از فردا هر شهروند آلمانی میتواند به مدت سه ماه بلیط ماهانه 9 یورویی قطار بخرد و به همه جای آلمان سفر کند. قرار است بهای بنزین نیز حدود ۳۰ سنت کاهش یابد. دولت میخواهد با این اقدام به مردم کمک کند انتقادات اما باقی است.
یکی از ابتکارهای دولت آلمان برای مقابله با افزایش لجامگسیخته هزینه زندگی و بخصوص بهای بنزین بلیطهای ۹ یورویی قطار و کاهش ۳۰ سنتی قیمت بنزین است.
از اول ژوئن مردم میتوانند با بلیطهای ماهانه ۹ یورویی با قطار و اتوبوس به همه جای آلمان سفر کنند. این امکان تا ۳۱ اوت وجود خواهد داشت. کل هزینه این یارانه دولتی دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو برآورد شده است.
بلیط ۹ یورویی یک بلیط ماهانه برای استفاده از حمل و نقل عمومی است. این بلیط را میتوان در سراسر آلمان در اتوبوسها، مترو، قطارهای محلی و تراموا استفاده کرد.
فروش بلیط ۹ یورویی میتواند سبب جذب مشتریان جدید قطارها شود و مردم را برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی تشویق کند. اما انجمن مسافران Pro Bahn نسبت به مشکلات جدید بلیط ۹ یورویی هشدار میدهد.
کارل پیتر نائومان، سخنگوی این انجمن ضمن استقبال از "تلاش خوب دولت" از وجود مشکلات متعدد در اجرای این ابتکار عمل سخن گفته که باید حل شود. او میگوید: «ما انتظار داریم که در مسیرهای محبوب گردشگران قطارها شلوغ شوند بنابراین باید قطارهای بیشتری سفارش داده شود.»
او همچنین انتقاد کرده است که مسافران مسافتهای طولانی نمیتوانند از بلیطهای ۹ یورویی استفاده کنند. این بلیطها فقط برای استفاده از قطارهای عادی است و قطارهای سریعالسیر را شامل نمیشود.
مبارزه با گرانی سوخت
از روز چهارشنبه اول ژوئن قرار است مالیات انرژی بر بنزین به مدت سه ماه حدود ۳۰ سنت کاهش پیدا کند. کاهش ۳۰ سنتی بهای بنزین هم به عنوان اقدامی در برابر افزایش شدید قیمت سوخت تلقی میشود.
اگرچه این اقدام دولت آلمان با استقبال زیادی در جامعه روبرو شده اما انتقاد شرکتهای حمل و نقل را برانگیخته است.
میشائل هوتر مدیر مؤسسه اقتصاد آلمان (IW) از ابتکار دولت برای کاهش مالیات سوخت انتقاد کرده و آن را اشتباه میداند. آقای هوتن کاهش قیمت سوخت را مداخله در قیمتگذاری در بازار تلقی میکند و تاکید میکند که مداخله در قیمتگذاری باید همیشه آخرین راهحل سیاست باشد. او همچنین استدلال کرده است که این اقدام دولت منجر به هزینههای اضافی بوروکراتیک می شود.
دولت آلمان برای مقابله با تورم و گرانی سوخت قصد دارد این کمکها را به همه رانندگان خودروها ارائه دهد اما منتقدین گفتند دولت این کمکها را باید برای شرکتهای حمل و نقل که نیاز مبرمی به آن دارند اختصاص دهد.
دیرک انگلهارت، رئیس انجمن حمل و نقل بار و لجستیک (BGL) هم یکی از این منتقدین است و از دولت خواسته است یارانهها را هدفمند به شرکتهای حمل و نقل اختصاص دهد.