کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

شیر و کیک برای بچه مدرسه‌ای‌ها رؤیا می‌شود؟!


کد خبر : ۹۵۸۸۳پنجشنبه، ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۴:۱۸۱۳۸۵ بازدید

نهایتا پس از چندین روز گمانه‌زنی و تکذیب و تایید در نهایت با افزایش قیمت شیر خام به 12 هزار تومان موافقت شد.

آرمان ملی: نهایتا پس از چندین روز گمانه‌زنی و تکذیب و تایید در نهایت با افزایش قیمت شیر خام به 12 هزار تومان موافقت شد.

افزایشی حدود 100 درصدی که در راستای الزام دولت برای اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها و حذف ارز ترجیحی 4200 تومانی از نظام اقتصادی کشور رقم خورده است. حال با این تغییر قیمت و از آنجا ‌که دولت پیش از این در خصوص دیگر کالاهای اساسی مجوز افزایش قیمت ناگهانی کالاها حتی محصولات تولید قبل را نیز صادر کرده احتمالا در چند روز آینده شاهد رشد تا بیش از 2 برابری تمامی محصولات لبنی خواهیم بود، موضوعی که متولیان این حوزه خود آن را بالغ بر 87. 5 درصد اعلام کرده و ابراز نگرانی کرده‌اند که مصرف لبنیات از سفره خانوارها 30 درصد کمتر خواهد شد.

البته در 2 سال گذشته هم پس از آنکه تولیدکنندگان لبنیات در چند مرحله و با دلیل اصلاح نرخ شیر خام افزایش قیمت‌ها را اعمال کردند شاهد کاهش میزان مصرف لبنیات در خانوارها بوده‌ایم به گونه‌ای‌که واحدهای فروش حتی معتقدند خرید شیر و کیکی که خوراکی اکثر بچه مدرسه‌ای‌ها بوده هم اکنون به آرزو تبدیل شده و خرید محصولات دیگری همچون بستنی و دسرها نیز که دیگر جایگاهی در سبد خانوارها ندارد. در این رابطه محمد فربد عضو هیات‌مدیره انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی از افزایش 87. 5 درصدی محصولات لبنی خبر داد و افزود: قیمت شیر خام درب دامداری‌ها از کیلویی 6 هزار و 400 تومان به کیلویی 12 هزار تومان ارتقا پیدا کرد.

وی با بیان اینکه نمی‌توان یک هفته بعد از اجرای طرح اصلاح نظام یارانه‌ای بازار مصرف را تحلیل کرد، خاطر نشان کرد: شواهد بازار حاکی از این مهم است که مصرف‌کنندگان بخشی از کالاهای مصرفی خود را با نرخ‌های گذشته خریداری کرده‌اند از این‌رو میزان خرید کاهش پیدا کرد. باید منتظر بمانیم و ببینیم که بازار به کدام سمت هدایت می‌شود اما به صورت ضمنی می‌توان گفت که در خرداد مصرف لبنیات 30 درصدی کاهش فروش را تجربه خواهیم کرد. این فعال اقتصادی در پاسخ به این پرسش که آیا یارانه‌ها می‌تواند توان مصرف‌کنندگان را برای خرید محصولات لبنی پوشش بدهد؟ گفت: جهت مصرف این یارانه‌ شفاف نیست عددی که به حساب خانوارها واریز می‌شود می‌توان برای خرید هر محصول و کالایی هزینه شود بنابراین این شیوه پرداخت یارانه خالی از اشکال نیست.

فربد تاکید کرد: اگر کالابرگ الکترونیکی مشروط به خرید کالاهایی که ارز 4200 تومانی از آنها حذف شده بشود می‌تواند سرانه مصرف را تاحدودی حفظ کرد. عضو هیات‌مدیره انجمن صنایع لبنی با بیان اینکه تا زمانی‌که تورم در کشور تک رقمی نشود روند افزایش نرخ‌ها ادامه دارد، خاطرنشان کرد: اگر بنا باشد تورم دو رقمی همچنان ادامه داشته باشد قیمت‌ها متناسب با نرخ تورم همچنان افزایشی می‌شوند از این‌رو امیدواریم که دولت تورم را کنترل کند. ضمن آنکه دولت برای مهار تورم باید روابط سیاسی و اقتصادی خود را در دنیا بهبود بخشد. این فعال اقتصادی با اشاره به کاهشی شدن روند صادرات محصولات لبنی، تصریح کرد: حدود 10 درصد از تولید داخلی صادر می‌شود. صادرات محصولات لبنی ما محدود به کشورهای عراق، افغانستان و پاکستان است و از آنجا ‌که این محصولات حدود 2 برابر افزایش نرخ را تجربه کردند تردید نداشته باشید که این کشورها برای خرید لبنیات با نرخ جدید مقاومت خواهند کرد؛ به عنوان مثال شیرخشک کیلویی 70 هزار تومان در حال حاضر به کیلویی بالای 100 هزار تومان رسیده است از این‌رو تا مدتی صادرات با مشکلات جدی مواجه شد مگر اینکه دولت در این زمینه ورود کند و مشوق‌های صادراتی برای کاهش آسیب‌های این صنعت در نظر بگیرد. ‌ فربد با بیان اینکه صنعت لبنیات در ایران مزیت نسبی ندارد، افزود: ایران یکی از کشورهای واردکننده علوفه محسوب می‌شود پس وقتی علوفه وارد و در اختیار دامداران قرار می‌دهیم به این معناست که هزینه‌ تولید در کشور بالاست و وقتی قیمت بالا برود توان رقابت ما در بازارهای جهانی کاهش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به نرخ انواع محصولات لبنی، خاطرنشان کرد: شیر نایلونی هزینه زیادی برای بسته‌بندی آن صرف نمی‌شود از این‌رو نرخ آن 15 هزار تومان است. پنیر uf با وزن 400 گرم 37 هزار تومان است و قیمت انواع این پنیرها از 42 هزار تومان تجاوز نخواهد کرد. وی در پاسخ به این پرسش که به چه دلیل نرخ یک محصول در کارخانجات تولیدی متفاوت است؟ افزود: سطح تولید و تکنولوژی در کارخانجات لبنی متفاوت و متغیر است پس بنا به سطوح بهره‌گیری از این فاکتورها در حد 5 درصد شرکت‌ها محصولات را با نرخ بالاتر یا پایین‌تر تولید و عرضه می‌کنند.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها