کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

کشور ژاپن از تورم صفر خارج شد


کد خبر : ۹۷۰۷۱دوشنبه، ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۶:۲۷۶۸۳۲ بازدید

براساس گزارش یک شرکت تحلیل داده‌ها، میانگین قیمت موادغذایی در ژاپن که پیش از این به داشتن نرخ تورم صفر شناخته می شده، ظرف یک سال ...
کشور ژاپن از تورم صفر خارج شدکشور ژاپن از تورم صفر خارج شد

براساس گزارش یک شرکت تحلیل داده‌ها، میانگین قیمت موادغذایی در ژاپن که پیش از این به داشتن نرخ تورم صفر شناخته می شده، ظرف یک سال گذشته دست کم یک و نیم برابر افزایش یافته است.

به گزارش روز دوشنبه خبرگزاری کیودو، داده‌های امروز دوشنبه نشان می‌دهد که تولیدکنندگان موادغذایی در ژاپن  قیمت‌ها را در نتیجه بالا رفتن هزینه‌های مواد اولیه و نفت خام، افزایش داده‌اند. گفته می شود افزایش چشمگیر قیمت موادغذایی در ژاپن پیش از این نیز و در پی همه‌گیری ویروس کرونا ضربات سنگینی بر خانوارها متحمل کرده‌ است.  

براساس گزارش شرکت ژاپنی تحلیل داده‌ها "ترو دیتا" (True Data Inc)، میانگین قیمت روغن خوراکی در فروشگاه‌های سراسر کشور در ماه مه (اردیبهشت) نسبت به سال گذشته ۱.۵ برابر شده‌است.

گزارش‌ها همچنین حاکی از بالارفتن هزینه مواد اولیه و نفت خام همگام با رشد تقاضا به دلیل بروز اختلال در زنجیره تامین جهانی است. ژاپن همچنین شاهد افزایش قیمت محصولات وارداتی به دلیل کاهش ارزش ین در برابر دلار آمریکا و سایر ارزهای دیگر است.

براساس گزارش شرکت "ترو دیتا"، قیمت محصولاتی همچون کره گیاهی، ماکارونی و نان سفید هم نزدیک به ۱۰ درصد افزایش داشته‌است.

گفته می شود قیمت روغن خوراکی در این کشور در حدود یک سال گذشته پنج‌بار افزایش یافته و بهای آن از ۲۱۳ ین (۱.۵ دلار) در هر لیتر به ۳۲۳ ین رسیده است.

بر اساس داده‌های بدست آمده، رشد تقاضا پس از همه‌گیری کووید، نیز در افزایش قیمت غلات تاثیر داشته است، به گونه‌ای که یک بسته ۶۰۰ گرم اسپاگتی از ۲۵۶ ین به ۲۹۲ ین و قیمت هر کیلوگرم گندم از ۲۳۳ ین به ۲۵۴ ین افزایش یافته است.

اقتصاددانان معتقد هستند به دلیل مبهم بودن دورنمای جنگ روسیه در اوکراین و کاهش ارزش ین در برابر سایر ارزها، قیمت مواد غذایی همچنان رو به افزایش خواهد بود.

«کویا میامی» اقتصاددان ارشد شرکت SMBC Nikko Securities Inc که یکی از بزرگترین شرکت‌های فعال ژاپن در عرصه داد و ستد است، در این خصوص گفت: قیمت موادغذایی و سایر کالاهای اساسی تا زمان فروکش‌کردن تضعیف ارزش ین در برابر سایر ارزهای اصلی و بهای نفت خام در پاییز همچنان به رشد خود ادامه خواهد داد.

وزارت امور داخلی ژاپن ماه گذشته اعلام کرد شاخص قیمت مصرف‌کننده بدون احتساب مواد غذایی تازه در توکیو نسبت به سال گذشته ۱.۹ درصد افزایش یافته است. گفته می شود تورم کنونی در این کشور که به نرخ تورم صفر شناخته می شده، از دسامبر ۱۹۹۲ تاکنون بی سابقه بوده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها