کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آرامش در بازار ارز 72 ساعته شد


کد خبر : ۹۶۱۱دوشنبه، ۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۲:۵۵۱۶۸۵ بازدید

بازار ارز در دومین روز هفته دو خبر جالب‌توجه داشت؛ اول اینکه آرامش بازار که از اواخر هفته گذشته آغاز شده بود در این روز نیز ادامه ...

بازار ارز در دومین روز هفته دو خبر جالب‌توجه داشت؛ اول اینکه آرامش بازار که از اواخر هفته گذشته آغاز شده بود در این روز نیز ادامه یافت و دوم اینکه با ادامه سقوط یورو، نرخ فروش فرانک سوئیس با نرخ فروش پول واحد اروپایی برابر شد. 

دوشنبه شب گذشته بانک مرکزی مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرافی‌ها را منتشر کرد که از روز سه‌شنبه به کاهش بهای دلار کمک کرد. قیمت نهایی هفته در نهایت 3465 تومان شد که در روزهای شنبه و یکشنبه دست‌نخورده ماند تا آرامش بازار روز گذشته 72 ساعته شود. شاخص بازار ارز روز گذشته در بازه قیمتی 3455 تا 3465 تومان در نوسان بود، اما در نهایت روی قیمت پنج‌شنبه و شنبه ایستاد.

از سوی دیگر روز یکشنبه روز برابر شدن نرخ‌های فروش یورو و فرانک در بازار داخل بود. فرانک روز شنبه روی قیمت 3950 تومان شنبه ماند، اما یورو با 30 تومان افت دیگر با پول واحد اروپایی هم‌قیمت شد. فرانک پس از تغییر سیاست بانک مرکزی سوئیس در بازارهای جهانی با صعود مواجه شده و افت چندماهه یورو نیز پس از تصویب برنامه تسهیل کمی تشدید شده است. این هر دو روند در بازار داخلی تکرار شدند تا روز گذشته اتفاق جالب‌توجه برابری نرخ‌های فروش این دو ارز رقم بخورد. برابری یورو و فرانک در حالی ثبت شده که بهای این دو پول پیش‌تر اختلافی 1000 تومانی داشت. 

نوسان قیمت ارز در حالی از ابتدای هفته جاری در بازار کاهش پیدا کرده که روز گذشته معاملات بازیگران غیررسمی نیز همانند روز شنبه با کاهش قابل توجه حجم مواجه بود. بنا بر اعتقاد فعالان بازار ارز دلیل اصلی این موضوع همان مقررات جدید بانک مرکزی است که به موجب آن اعلام نرخ خرید و فروش ارز توسط اشخاص حقیقی و حقوقی غیر از صرافی‌های موضوع مقررات 8 بندی بانک مرکزی ممنوع است.

دیگر نکته قابل توجه این است که بر اساس جدیدترین آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران حجم صادرات کشور در دی‌ماه در مقایسه با آذرماه افزایشی 101 درصدی را تجربه کرده و به 7439 میلیون دلار رسیده است. همچنین میزان صادرات میعانات گازی و پتروشیمی در دی‌ماه در مقایسه با آذرماه افزایش‌های به ترتیب 197 و 254 درصدی را تجربه کرده است. با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از نیازهای ارزی بازار از طریق صادرات تامین می‌شود افزایش قابل‌توجه صادرات در دی‌ماه می‌تواند عامل کاهش نوسان قیمت ارز و ادامه ثبات نسبی این روند در نظر گرفته شود. 

yshja2ndks5zity3fwao.jpg


 روند جالب سکه

اما روز گذشته بازار سکه هم شاهد روند جالب‌توجهی بود. یکشنبه به‌رغم تعطیل بودن بازارهای جهانی طلا و ثبات دلار، بهای این کالا با کاهش روبه رو شد. روز گذشته در حالی که سکه در نخستین ساعات فعالیت بازار به قیمت یک میلیون و 43 هزار تومان رسید، در نهایت روی قیمت یک میلیون و 40 هزار تومان متوقف شد تا نسبت به روز شنبه 4 هزار تومان کاهش را ثبت کرده باشد. سکه بهار آزادی از 3 دی‌ماه تاکنون دارای حباب منفی است. این حباب روز گذشته به حدود 20 هزار تومان رسید که دلیل اصلی آن را می‌توان کاهش تقاضا در بازار عنوان کرد. البته با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال خرید سکه نیز ممکن است با افزایش روبه‌رو شود.


7psuceiqy3yjc8anx7i.jpg

2rjlxje6g51npbrzd5gr.jpg



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها