کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بازی روسیه با کارت ایران، ونزوئلا، سوریه و نفت


کد خبر : ۹۶۴۱۸شنبه، ۱۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰:۵۸۸۲۹۲ بازدید

یک کارشناس حوزه بین‌الملل انرژی گفت: اکنون بین دو قدرت بزرگ نفت و گاز در بازار رقابت درگرفته است، روس‌ها از این امکان استفاده می‌کنند تا ...
بازی روسیه با کارت ایران، ونزوئلا، سوریه و نفت بازی روسیه با کارت ایران، ونزوئلا، سوریه و نفت

یک کارشناس حوزه بین‌الملل انرژی گفت: اکنون بین دو قدرت بزرگ نفت و گاز در بازار رقابت درگرفته است، روس‌ها از این امکان استفاده می‌کنند تا به نوعی تحریم‌ها تداوم داشته باشد تا بتوانند نفت بازارهایی مثل چین و جنوب شرق آسیا را تامین کنند. به همین جهت روسیه در شرایط فعلی علاقه‌ای برای به سرانجام رسیدن برجام ندارد.

میرقاسم مومنی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره تاثیر به سرانجام نرسیدن برجام بر صنعت نفت اظهار داشت: در خصوص روند مذاکرات برجام یک موضوع کاملا مشخص است و آن اینکه امریکا قبلا سعی داشت برجام به ثمر برساند و از آن استفاده سیاسی و اقتصادی داشته باشد و از طرف دیگر تیم جدید مذاکره‌کننده ایران هم موارد جدیدی را جهت ایجاد همکاری دوجانبه و توافق دوطرفه را پیشنهاد داد، اما مسئله این است که اکنون باتوجه به وضعیت اوکراین و مشکلات و جنگی که شروع شده و سیاست‌هایی که روسیه به عنوان یکی از تاثیرگذاران مذاکرات برجام داشته و همچنین نگاه‌هایی که ایران به تحولات منطقه‌ای دارد، اوضاع تغییر کرده است.
 

در روسیه از نفت و گاز به عنوان سلاح استفاده می‌شود

وی افزود: اکنون بحث نفت و انرژی به عنوان سلاح نظامی و سیاسی مطرح است، در روسیه از انرژی و نفت و گاز به عنوان سلاح استفاده می‌شود و از خیلی از موشک‌ها و هواپیماها نیز در صحنه سیاسی منطقه‌ای و جهانی بیشتر تاثیرگذار است. به همین جهت ما نباید دو موضوع را فراموش کنیم ابتدا اینکه چارچوبی که در برجام تعریف کرده و دنبال تحقق آن هستیم با چارچوبی که اروپا بخصوص امریکا تعریف کرده بسیار متفاوت است، نگاه امریکا به برجام بر اساس نگاهی است که دنبال تامین منافع امنیتی خودشان هستند تا اقتصادی، چون حجم روابط ما با امریکا و اروپا به اندازه‌ای نیست که تاثیر زیادی بر اقتصاد اروپا و امریکا داشته باشد اما نگاه ایران به برجام اقتصادی است و به دنبال رفع تحریم‌ها، صادرات انرژی و بازگشایی سوئیفت است. 
 

ایران اقتصادی نگاه می‌کند؛ امریکا امنیتی

این کارشناس حوزه بین‌الملل انرژی با بیان اینکه نگاه امریکا و اروپا به برجام امنیتی و سیاسی است، تصریح کرد: نسبت به برجام تعارض نگاه وجود دارد، امریکا می‌خواهد از طریق برجام در بحث مسائل منطقه‌ای، موشکی، اتمی و روابط سیاسی امتیاز بگیرد. ایران هم دنبال تحقق مسائل اقتصادی خود است، به همین جهت برجامی که ما انتظار داریم با برجامی که امریکا انتظار دارد فرق دارد. 
 

تداوم تحریم ایران؛ فرصتی برای روسیه 

وی بیان داشت: مسئله دیگر روسیه است، این کشور نقش مهمی در جریان برجام داشته و اکنون خود تحریم و با امریکا درگیر است و به همین جهت مطمئنا مثل قبل ورود نمی‌کند چون تحریم ایران و عدم صادرات نفت و گاز ایران به بازارهای جهانی فرصتی برای صادرات روسیه فراهم کرده است، هیچ تاجری نمی‌خواهد برای خود رقیب قدرتمندی در معاملات جهانی بتراشد، با تحریمی که اعمال شده روسیه به طور غیرقانونی نفت را به فروش می‌رساند، همانگونه که ما تحریم‌ها را دور می‌زدیم. 
 

بازی روسیه با کارت ایران، ونزوئلا، سوریه، نفت، گاز و تسلیحات نظامی 

مومنی خاطرنشان کرد: اکنون بین دو قدرت بزرگ نفت و گاز در بازار رقابت درگرفته، روس‌ها از این امکان استفاده می‌کنند تا به نوعی تحریم‌ها تداوم داشته باشد تا بتوانند نفت بازارهایی مثل چین و جنوب شرق آسیا را تامین کنند، به همین جهت روسیه در شرایط فعلی علاقه‌ای برای به سرانجام رسیدن برجام ندارد و حتی در نظر دارند از مسیر برجام خودشان با امریکا مذاکره کنند، یعنی با کارت ایران، ونزوئلا، سوریه، نفت، گاز و تسهیلات نظامی بازی می‌کنند تا با غرب مبارزه کند. 
 

برجام فشنگی در تفنگ روسها

وی تاکید کرد: درواقع مسئله برجام در شرایط فعلی به عنوان فشنگی در تفنگ روس‌ها است که می‌خواهند علیه اروپا و امریکا شلیک کنند و این در حالی است که چند ماه پیش رسیدن به توافق قطعی بود، زیرا هم امریکا و هم ایران نیاز به توافق دارند. اکنون هم درست است که تعارض تفکر و منافع پیش آمده اما مذاکرات به بن‌بست نرسیده، هم ایران و هم امریکا علیرغم کارشکنی روسیه دنبال راهکار جدیدی هستند.
 

امریکا و اروپا نمی‌توانند واقعیت ژئوپلیتیک ایران را نادیده بگیرند

این کارشناس حوزه بین‌الملل انرژی گفت: نه امریکا و نه اروپا نمی‌توانند واقعیت موجود ژئوپلیتیک ایران را در منطقه نادیده بگیرند، ضمن اینکه ایران نیز در شرایط حاضر نمی‌تواند با تحریم و فشار اقتصادی فرصت را از دست بدهد و سعی می‌کند از این فرصت جهت تحکیم پایه‌های قدرت جهت مقابله با تعهدیدات استفاده کند، میانجیگری‌های جدید از سوی کشورهایی مثل قطر، عمان، عراق و یا کشورهای دیگر نیز در همین راستا است.
 

مصالح مان را به روسیه گره نزنیم

وی خاطرنشان کرد: در هر حال در شرایط فعلی ما نباید مسائل ملی خودمان را در گرو مسائل ملی کشورهای دیگر مثل روسیه قرار دهیم چون روس‌ها با امریکائی‌ها توافق خواهند کرد، روسیه به محض اینکه به اهداف خود در اوکراین برسند، پیشنهاد صلح و عادی‌سازی روابط را خواهد داد و این روس‌ها خواهند بود که برنده می‌شوند و ما در صورت تعلل برای رسیدن به منافع علاوه بر امریکا و اروپا باید به روسیه هم باج بدهیم. اکنون باید بررسی کنیم در شرایط فعلی کدام وضعیت سیاسی برای پیشبرد مصالح نظام کمک می‌کند، چراکه مصالح نظام اهم واجبات است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها