کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

عرضه گسترده گوشت قرمز برای مقابله با دلالان


کد خبر : ۹۷۰۳۲دوشنبه، ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۲:۳۹۱۲۵۵ بازدید

مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی کشور در اردیبهشت 1401 با ماه مشابه سال 1400 حاکی از افزایش 11 درصدی عرضه گوشت قرمز است.
عرضه گسترده گوشت قرمز برای مقابله با دلالانعرضه گسترده گوشت قرمز برای مقابله با دلالان

مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی کشور در اردیبهشت 1401 با ماه مشابه سال 1400 حاکی از افزایش 11 درصدی عرضه گوشت قرمز است. بر اساس نتایج طرح آمارگیری کشتار دام، وزن گوشت قرمز عرضه‌شده انواع دام‌های ذبح ‌شده در اردیبهشت امسال در مجموع 50 هزار و 761 تن گزارش شد که سهم گوشت گاو و گوساله بیش از سایر انواع دام بوده است. بر اساس نتایج این آمارگیری، گوشت گاو و گوساله با 25 هزار و 295 تن، ٤٩٫٨ درصد از وزن کل گوشت قرمز عرضه ‌شده را به خود اختصاص داده است. گوشت گوسفند و بره با 21 هزار و 331 تن، بز و بزغاله با 3 هزار و 141 تن و سایر انواع دام با ٩٩٤ تن، به‌ ترتیب ٤٢ درصد، ٦٫٢ درصد و ۲ درصد از وزن کل گوشت قرمز عرضه شده را به خود اختصاص داده‌اند. نتایج حاصل از این طرح آمارگیری نشان می‌دهد که مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور در اردیبهشت ۱۴۰۱ نسبت به ماه فروردین، ٨ درصد افزایش داشته است.


 افزایش ١١ درصدی عرضه گوشت قرمز / در قیاس با اردیبهشت پارسال

مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی کشور در اردیبهشت ۱۴۰۱ با ماه مشابه سال ۱۴۰۰ نیز حاکی از افزایش ١١ درصدی عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور است. مقدار عرضه گوشت در اردیبهشت ۱۴۰۱ نسبت به ماه مشابه سال ۱۴۰۰ برای گوسفند و بره ٣٠ درصد، برای بز و بزغاله ١٠ درصد و برای گاومیش و بچه‌گاومیش ١٨ درصد افزایش، برای گاو و گوساله یک درصد و برای شتر و بچه‌شتر ٨ درصد کاهش داشته است.
 

 تهران، رکورددار بیشترین مصرف کننده

بر اساس این گزارش، تعداد لاشه‌های قابل مصرف گوسفند و بره ذبح شده در اردیبهشت ماه، ۱٬۱۱۶ هزار لاشه به وزن 21 هزار و 331 تن بوده که این تعداد در ماه مشابه سال قبل، ۸۸۹ هزار لاشه به وزن 16 هزار و 450 تن بوده است و استان تهران با ۲۱۷ هزار  لاشه بیشترین تعداد و استان اصفهان با 3 هزار و 961 تن بیشترین وزن را در این ماه به خود اختصاص داده‌اند.

بر اساس ارائه گزارش مرکز آمار، در ماه اردیبهشت، متوسط وزن یک لاشه گوسفند و بره ۱۹٫۱۱ کیلوگرم، بز و بزغاله ۱۵٫۷۱ کیلوگرم، گاو و گوساله ۲۰۷٫۳۴ کیلوگرم، گاومیش و بچه گاومیش ۱۹۷٫۰۶ کیلوگرم و شتر و بچه شتر ۱۹۶٫۴۹ کیلوگرم بوده است. جمع‌آوری و انتشار آمار کشتار دام کشتارگاه‌های کشور، یکی از فعالیت‌های متداول مرکز آمار ایران است که از این طریق در اختیار برنامه‌ریزان، مسئولان اجرایی و محققان کشور قرار می‌‌گیرد. در ارائه آمارهای گزارش مربوط به عرضه گوشت قرمز، اطلاعات مربوط به کشتار دام در مناطق روستایی خارج از پوشش شبکه دامپزشکی نبوده است. همچنین آمار ارائه شده فاقد اطلاعات مربوط به ذبح غیرمجاز در شهرها است و کشتارگاه‌های مجاز بخش خصوصی نیز در این آمارگیری منظور شده‌اند.

مطالعات آماری فوق درباره عرضه گوشت قرمز می‌‌تواند به موضوعاتی مانند محاسبه عرضه سرانه گوشت قرمز به عنوان یکی از شاخص‌های وضعیت اجتماعی و اقتصادی، تخمین برخی از ارقام آماری مرتبط با کشتار دام از قبیل پوست، روده، کله و پاچه و تغییرات میانگین وزن لاشه به عنوان شاخصی برای شناخت وضع مراتع کشور و برنامه‌ریزی برای واردات احتمالی گوشت و توزیع صحیح آن در کشور کمک کند.  دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت خود برای حمایت از مصرف کنندگان و متعادل شدن قیمت‌ها در بازار گوشت قرمز، اقدامات متعددی را انجام داده است که می‌‌توان به ممنوعیت صادرات دام زنده و واردات ۱۰ هزارتن گوشت قرمز و خرید حمایتی دام توسط شرکت پشتیبانی امور دام اشاره کرد، اما با وجود تمهیدات درنظر گرفته شده فعالیت دلالان و واسطه‌گران در این صنعت اجازه کاهش قیمت‌ها را نمی‌دهد که باید چاره‌ای جدی برای این موضوع اندیشیده شود. بر اساس مشاهدات میدانی فعلی از خرده‌فروشی‌های سطح شهر تهران، هر کیلو شقه گوسفندی ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تومان، سردست و گردن گوسفندی ۱۷۵ تا ۱۸۰ هزار تومان، ران گوسفندی بیش از ۲۰۰ هزار تومان، قلوه‌گاه گوسفندی ۱۴۰ و ران گوساله  ۲۰۰ تا ۲۳۰ هزار تومان عرضه می‌‌شود.

در شرایط فعلی که دولت اقدام به اصلاح نظام یارانه‌ای کرده است، جلوگیری از سوءاستفاده دلالان موضوع مهمی است تا تقاضا را بیش از قبل کاهش ندهد، زیرا در صورت تداوم این شرایط و با کاهش میزان تقاضا به علت قرار گرفتن در فصل گرما، متضررین این بخش تولیدکنندگان عشایری، روستایی و دامپروران هستند که خشکسالی و مشکلات نهاده‌های دامی و تقاضای مصرف کننده، تولید آنها را محدود می‌‌کند.
 

عرضه گسترده گوشت قرمز برای مقابله با دلالان



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها