کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

انتخابی در میان دست‌دوم های 30 میلیونی بازار


کد خبر : ۹۵۷۹یکشنبه، ۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۸:۳۳۱۵۶۳۰ بازدید

قیمت ها بالاست ، کسی خریدار نیست ! این ماشین یه کم بد فروشه ! قیمت پیشنهادیتون خیلی تنده !و...«. این روزها این جملات گویی به نَقل محافل بازار ...
انتخابی در میان دست‌دوم های 30 میلیونی بازار انتخابی در میان دست‌دوم های 30 میلیونی بازار

قیمت ها بالاست ، کسی خریدار نیست ! این ماشین یه کم بد فروشه ! قیمت پیشنهادیتون خیلی تنده !و...«. این روزها این جملات گویی به نَقل محافل بازار خودروی کشور تبدیل شده تا حتی با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، باز هم آن طور که باید و شاید طلسم رکود بازار خرید وفروش خودروشکسته نشود. این رویه تقریبا برای اکثر مدل‌های تولید داخل و وارداتی وجود دارد به طوری‌ که به راحتی می‌توان با نگاهی به آگهی‌های چند روز پیش روزنامه‌ها و سایت ها که بیش‌تر خودروهای آگهی شده هنوز موجودند، کاهش تقاضا را به خوبی لمس کرد !

اما این موضوع به معنی سکون کامل بازار نیست و با مراجعه به مراکز خرید و فروش خودرو و برخی نمایشگاه‌ها جنب و جوش تقریبا خوبی را می‌توان دید ولی بهتر است از قید مقایسه حجم معاملات در حال حاضر با یکی دو سال گذشته به سرعت عبور کنیم!

بررسی کامل وضعیت این بازار به وضوح از حوصله این مطلب اجمالی خارج است ولی همچنان می توان به سرعت غربال شده و موضعی، نگاهی گذرا به آنچه هم اکنون در جریان است داشته باشیم. در میان محصولات بزرگترین خودروساز داخلی، رده قیمت خودروهای 30 میلیون تومانی همواره بیشتر حجم عرضه و تقاضا را در میان افراد در اختیار داشته است. با نگاهی به تقویم که خبر از نزدیک شدن به شب عید می دهد، طبیعتا برخی افراد در فکر تبدیل به احسن کردن خودروی فعلی خود هستند که این امر معمولا به صورت کار کرده به صفراتفاق می افتد. روند و بازه تغییرات باز هم بسیار گسترده است ولی در اینجا تصور می کنیم که شما یکی از سه خودروی تندر 90 ، پژو پارس و یا پژو 206 صندوق دار همگی مدل 90 یا 91 را در اختیار دارید و حال پس از دو یا سه سال استفاده به دنبال جایگزین کردن آن با یک خودروی صفر کیلومتر در همین محدوده قیمتی هستید.

هر سه خودروی فوق با در نظر گرفتن مواردی همچون میزان کارکرد و تمیز بودن، در محدوده قیمتی 30 میلیون یا اندکی کمتر قرار دارند. البته در این طبقه بندی تندر 90 E2 دارای بیشترین قیمت و پژو 206 از کمترین قیمت برخوردار است. به طور حتم آنچه مشخص است اين كه با چنین مبلغی نمی توان نمونه صفر کیلومتر هیچ از این خودروها را خریداری کرد زیرا که اختلاف قیمتی از شش تا 12 میلیون تومان را با توجه به نوع خودرو باید پرداخت کنید، پس عملا بازگشت به خودروی دو سه سال قبل منتها در نمونه صفرکیلومتر کار چندان منطقی به نظر نمی رسد.

با توجه به آنچه بیان شد، باید به سراغ خودروهای دیگر رفت که در این میان سمند LX با هر دو پیشرانه XU7 و EF7 و پژو 405 SLX ، گزینه های مرز 30 میلیون تومانی به حساب می آیند.

البته با اندکی افزایش قیمت ، پژو 405 با داشبورد جدید و در نهایت رانا LX نیز در فهرست گزینه های مناسب برای خرید خواهند بود. هر یک از این خودروها مزایا و معایب خاصی خود را دارند ولی سوال اصلی این است که آیا جابه جایی از یک خودروی مدل 91/90 به نمونه صفر کیلومتر ( احتماال مدل 94 ) کار عاقلانه ای خواهد بود یا خیر؟

حتی اگر این مورد را در نظر بگیریم که از خودروی فعلی شما خيلي خوب استفاده و نگهداري شده باشد، باید به این نکته توجه کنید که سه سال از عمر مفید خودرو گذشته و طبیعتا با افزایش کارکرد پیشرانه و دیگر قطعات فنی نظیر سیستم تعلیق، ترمزها، جلو بندی و ... احتمالا باید خود را آمادهخرابی های احتمالی کنید. از طرف دیگر صداهای داخل اتاق مطمئنا دیگر قابل چشم پوشی نخواهند بود چرا که حتی اگر بهترین سیستم تعلیق نیز در خودروی شما وجود داشته باشد خیابان های پر دست انداز تهران و شهرهای دیگر، مجالی برای عملکرد خوب این مجموعه باقی نگذاشته است! به این موارد باید اتمام مدت و اعتبار گارانتی و كارت طلایی را نیز اضافه کرد و در نتیجه تمام هزینه ها که بعضا به ارقام بالایی نیز در این اوضاع بازار می انجامند را باید به تنهایی خود متقبل شوید.

با این وجود دو حالت باقی میماند؛ اگر از خودروی خود راضی هستید، بهتر است كه همچنان آن را نگاه دارید، چرا که در صورت فروش، دیگر با چنین مبالغی قادر به خریداری یک نمونه مشابه نخواهید بود، ولی اگر بنا به هر دلیلی که برخی از آنها در بالا ذکر شد، تصمیم به تعویض خودروی خود گرفته اید، باید رقمي بالغ بر شش تا دوازده ميليون تومان روي بودجه تان بگذاريد و گرنه چنانچه قصد ندارید چندان بر بودجه فعلی بیفزاید باید نگاهی به سه خودروی پیشنهاد شده داشته باشید.

پژو 405 هر چند پسوند SLX را با خود یدک می کشد، تفاوت اساسي با 405 ندارد، بلكه برخی تزیینات و تجهيزات با هدف بهروزرساني اين خودروی پرطرفدار به آن اضافه شده است. پس اگر قصد خرید این مدل پژو را دارید بهتر است که مدل با داشبورد جدید را كه مجهز به دو کیسه هواست را انتخاب کنید چرا که حال و هوایی تازه تر و بهتر را برای سرنشینان ایجاد میکند.

در مورد سمند LX ( که به شخصه ، منطقی ترین انتخاب را نیز همین خودرو می دانم )، پراکندگی نظرات بسیار زیاد است. برخی همچنان پیشرانه XU7 قدیمی تر را بهترین گزینه برای این خودرو می دانند و برخی ویژگی های EF7 را برتر از دیگر پیشرانه ها محسوب می کنند.

مهمترین علت تمایل به خرید پیشرانه قدیمی تر پژو، تصور نادرست برخي افراد مبني بر مشکلات پیشرانه EF7 در بخش هاي فني و خدمات پس از فروش است، ولی واقعیت این است که برخي مشکلات قبلی این پیشرانه در حوزه هاي ذكرشده به طور کامل رفع شده است و در صورتی که با خصوصیات آن به ویژه در میزان روغن مصرفی در هر دوره آشنا باشید، هیچ وقت قدرت و گشتاور بیشتر آن را از نظر دور نخواهید داشت. در مجموع، سمند LX با پیشرانه EF7 انتخابی است که برای جایگزین کردن خودروی فعلی خود با آن منطقی ترین است. 

رانا نیز خودروی پرفروش و خوش چهره اي است که البته اگر قبال 206 SD داشته اید مي توانيد اين گزينه را هم در نظر بگیريد، چرا كه ظاهر و طراحي خودرو كاملا تفاوت كرده و به سبك خودروهای جدیدتر تغيير كرده است، اما طبيعي است كه نبايد منتظر تفاوت هاي ماهوي بين اين دو خودرو باشيد، چرا كه از پلاتفرم يكساني استفاده مي‌كنند.

 در میان تمامی این گزينه ها، شاید به جرات بتوان گفت که رانا از جذاب ترین چهره برخوردار است و در داخل اتاق نیز هرچند تاکید بر ارزان سازی ( در مقایسه با 206 ) بوده ولی باز هم اسپرت تر و جوان پسندتر از سایر خودروها محسوب می شود.

از يك گزينه ديگر نيز نبايد غافل شويم و آن، 206 هاچ بك تيپ دو است كه در چند ماه اخير وارد بازار داخلي شده است. اين محصول كه پس از چند سال عدم عرضه، مجددا پا به خطوط توليد ايران خودرو و خيابان هاي شهر گذاشته، قيمتي در حدود 33 ميليون تومان دارد تا جوانان و خانواده هاي تك فرزند يا بدون فرزند بتوانند باز هم پشت فرمان اين خودروی پرطرفدار قرار بگیرند.

با توجه به آنچه بیان شد، گزینه های انتخابی، هر یک ویژگی های مثبت و منفی خاص خود را دارند که متناسب با نوع استفاده از آنها برای هر فردی متفاوت هستند، به طور مثال خانواده های پرجمعیت تر بهتر است گزينه هايي غير از رانا را در فهرست خود قرار دهند چرا که از نظر فضای بخش عقب اتاق، گزينه هاي بهتر و جادارتري همچون سمند و 405 نيز وجود دارد كه براي افراد بلند قد و درشت هيكل نيز مناسبند. آنچه مسلم است، خریدار یا فروشنده حرف اول و آخر را در این خصوص میزند، چرا که وی تنها كسي است كه اطلاعات كاملي از شرایط مورد نیاز یا خودروی خود دارد و در مورد محصول چند سال کارکرده خود بهترین کارشناس به حساب می آید.

ایکوپرس



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها