کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

طالبان: برای تأمین حقابه ایران با تهران توافق کردیم


کد خبر : ۹۷۱۴۷چهارشنبه، ۱ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۵:۴۸۴۰۱۸ بازدید

برخی رسانه‌های افغانستان خبر دادند که وزارت انرژی و آب طالبان متعهد شده است که حقابه ایران از رود هیرمند را بر اساس معاهده آبی هلمند تأمین کند.
طالبان: برای تأمین حقابه ایران با تهران توافق کردیمطالبان: برای تأمین حقابه ایران با تهران توافق کردیم

برخی رسانه‌های افغانستان خبر دادند که وزارت انرژی و آب طالبان متعهد شده است که حقابه ایران از رود هیرمند را بر اساس معاهده آبی هلمند تأمین کند.

به گزارش‌ رسانه‌های افغانستان، تهران و کابل درباره تأمین حقابه ایران بر اساس معاهده آبی هلمند توافق کردند.

بنا به گزارش‌ها، مذاکره درباره چگونگی اجرای متن قرارداد آبی هلمند که در سال ۱۳۵۱ میان ایران و افغانستان امضا شده، در جریان سفر هیاتی از وزارت انرژی و آب دولت موقت طالبان به تهران انجام شده است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، تا کنون ۲۵ نشست برای بحث حقابه هیرمند برگزار شده است.

برکت‌الله آریوبی رئیس بخش آب‌های فرامرزی وزارت انرژی و آب طالبان گفت که تهران و کابل با هدف حل مسأله حقابه ایران، برای ساخت تأسیسات مشترک و ایستگاه‌های اندازه‌گیری آب توافق کرده‌اند.

ایران که در گذشته نارضایتی خود را از عمل‌کرد مسئولان وقت افغانستان درخصوص تأمین این حقابه بیان کرده بود، از دولت موقت طالبان خواست تا به قرارداد هلمند متعهد باشد. دولت طالبان پیشتر از وجود مشکلات تکنیکی بر سر راه تأمین حقابه ایران سخن گفته بود.

با وجود این وزارت انرژی و آب دولت موقت طالبان اعلام کرد که به زودی کار ساخت سد «کمال خان» بر مسیر رود هیرمند با هدف مدیریت آب‌های افغانستان، نهایی خواهد شد.

تهران پیشتر نگرانی خود را از احداث سد کمال خان اعلام کرده بود. ایران نگران است که احداث این سد، روند سرازیر شدن آب هیرمند که یکی از تأمین‌کننده‌های اصلی آب دریاچه هامون است را مختل و آن را به مرور خشک کند، رخدادی که می‌تواند تأمین آب شهرهای بزرگ استان سیستان و بلوچستان را با مشکل مواجه سازد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها