوه با قیمت‌های بالا را ندارد و به‌عنوان مثال برای پرداخت میوه کیلویی 70 هزار تومان مشکل دارد. کشور ما دارای جغرافیای متنوع و تنوع آب و هوایی زیادی است و به همین علت عادت به خرید میوه با قیمت بالا ندارد.


هزینه‌های بالای تولید میوه

وی گرانی فعلی میوه را ناشی از کمبود آن ندانست و افزود: هزینه‌های جانبی تولید میوه مانند سموم، کود، مزد کارگر و ترابری باعث بالا رفتن قیمت میوه شده است درحالی‌که قیمت میوه‌ها در کشور ما خیلی بالا نیست. نباید انتظار داشته باشیم قیمت‌های سال 97 یا 98 در سال 1401 هم وجود داشته باشند به‌عنوان مثال در سال 97 قیمت شلیل و هلو در حدود کیلویی 8500 تومان بود و اکنون همان میوه‌ها با قیمت 65 تا 75 هزار تومان به فروش می‌رسند.

کارگر با اشاره به عرضه میوه با قیمت کمتر در میادین میوه و تره بار گفت: مغازه‌های خرده فروش و میادین میوه و تره بار محصول خود را از میدان مرکزی تأمین می‌کنند اما مغازه‌های خرده فروش محصول باکیفیت درجه یک یا درجه دو عرضه می‌کنند اما میادین محصول باکیفیت درجه 3 را به مشتری می‌فروشند که کیفیت پایین‌تری دارد و به همین علت هم قیمت آن ارزان‌تر است.

قیمت میوه در بازار



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها