کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

عراق واردات تخم‌مرغ ایران را ممنوع کرد


کد خبر : ۹۷۱۳۳چهارشنبه، ۱ تیر ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۵:۰۴۸۵۵۷ بازدید

در روزهای گذشته، خبرهایی منتشر شد مبنی بر اینکه تخم‌مرغ‌های صادراتی ایران به مقصد عراق مرجوع شده‌اند. رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه مرغ ...
عراق واردات تخم‌مرغ ایران را ممنوع کردعراق واردات تخم‌مرغ ایران را ممنوع کرد

در روزهای گذشته، خبرهایی منتشر شد مبنی بر اینکه تخم‌مرغ‌های صادراتی ایران به مقصد عراق مرجوع شده‌اند. رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا این موضوع را تایید کرد و گفت که محموله مرجوعی حدود ۲۷ تن بوده است.

ناصر نبی‌پور، رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران، گفت: «عراقی‌ها با فشار ترکیه، واردات تخم‌مرغ از ایران را ممنوع کردند.»

او درباره علت مرجوع شدن تخم‌مرغ‌های صادراتی ایران نیز گفت: «عراق به مرغ و تخم‌مرغ ایران نیاز دائمی ندارد، چرا که از ترکیه تامین می‌شود و از ایران به‌صورت مقطعی و کوتاه‌مدت تخم‌مرغ وارد می‌کند.»

به گفته این فعال صنفی، ترکیه در همه روزهای سال می‌تواند نیاز عراق را تامین کند، حال‌ آنکه ایران فقط قادر است بخشی از نیاز این کشور را در سه ماه تابستان تامین کند. نبی‌پور در ادامه افزود در حال حاضر، افغانستان روند واردات تخم‌مرغ از ایران را متوقف نکرده است و تولیدکنندگان می‌توانند محموله‌های خود را به این کشور صادر کنند.

تولیدکنندگان تخم‌مرغ در ایران می‌گویند اگر مازاد تولیدشان در تابستان صادر نشود، با خطر ورشکستگی مواجه می‌شوند. به گفته نبی‌پور، همین حالا هم یک کیلو تخم‌مرغ برای تولیدکنندگان ۴۸ هزار تومان تمام می‌شود، در حالی‌ که سازمان پشتیبانی امور دام آن را کیلویی ۳۱ هزار تومان از تولیدکنندگان می‌خرد.

این مسئله را حمید کاشانی، رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه مرغداران میهن، نیز تایید کرد و گفت اگر مشکل صادرات تخم‌مرغ حل نشود، دولت باید تخم‌مرغ مازاد را خریداری و آن را ذخیره‌ کند.

روزنامه شرق نیز در گزارشی که روز دوشنبه ۳۰ خرداد منتشر شد، به نقل از محمد یوسفی، رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی، از ممنوعیت واردات تخم‌مرغ ایرانی به عراق خبر داد و از قول مهدی کرمی‌پورمقدم، دبیرکل سابق اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق، نوشت: «بسیاری از دامداران، مرغداران و پرورش‌دهندگان ماهی ایران سرمایه خود را برداشته و به عراق مهاجرت کرده‌اند.»

بر اساس این گزارش، راه‌اندازی ۷۰۰۰ مرغداری در عراق تولید تخم‌مرغ این کشور را از ۱.۵ میلیارد عدد در سال ۲۰۱۹ به ۷ میلیارد عدد در سال میلادی گذشته رساند.

در روزهای اخیر، خبرهایی منتشر شد مبنی بر اینکه مرغداران عراقی روبه‌روی ساختمان وزارت کشاورزی این کشور تجمع کردند و به نشانه اعتراض به واردات تخم‌مرغ از ایران، بخش زیادی از تخم‌مرغ‌ها را مقابل وزارت کشاورزی عراق به زمین زدند و شکستند و بخشی دیگر را به آتش کشیدند. فعالان حوزه مرغداری عراق از وزارت کشاورزی این کشور خواسته‌اند واردات تخم‌مرغ را متوقف و از تولید داخلی حمایت کند. در پی این اعتراض‌ها، واردات تخم‌مرغ از ایران ممنوع شد.

در سوی دیگر ماجرا، تولیدکنندگان ایرانی تخم‌مرغ قرار دارند که در بازار داخلی با خطر ورشکستگی مواجه‌اند و امکان صادرات به کشورهای دیگر را هم از دست می‌دهند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها