کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

2 شهردار کرج و پردیس استیضاح و عزل شدند


کد خبر : ۹۷۱۹۰جمعه، ۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۹:۵۹۳۷۴۳ بازدید

در هفته جاری شهرداران کلانشهر کرج و شهر فردیس در حالی برکنار شدند که اصرار اعضای شورای شهر در به کرسی نشاندن آنها در ذهن مردم استان البرز ...
2 شهردار کرج و پردیس استیضاح و عزل شدند2 شهردار کرج و پردیس استیضاح و عزل شدند

در هفته جاری شهرداران کلانشهر کرج و شهر فردیس در حالی برکنار شدند که اصرار اعضای شورای شهر در به کرسی نشاندن آنها در ذهن مردم استان البرز مانده است. کلانشهر کرج که به‌دلیل فرصت‌های ویژه و نزدیکی به پایتخت از موقعیت‌ و اهمیت بالایی برخوردار است، درگیر و دار عزل شهردار دچار چالشی است که به نظر می‌رسد این جایگاه نیازمند دقت و بررسی بیشتر اعضای شورا در انتخاب شهردار است. دود انتخاب نابجای شهرداران سابق بارها در چشم مردم این شهر و سرمایه‌های شهری رفته و گاهی نیز زیاده خواهی و وسوسه‌های دلالان و مافیای زر و زور موجب جابه‌جایی یک مدیر مردمی شده است. در این میان آنچه بر جای می‌ماند، پروژه‌های نیمه تمام شهری و هدررفت سرمایه است که موجب تضییع بیت المال شده و کام مردم را تلخ می‌کند از این همه بی‌سامانی و سرگردانی.

مصطفی سعیدی سیرایی آخرین شهردار کرج پس از 10 ماه عصر یکشنبه در صحن علنی شورای شهر کرج استیضاح و از مسئولیت خود عزل شد و محمدرضا آژیر شهردار فردیس نیز روز بعد به‌دلیل عدم احراز سکونت در این شهر برکنار شد. اعضای شورای اسلامی شهر کرج در حالی به تردیدها در‌خصوص استیضاح شهردار پایان دادند که ناتوانی وی در اجرای پروژه‌های عمرانی‌، فرهنگی و اجتماعی و انتصاب مدیران ناکارآمد را علت مخالفت خود با ادامه کار شهردار دانستند. این در حالی بود که اعضای شورای شهر کرج سال گذشته، بومی بودن شهردار، جوان بودن و سیره انقلابی وی را از شاخصه‌های مهم وی عنوان کرده بودند.


 عملکرد شهردار با مطالبات مردم همخوانی نداشت

اعضای موافق استیضاح شهردار کرج که رأی به برکناری او دادند همان‌هایی هستند که 10 ماه پیش اصرار بر انتخاب مصطفی سعیدی سیرایی به‌عنوان شهردار کرج داشتند. با  آنکه گفته می‌شد فرد منتخب شرایط مورد نظر برای انتخاب به عنوان شهردار را ندارد، اما اعضای شورای شهر کرج در نامه نگاری با وزارت کشور و جلسه با استاندار البرز و فرماندار کرج بر واجد شرایط بودن سعیدی سیرایی تأکید می‌کردند. حال چه شده است که پس از 10 ماه نظر اعضای شورا برگشت؟

جواد چپردار رئیس شورای شهر کرج در گفت‌و‌گو با «ایران» ابتدا با بیان تعارفات و کلیاتی گفت: شهردار کرج، پاکدست، انقلابی و یک جهادگر بی‌ادعا بود که روحیه و انگیزه خوبی برای کار داشت. رئیس شورای شهر کرج پس از این تعریف یک «اما» هم در پایان جمله خود آورد: «اما توانمندی‌های شهردار سابق متناسب با ظرفیت شهر نبود!»

وی افزود: عملکرد شهردار کرج، مطالبه مردم و اولویت‌های شهری در طول 10 ماه گذشته مورد بررسی قرار گرفت و سرانجام اعضای شورا به این نتیجه رسیدند که توانمندی، پتانسیل و عملکرد شهردار با خواسته‌های مردم همخوانی ندارد. بارها در شورا به او تذکر داده و طرح سؤال شد. در جلسه استیضاح با وجود گزارش مبسوط شهردار، رأی‌گیری صورت گرفت و 11 عضو به برکناری وی رأی دادند.

وی افزود: در پیشرفت پروژه‌های اصلی مانند قطار شهری و بزرگراه شمالی، عملکرد شهردار و معاونت‌های شهرداری کامل و مورد قبول نبود. مدیریت منابع مالی محقق نشده بود. مدیریت منابع انسانی و جذب با اعتراض و نارضایتی همراه بود. سیاست‌ها و طرح‌های شورای شهر در حوزه پسماند به‌عنوان اصلی‌ترین مطالبه مردم مصوب نشده و موجب نارضایتی بود. در حوزه‌های تخصصی سازمان ها و معاونت‌ها نیز قوانین، مقررات و شایسته سالاری رعایت نشده و مورد بی‌توجهی قرار گرفته بود.

 عمار ایزدیار عضو دیگر شورای شهر کرج هم اظهار کرد: با توجه به گذشت 10 ماه متأسفانه شاخص‌های عملکردی شهردار کرج مورد رضایت اعضای شورا نبود و نتوانست سیاست‌های شورا را اجرا کند.

 ایزدیار با اشاره به موضوعات مطرح شده درخصوص دلایل استیضاح شهردار کرج گفت: اینکه در برخی از سایت‌ها و فضای مجازی، استخدام‌های بی‌ضابطه یا مرگ 5 پاکبان بر اثر تصادف را از دلایل برکناری شهردار می‌شمارند، صحیح نیست زیرا به کارگیری در شهرداری در هر دوره‌ای باید با نظارت و حساسیت شورای شهر کنترل شود و مرگ پاکبان‌ها نیز موضوعی است که در گذشته  اتفاق افتاده و شهردار در این موضوع دخالت یا تأثیری ندارد. آنچه موجب استیضاح شد، صرفاً ناکارآمدی شهردار نبود بلکه وی نتوانست سیاست‌ها و خواسته‌های شورا را به نتیجه برساند و پیگیری کند. مانند یک بازیکن حرفه‌ای فوتبال که نتواند در یک تیم موفق عمل کند و نتیجه همکاری جمعی وی مورد اقبال عمومی و مدیرانش قرار نگیرد.

عضو شورای شهر کرج ادامه داد: موضوع درآمدهای پایدار خواسته‌ای مهم بود که به آن پرداخته نشد. پروژه‌های عمرانی بزرگ و مهمی مانند قطار شهری کرج و بزرگراه شمالی پیشرفت مورد انتظار را نداشتند و درصد پیشرفت فیزیکی آنها مطلوب نبود. حوزه پسماند نیز با نارضایتی عمومی و گلایه‌های شهروندان همراه بود.


تسلیم خواسته‌های شخصی مخالفان نشدم

مصطفی سعیدی سیرایی شهردار اسبق کرج که هفتم شهریور سال گذشته به‌عنوان شهردار کرج انتخاب شده بود، به دفاع از عملکرد خود در مدت مسئولیتش پرداخت و در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار کرد: اعتقاد دارم سؤال، تذکر و استیضاح حق اعضای شورا است و براساس اخلاق و قانون، خود را ملزم به پاسخگویی می‌دانم.

مصطفی سعیدی سیرایی با تأکید بر اینکه حاضر به پرداخت پول خلاف به‌واسطه گران و پیمانکاران نیستم، افزود: اعتقاد دارم در برابر مسئولیتی که پذیرفته‌ام، باید به پروردگار پاسخگو باشم. 10 ماه به‌عنوان شهردار قبول مسئولیت کردم که 6 ماه از آن را اعضای شورای شهر جلسه می‌گذاشتند تا سؤال و استیضاح کنند. چون خواسته‌هایشان محقق نشد و حاضر به واگذاری امتیاز نبودم، مانع از پیشبرد برنامه هایم شدند. دست کاسبکاران را در این دوره از بیت المال کوتاه کردم و عمده اختلافات‌شان همین بود که با فساد در شهرداری مبارزه کردم.

شهردار اسبق کرج افزود: کار جهادی با تمام توان بر مردم شهر پوشیده نبود. هجمه‌ها و تخریب‌ها بر شهرداری، مدیریت کردن شورا از خارج از مجموعه و اعمال فشار بر آن نیز بر کسی پوشیده نیست. مانع از پیشبرد جریان فساد شدم. در برابر زیاده خواهی‌ها، انتصابات، نحوه اجرای پروژه‌ها و پرداخت‌های بی‌رویه مقاومت و ممانعت کردم. جریان زر و زور و تزویر با جریان رسانه‌ای قدرتمند و هدایت شده نمی‌گذاشتند اقدامات مؤثر اطلاع‌رسانی شود. این اسراری است که امانتداری جریان انقلابی می‌طلبد در راستای اهداف انقلاب با آبرویمان هزینه‌اش را بدهیم.


دلیل برکناری شهردار فردیس

از سوی دیگر شهر۵۰۰ هزار نفری فردیس که در جنوب شرقی کرج مرکز استان البرز قرار دارد نیز دستخوش تغییر شهردار شد. سخنگوی شورای اسلامی شهر در این رابطه گفت: چندی پیش نامه‌ای از فرمانداری فردیس مبنی بر عدم احراز سکونت محمد رضا آژیر شهردار فردیس در این شهر دریافت کردیم که براین اساس برای برکناری شهردار تصمیم‌گیری شد.

بهنام فخری افزود: اعضای شورای اسلامی شهر فردیس با ۹ عضو با اکثریت آرا حسین عاشوری مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی فردیس را به‌عنوان سرپرست شهرداری این شهر انتخاب کردند.

محمدرضا آژیر که از شهریور سال گذشته به‌عنوان شهردار دومین شهر پرجمعیت البرز انتخاب شده بود، حدود هشت ماه مسئولیت شهرداری فردیس را عهده دار بود.

نکته جالب توجه این است که مصطفی سعیدی سیرایی (شهردار عزل شده کرج) مرداد 99 شهردار فردیس شد، اما به‌دلیل عدم احراز محل سکونت توسط شورای شهر فردیس از این سمت عزل شد اما بلافاصله پس از آن با کسب ۱۲ رأی موافق اعضای شورای ششم شهر کرج به‌عنوان سرپرست شهرداری کرج منصوب شد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها