کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

افزایش شدید تعرفه اشتراک در فیلیمو و نماوا بدون هیچ نظارتی!


کد خبر : ۹۶۹۸۳یکشنبه، ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۲:۰۹۷۰۵۲ بازدید

گران شدن هزینه آبونمان پلتفرم‌های اینترنتی که برای چندمین‌بار طی یک سال اخیر صورت گرفته، اعتراض بسیاری از کاربران این سامانه‌ها را ...
افزایش شدید تعرفه اشتراک در فیلیمو و نماوا بدون هیچ نظارتی! افزایش شدید تعرفه اشتراک در فیلیمو و نماوا بدون هیچ نظارتی!

 گران شدن هزینه آبونمان پلتفرم‌های اینترنتی که برای چندمین‌بار طی یک سال اخیر صورت گرفته، اعتراض بسیاری از کاربران این سامانه‌ها را در پی داشته است.

به گزارش ایران جیب از ایرنا، سامانه‌های وی‌اودی برای چندمین بار طی یک‌سال اخیر، اقدام به افزایش هزینه آبونمان خود کرده‌اند. اسفندماه سال گذشته بود که هزینه اشتراک یک‌ماهه دو پلتفرم پرطرفدار اینترنتی، از ۲۵ هزار تومان به ۵۹ هزار تومان افزایش یافت. اواخر فروردین‌ماه امسال نیز این رقم به ۹۹ هزار تومان افزاش یافت و حالا دو ماه پس از این افزایش قیمت عجیب، باز هم هزینه اشتراک این پلتفرم‌ها با افزایش مواجه شده است.

بر مبنای این افزایش هزینه، سرویس اشتراک یک‌ماهه فیلیمو، از ۹۹ هزار تومان به ۱۲۵ هزار تومان افزایش یافته است که کاربر با احتساب هزینه مالیات، باید حدود ۱۳۶ هزار تومان پرداخت کند. این هزینه برای اشتراک سه‌ماهه، ۳۷۵ هزار تومان و اشتراک شش‌ماهه، ۵۲۵ هزار تومان تعیین شده است.

در نماوا نیز این افزایش قیمت برای اشتراک یک‌ماهه به ۹۹ هزار تومان، سه‌ماهه به ۲۹۵ هزار تومان و شش‌ماهه به ۳۹۹ هزار تومان رسیده است.

هزینه اشتراک یک‌ماهه لنز، ۹۹ هزار تومان، سه‌ماهه ۲۹۷ هزار تومان و شش‌ماهه، ۳۸۶ هزار تومان است که به تمام این قیمت‌ها باید هزینه مالیات افزوده شود.

اما این افزایش قیمت‌ها که برای سومین‌بار طی ۳ ماه اخیر رخ داده است، به چه دلیل بوده؟ تاکنون در این زمینه، دو پاسخ کلی ارائه شده است: نخست، بالا رفتن هزینه‌های عمومی جامعه و دوم، بالا رفتن هزینه‌های تولید.

در مورد نخست باید عنوان کرد که گرانی های عمومی جامعه، بیشتر حول محور کالاهای مصرفی و خوراکی و آن هم به دلیل برداشتن یارانه از روی این محصولات است. آن‌وقت اشتراک اینترنتی، کجای این مبحث قرار دارد که هم‌پای برخی محصولات، هزینه اشتراک خود را با چنین افزایشی همراه کرده است؟

مدیران این پلتفرم‌ها درحالی افزایش هزینه تولید را دلیل بالا بردن هزینه‌های اشتراک خود عنوان کرده‌اند که اولا: بسیاری از این پلتفرم‌ها، اصلا به مقوله تولید ورود نکرده‌اند و تولید سریال، تنها در انحصار دو پلتفرم قرار دارد اما افزایش آبونمان، به صورت هماهنگ در تمامی پلتفرم‌ها صورت گرفته است.

نکته دوم در این باره آن‌که، همان دو پلتفرمی که دست به تولید سریال زده بودند نیز طی این روزها، پروژه‌ چندانی را در دست ندارند و آن‌چه امروز تحت عنوان تولیدات این پلتفرم‌ها در سامانه‌ها مشاهده می‌شود، تولیداتی است که طی سال گذشته یا سال ۹۹ جلوی دوربین رفته و مراحل فنی آنها تمام شده است. بنابراین بهانه افزایش تولید، نمی‌تواند چندان موجه به نظر برسد.

البته که این پلتفرم‌ها در مواجهه با این پاسخ، مخاطبان را متوجه این موضوع می‌کنند که هزینه به دست آمده از خرید اشتراک، صرف تولیدات بعدی آنها می‌شود حال آن‌که این روش، روش چندان حرفه‌ای نیست و این پلتفرم‌ها باید از طریق هزینه تبلیغاتی که به دست می‌آورند، نسبت به تولیدات بعدی خود اقدام کنند. گواه بارز چنین ادعایی، پلتفرم‌های موفق خارجی است که سال‌ها بدون افزایش هزینه آبونمان، هم‌چنان فیلم و سریال تولید می‌کنند و هم‌زمان با افزایش قیمت تولید، نسبت به بالابردن هزینه آبونمان خود اقدام نمی‌کنند.

مثال بارز در این زمینه، شبکه معتبر نتفلیکس است که به شکلی فعال، همواره در حوزه فیلم و سریال‌سازی حضور داشته و تولیدات این شبکه در حدود ۲۵۰ کشور جهان، مخاطب دارد.

با نگاهی به هزینه اشتراک نتفلیکس متوجه می‌شویم که پلتفرم‌های داخلی تا چه اندازه نسبت به پلتفرم‌های جهانی، گران‌فروشی دارند. هزینه اشتراک نتفلیکس با قیمت دلار امروز برای یک‌ماه، ۸۵ هزار تومان، برای سه‌ماه، ۱۴۰ هزار تومان، برای شش‌ماه، ۲۲۰ هزار تومان و برای ۱ سال، ۴۰۰ هزار تومان است.

نکته قابل توجه این مقایسه آن‌که فیلم‌های خارجی که در پلتفرم‌های داخلی وجود دارد، مثله‌شده و گاها با ترجمه‌هایی نه‌چندان دقیق است که مخاطب می‌تواند نسخه کامل این آثار را با ترجمه‌های روان‌تر و درست‌تر، در شبکه‌های مختلف اینترنتی پیدا کند. در مورد فیلم و سریال‌های دیگری که در این پلتفرم‌ها وجود دارد نیز مخاطب به راحتی می‌تواند تمامی آن فیلم و سریال‌های داخی و خارجی را در کیفیت‌های مختلف، در شبکه‌های اینترنتی و اپلیکیشن‌های مختلف به دست بیاورد.

بنابراین همچنان مشخص نیست که کاربر به چه دلیل یا دلایلی باید این هزینه‌های اشتراک را به این پلتفرم‌ها پرداخت کند و این سامانه‌ها، به کدام دلیل، طی ۳ ماه اخیر، هزینه‌های اشتراک خود را برای سومین‌بار افزایش داده‌اند؟

با توجه به اینکه مجوز تاسیس سامانه‌های وی‌اودی در اختیار ساترا است، بنابراین نظارت بر فعالیت و نحوه سرویس‌دهی آنها نیز بر عهده ساترا است و نیز با توجه به اینکه ریاست ساترا چند روز پیش درباره تخلف برخی از این پلتفرم‌ها سخن گفته بود، حالا به نظر می‌رسد که این ورود جدی، باید در حوزه نظارت بر قیمت‌ها نیز اعمال شود تا این سامانه‌های وی‌اودی‌، جسارت افزایش چندباره هزینه اشتراک خود را در طول این مدت اندک نداشته باشند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها