کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آینده بازار مسکن مساعد نیست


کد خبر : ۹۶۷۱چهارشنبه، ۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۴:۲۹۴۸۸۷ بازدید

صفر شدن رشد سرمایه گذاری بخش مسکن، نگرانی هایی را برای این بخش مهم اقتصاد ایجاد کرده است. در این مدت کارشناسان همواره هشدار ...

بازار مسکن در پایان برگ‌ریزان با یک اتفاق نادر روبه‌رو شد. شتاب سرمایه‌گذاری فعالان ساختمانی در سه حوزه ساخت‌وساز طی نیمه اول امسال، به كمترین حد در طول 4.5 سال گذشته رسید و شتاب سه‌رقمی سرمایه‌گذاری‌ برای تكمیل و عرضه مسكن، در نیمه‌اول 93 به مرز «صفر» نزدیک شد.

صفر شدن رشد سرمایه گذاری بخش مسکن، نگرانی هایی را برای این بخش مهم اقتصاد ایجاد کرده است. در این مدت کارشناسان همواره هشدار داده اند که دولت باید بتواند هم بخش تقاضا را تحریک کند و هم بخش عرضه را تامین. 

بخش ساختمان یکی از موتورهای محرک اقتصاد به حساب می آید که سهم زیادی در تولید ناخالص ملی ایران دارد و رکود در آن به معنی افزایش بیکاری است. به عقیده کارشناسان، یکی از دلایل بحرانی شدن بازار مسکن این است که سرمایه گذاران بخش خصوصی رغبتی برای سرمایه گذاری در بخش مسکن ندارند.

ایرج رهبر، عضو هیئت مدیره اتحادیه انبوه سازان می گوید: «به علت رکود مسکن در واقع انگیزه ای برای سرمایه گذاری در این بخش وجود ندارد. اکنون سرمایه ها در واحد های تولید شده قفل شده است و باید بازار خرید و فروش این واحدها رونق پیدا کند و سرمایه دوباره به جریان بیفتد تا در بخش مسکن دوبار رونق شکل گیرد.»

به عقیده وی: «این موضوع به وضعیت اقتصادی کشور بر می گردد و مقداری نیز به قدرت خرید مردم. نیاز مردم در بخش مسکن قطع نمی شود. همواره تقاضا در این بخش وجود دارد. اما با ادامه این وضعیت بخش مسکن آینده مساعدی نخواهد داشت. این مسئله باعث انباش تقاضا و درنتیجه فشرده شدن فنری خواهد شد که زمان به آن خورده و طولانی شده است. اکنون رونقی در خرید و فروش نیست و این امر به ضرر این مجموعه و اقتصاد و بخش مسکن است.»

این کارشناس بخش مسکن می گوید: «ما روند خوبی برای بازارمسکن پیش بینی نمی کنیم. باید قدرت خرید مردم تقویت شود و حمایت از تولید و عرضه مسکن شکل گیرد. تا بتواند این رکود را بشکند و رکود به نفع خود بخش مسکن و قیمت مسکن نخواهد بود.»

رهبر تصریح می کند: «بایدفکری به حال این موضوع کرد و سریعا جلوی ادامه آن را گرفت. رونق مسکن باید طرح و برنامه ای داشته باشند تا بخش مسکن رونق گیرد. طرح های دولت فعلا وارد مرحله اجرا نشده است. اگر این طرح های وارد عمل شوند ممکن است تاثیرگذار باشد. طرح های دولت نظیر مسکن اجتماعی اگر وارد مرحله اجرا شود ممکن است بتواند دوای درمان این رکود باشد اما مشکل اینجاست که طرح های دولت وارد مرحله اجرا نشده است.»



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها