کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

11 کشته و 33 مصدوم در روز دوم متروپل


کد خبر : ۹۶۰۸۷چهارشنبه، ۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۱:۰۴۵۲۴ بازدید

عملیات آواربرداری برای یافتن مصدومان و قربانیان احتمالی ریزش برج 10 طبقه متروپل در حالی وارد روز دوم شد که دادستان آبادان از مرگ حسین عبدالباقی سازنده و مالک متروپل در این حادثه خبر داد.

عملیات آواربرداری برای یافتن مصدومان و قربانیان احتمالی ریزش برج 10 طبقه متروپل در حالی وارد روز دوم شد که دادستان آبادان از مرگ حسین عبدالباقی سازنده و مالک متروپل در این حادثه خبر داد. 

به گزارش خبرنگار حوادث «ایران»، ساعت 12 ظهر روز دوشنبه ریزش ناگهانی بزرگ‌ترین مجموعه تجاری، تفریحی و پارکینگ طبقاتی آبادان به نام متروپل نشان از بروز حادثه ای تلخ در خیابان امیری منطقه ته‌لنجی می‌داد. بلافاصله نیروهای امدادی و پلیس به منطقه اعزام شدند و عملیات آواربرداری آغاز شد. در پایان روز نخست 6 جسد و 29 مصدوم از زیر آوار بیرون کشیده شد. اما با ادامه آواربرداری در روز سه‌شنبه تعداد کشته‌شدگان به 11 نفر و شمار مصدومان هم به 33 نفر رسیده است. اما این پایان ماجرا نیست و شواهد و اظهارات خانواده‌ها در محل حادثه نشان از این دارد که هنوز تعداد زیادی زیر آوار متروپل گرفتار شده‌اند.
 

عملیات آواربرداری بدون وقفه ادامه دارد

محمدباقر محمدی، معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران» درخصوص آخرین وضعیت حادثه گفت: تا ظهر سه‌شنبه ما 23 تیم در قالب 112 نفر از هلال احمر را به منطقه اعزام کرده‌ایم و به دلیل حساسیت موضوع عملیات را با تجدید قوا و حضور نیروهای تازه نفس ادامه دادیم. گرچه به خاطر شرایط آب و هوایی و گرد و غبار موجود در آبادان کار عملیات بسختی صورت می‌گیرد اما نهایت تلاش‌مان را می‌کنیم تا در اسرع وقت به محبوس‌شدگان احتمالی کمک کنیم. وی در ادامه افزود: هنوز نتوانسته‌ایم به طبقات همکف و زیر همکف دست پیدا کنیم و احتمال اینکه هنوز افرادی در این طبقات محبوس باشند، وجود دارد. بعد از چند ساعت موفق شدیم یکی از ستون‌های اصلی ساختمان را برش دهیم و امید داریم تا با استفاده از ادوات سنگین که به محل حادثه آورده‌ایم بتوانیم با حفر تونلی به طبقه همکف دست پیدا کنیم. بعد از آن هم به زیرهمکف برسیم و احتمال داده می‌شود تعداد زیادی از افراد یا در خودروشان یا در پارکینگ محبوس مانده‌اند.

 وحید شعبانی مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان تصریح می کند، در این حادثه یک ساختمان ۱۰ طبقه فرو ریخته است و آواربرداری در یکی دو ساعت امکان‌پذیر نیست. از طرف دیگر، با توجه به اینکه قسمت دوم سازه نیز ناپایدار است، کار سخت‌تر شده و اگر آواربرداری به صورت اصولی انجام نشود، سازه کاملاً فرو می‌ریزد و فاجعه انسانی رقم می‌خورد. عملیات جست‌وجو و نجات فقط در طبقات فوقانی متروپل تمام شده و می‌توانیم بگوییم هیچ فردی در این طبقات گرفتار نیست.


احتمال حبس افراد در طبقات زیرین

مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس کشور در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران» گفت: با استقرار ۵۰ دستگاه آمبولانس و آماده‌سازی ۱۰۰ تخت در بیمارستان‌ها وضعیت همه مصدومان بجز یک نفر، مساعد است. تا ظهر سه‌شنبه ۳۳ مصدوم به بیمارستان‌ها منتقل شدند. بر اساس گفته شاهدان عینی و با توجه به اینکه ساختمان در طبقات منفی پر تردد بوده است، احتمال داده می‌شود که ۵۰ نفر زیر آوار باشند. سخنگوی اورژانس کشور تصریح کرد: با توجه به اینکه در متروپل تمام آوار ۱۰ طبقه در یک طبقه تجمع پیدا کرده، کار آواربرداری خیلی سخت است. یکی از نگرانی‌هایی که وجود دارد این است که احتمال ریزش ساختمان در هر لحظه وجود دارد و خطر افرادی را که پایین ساختمان در حال کار هستند تهدید می‌کند.


دستور دادستان کل کشور برای برخورد با متخلفان

حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری دادستان کل کشور با صدور پیامی ضمن عرض تسلیت به جانباختگان این حادثه در آبادان، بر نظارت ویژه بر پرونده و برخورد قاطع با متخلفان تأکید کرد.


دستور مخبر برای اعزام هیأت سه نفره به آبادان 

هیأتی سه نفره از سوی دکتر محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور مأموریت یافت تا ضمن عزیمت فوری به آبادان، با بررسی جزئیات پرونده ریزش ساختمان در این شهرستان، گزارش دقیق خود را درباره علل وقوع این حادثه ارائه کند.بر اساس ابلاغ معاون اول رئیس‌جمهور، محمد یزدی مشاور وی مأموریت یافته تا با همراهی مهدی جمالی‌نژاد معاون عمرانی و توسعه امور شهری وزیر کشور و محمد مهدی حیدری رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، گزارش خود را با همفکری دیگر متخصصان این حوزه جمع بندی و ارائه کنند.


جلسه اضطراری مدیریت بحران

احمد وحیدی وزیر کشور بامداد سه‌شنبه برای بررسی آخرین وضعیت حادثه ساختمان متروپل آبادان به این شهر سفر کرد. در این سفر محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور، صادق خلیلیان استاندار خوزستان و وحیدی‌نژاد مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری کشور، وزیر کشور را همراهی کردند. 

دومین جلسه ستاد امداد و نجات حادثه متروپل آبادان روز سه‌شنبه با حضور وزیر کشور، رئیس سازمان جمعیت هلال احمر و استاندار خوزستان تشکیل شد. همچنین مقرر شد تا سه‌شنبه شب جلسه اضطراری مدیریت بحران با حضور وحیدی وزیر کشور برگزار شود.


تأکید رئیس مجلس برای پیگیری حادثه

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن تسلیت به مردم آبادان و خانواده جانباخته‌ها گفت: دستگاه‌های مربوطه باید در سریع‌ترین زمان ضمن رسیدگی فوری به مصدومان بررسی دقیق علل وقوع این حادثه را در دستور کار قرار دهند.


استقرار تیم ویژه بازرسی و بررسی ابعاد ریزش

ذبیح‌الله خدائیان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور در همان ساعات اولیه حادثه به بازرس کل ویژه استان خوزستان، مأموریت داد با حضور در صحنه و نظارت بر نحوه امدادرسانی، آواربرداری و رسیدگی به وضعیت مصدومان، ابعاد مختلف حادثه را از حیث ایمنی ساختمان، رعایت اصول شهرسازی و معماری و صدور مجوزهای ساخت و ساز بررسی و نسبت به معرفی متخلفین احتمالی به مراجع قضایی و اداری اقدامات لازم را انجام دهد که متعاقب این دستور تیم ویژه‌ای در آبادان مستقر شدند. محمد آقاجری، بازرس کل ویژه استان خوزستان نیز با اشاره به اینکه تیم‌های بازرسی به صورت میدانی بر فعالیت دستگاه‌های مختلف در امدادرسانی و آواربرداری نظارت می‌کنند، گفت: متأسفانه بخش دیگری از ساختمان که فرو نریخته نیز از پایداری لازم برخوردار نیست به همین دلیل آواربرداری از محل باید با دقت و ایمنی کامل صورت گیرد.علاوه بر این، نحوه صدور مجوز و همچنین نظارت بر ساخت این پروژه نیز بررسی خواهد شد و چنانچه افرادی در این رابطه سهل‌انگاری کرده باشند به دستگاه قضایی یا دیگر مراجع معرفی خواهند شد.


ادامه عملیات در ضلع جنوب شرقی متروپل

جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران که در محل حادثه حضور دارد به «ایران» گفت: بعد از درخواست مسئولان محلی و پیرو دستور شهردار تهران، بلافاصله اکیپ کاملی متشکل از 35 آتش نشان حرفه‌ای، 11 دستگاه خودرو سبک و سنگین آتش نشانی و تجهیزات آواربرداری، راهی آبادان شدیم. باتوجه به گرد و خاک و کنسل شدن پروازها در آبادان، از راه زمینی به اینجا آمدیم. تیم بازدید و بررسی و ارزیابی صبح سه‌شنبه به آبادان رسیدند و تجهیزات نیز ساعاتی بعد وارد شهر شدند. پس از تشکیل جلسه در ستاد بحران مشغول به کار شدیم. تیم آتش نشانی تهران در ضلع جنوب شرقی برج مشغول به کار هستند. آواربرداری توسط شهرداری و آتش نشانی آبادان صورت می‌گیرد و آتش نشانی تهران ایمن‌سازی می‌کند.
 

خانواده‌ها در جست و جوی ناپدیدشدگان

از زمان ریزش آوار که حدود ساعت 12 ظهر دوشنبه بود عملیات امداد و نجات ادامه دارد اما در کنار امدادگران شهروندان نیز در محل حاضر هستند و برای نیروهای امدادی غذا و آب می‌آوردند. هرچند برخی خانواده مصدومان هستند و برخی نیز برای کمک آمده‌اند اما حضور این جمعیت در محل خطرناک است، چرا که بخش‌هایی از ساختمان در حال ریزش است و هر چه هشدار می‌دهیم فایده‌ای ندارد. با هر ریزش مردم از محل دور می‌شوند اما دوباره برمی‌گردند.
 

15 روز برای آواربرداری

دقایقی از شروع صبح سه‌شنبه گذشته بود که امدادگران جسدی را از زیر خروارها خاک بیرون کشیدند ناگهان صدای شیون و گریه جمعیت حاضر بلند می‌شود جسد روی دست مردم تا آمبولانس تشییع می‌شود. گرد و خاک، گرما و هوای شرجی در کنار جمعیتی که دوربین به دست اطراف را محاصره کرده‌اند، کار را برای امدادگران سخت‌تر کرده است. یکی از امدادگران می‌گوید: بخشی از ساختمان ستون مناسبی ندارد و هر لحظه امکان دارد که ریزش کند. آواری که تلفات را چندبرابر کند. اما از آنجایی که امروز آبادان به‌خاطر گرد و غبار تعطیل شده، بیشتر مردم برای تماشا آمده‌اند و این حضور نه تنها کار ما را سخت‌تر می‌کند بلکه احتمال آسیب رسیدن به آنها نیز بیشتر می‌شود. باتوجه به وسعت حادثه وخسارتی که به بار آمده است، اگر تجهیزات کافی وجود داشته باشد، فکر کنم حدود 15 روزی زمان ببرد تا کار آواربرداری به پایان برسد و مشخص شود کسی زیر آوار مانده یا خیر؟هنوز خانواده‌ها در اطراف متروپل حضور دارند چون دنبال عزیزانشان می‌گردند. ناگهان صدای فریاد زنی به گوش می‌رسد: باید بروم داخل. بچه‌ام را باید از زیر آوار بیرون بیاورید. اگر او را نجات ندهید من زنده نمی‌مانم. در این میان، مرد جوانی که از بستگانش بود، سعی داشت او را از ساختمان دور کند اما زن می‌خواست خودش وارد ساختمان فروریخته شود. مرد جوانی که سرتاپایش خاک‌آلود است از لابه‌لای آوار بیرون می‌آید. او سه نفر را به تنهایی از زیر آوار بیرون کشیده بود، آمده تا نفسی تازه کند، اما دوباره راه متروپل را پیش می‌گیرد به امید اینکه بتواند، شخص دیگری را بیابد و از زیر آوار بیرون بکشد. دختر جوانی که با بی‌تابی حاضر به ترک صحنه نیست، می‌گوید: «عوامل امداد و نجات باید سریع تر عمل کنند؛ من نگران خواهرم هستم.» مادر وی نیز به سر و روی خودش می‌زند و می‌گوید: «دخترم دو هفته بوده که در این ساختمان مشغول به کار شده اما حالا خبری از او ندارم.» مادر دیگری که اصلاً حال خوشی ندارد با گریه می‌گوید: «چه بگویم؟ چهار فرزندم زیر آوار هستند.»مردی که از حال رفته و در یکی از خیابان‌های منتهی به خیابان امیری نشسته است می‌گوید: «دو دختر و همسرم برای خوردن بستنی به کافه ای در این برج آمده بودند اما دیگر از آن ساختمان خارج نشدند.»


4  جسد داخل خودرو

یکی از بستگان مهدی اسماعیلی سرکارگر 30 ساله متروپل که در این حادثه جان باخته، به «ایران» گفت: جسد مهدی را دوشنبه شب پیدا کردند اما به‌خاطر نبود تجهیزات، صبح موفق شدند جنازه را بیرون بیاورند. وضع روحی خانواده مهدی اصلاً خوب نیست و از حادثه‌ای که برای جوانشان رخ داده به‌شدت ناراحت هستند. نه خانواده مهدی، بلکه تمام کسانی که در این حادثه عزیزانشان گرفتار شده‌اند، حال خیلی بدی دارند. او ادامه داد: یک خودرو که مقابل متروپل بود، داخلش چهار نفر بودند که ماشین له شده بود و هر چهار نفر سرنشین خودرو فوت کرده بودند. در اطراف متروپل، خانه و مجتمع‌های اداری، تجاری و آموزشگاهی زیادی است که 7 دختر داخل یکی از کلاس‌های آن گرفتار شده بودند که دخترها را زنده نجات دادند. در میان افرادی که زیر آوار گرفتار شده‌اند، زن، مرد، نوجوان حتی یک کودک 8 ساله هم هست که هنوز موفق نشده بودند آنها را نجات دهند. برادر یکی از کارگرانی که زیر آوار مانده است، گفت: ساعت 12:20 دقیقه ظهر بود که ساختمان فرو ریخت. برادرم در طبقه پنجم و تقریباً وسط ساختمان بود که کل سقف پایین ریخت. سقف روی سقف خوابید تا به کف زمین رسید از ساعت 12 و نیم دیروز تا الان ما خبری از برادرمان نداریم. او ادامه داد: منتظریم که از زیر آوار، برادرم را زنده پیدا کنند، گرچه من یکی ناامید هستم. من با تجهیزات ایمنی که از محل کارم در پالایشگاه آوردم، وارد ساختمان شدم. اجازه نمی‌دهند کسی بدون لباس ایمنی وارد شود. زمانی که وارد ساختمان شدم، آوار را که دیدم، با خودم گفتم یعنی کسی از اینجا زنده بیرون می‌آید؟ فقط چند نفری زنده ماندند و به بیمارستان انتقال داده شدند که آنها هم مقابل در ورودی بودند و داخل ساختمان نبودند. از دوستان و همکاران برادرم که پرسیدم، حدود 80 تا 85 نفر تعداد کارگران برج بوده است که ناپدید شده‌اند. مرد جوانی که ظاهراً یکی از کارگران مغازه‌ای در اطراف برج است، می‌گوید: یکی از کارگران برج که برای خرید سیگار به مغازه‌ای در مقابل برج رفته به مغازه‌دار گفته بوده که از صبح دوشنبه  سه بار برج لرزیده و او هر سه بار به مالک این موضوع را اطلاع داده اما او گفته که مهم نیست به سر کارتان برگردید اما فقط چند دقیقه بعد ساختمان فروریخته است .این ساختمان سه طبقه زیرزمین داشت و حدود 100 نفر در این سه طبقه بودند.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها