به دنبال دستورات 8 بندی رئیس جمهور در بازدید از پارکینگ خودروسازان، بسترهای تحول در بازار و صنعت خودرو مهیا شده است. پس از تغییراتی که خودروسازان و نهاد ناظر این صنعت یعنی وزارت صمت در برخی از موارد مانند افزایش دوره گارانتی انجام دادند و تلاش برای افزایش تولید صورت گرفت، طی روزهای اخیر دو تحول اساسی دیگر در این بخش رخ داد که شامل راهاندازی سامانه یکپارچه فروش خودرو و آزادسازی واردات خودرو میشود که هر یک به سهم خود تأثیر بسیار زیادی دراین بازار خواهد داشت.
طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، سامانه یکپارچه فروش خودرو از ۱۲ ظهر دیروز، با هدف ایجاد شفافیت و امکان عرضه عادلانهتر برای همه خودروهای تولیدی، آغاز به کار کرد و بزودی متقاضیان قادر خواهند بود از بخشنامههای مختلف فروش خودرو که از سوی تمام شرکتهای خودروسازی ارائه شده است، مطلع شوند و از روز سهشنبه ۲۷ اردیبهشتماه، امکان ثبتنام در سامانه فراهم خواهد شد.
تقدم یا تأخر زمان ثبتنام، هیچ تأثیری بر قرعهکشی و شانس برنده شدن نخواهد داشت. طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، در روزهای یکشنبه و دوشنبه، متقاضیان قادر خواهند بود از بخشنامههای مختلف فروش خودرو که از سوی تمامی شرکتهای خودروسازی ارائه شده است، مطلع شوند و از روز سهشنبه ۲۷ اردیبهشتماه، امکان ثبتنام در سامانه فراهم خواهد شد.
بر این اساس در راستای اجرای بند ۵ از دستورهای ابلاغی رئیسجمهوری در رابطه با چگونگی عرضه خودرو برای ایجاد شفافیت و افزایش رضایتمندی مردم، سامانه یکپارچه تخصیص خودرو فعال شد.
در نخستین دوره فروش خودرو در این سامانه، بازه زمانی یک هفتهای برای ثبتنام متقاضیان در نظر گرفته شده است و تقدم یا تأخر زمان ثبتنام، هیچ تأثیری بر قرعهکشی و شانس برنده شدن نخواهد داشت و مراسم قرعهکشی با نظارت سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان انجام میشود. عرضه خودرو بر اساس این سامانه بسیار متنوع و چند برابر ظرفیت دورههای پیشین خواهد بود و خودروسازان موظفند تمام محصولات خودروهای سواری خود را در این سامانه یکپارچه عرضه کنند و هیچ گونه استثنایی برای تخصیص خودرو به مشتریان خارج از این سامانه وجود نخواهد داشت.
شایان ذکر است، پیش از این، عبدالله توکلی- مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت- نیز ضمن تشریح جزئیات فروش خودرو در سامانه یکپارچه فروش، تأکید کرد که این سامانه با هدف ایجاد شفافیت در همه جنبهها، افزایش میزان عرضه و توقف تولید خودروهای ناقص فعال خواهد شد.
وی با بیان اینکه میزان عرضهای که در سامانه یکپارچه فروش خودرو انجام خواهد شد، چندین برابر دورههای قبل خواهد بود، اعلام کرد: در سازوکار این سامانه برای آنکه هجوم زیادی هم اتفاق نیفتد، بازه زمانی مشخص تعیین خواهد شد و متقاضیان با عرضه تعداد قابل توجهی خودرو از سوی خودروسازان متعدد مواجه خواهند بود و دیگر مهلت زمان چند روزه برای ثبتنام مطرح نیست.
در حقیقت طی یک بازه مشخص خودروسازان، محصولات خود را با هم عرضه میکنند و مشتریان در این مدت مشخص میتوانند با قدرت انتخاب بالا اقدام به خرید خودرو مورد نظر خود کنند. روال تحویل به این صورت خواهد بود که برای تقاضاهای بیش از ظرفیت، مشتریان نهایی به شیوه قرعهکشی تعیین خواهند شد؛ در غیراین صورت خودرو به هر فرد ثبتنام کننده تعلق خواهد گرفت. اما با توجه به تمهیدات در نظر گرفته شده در جهت افزایش عرضه و قاعدتاً با توجه به اینکه، شرایط به گونهای پیش خواهد رفت که مصرفکننده واقعی میتواند از این طرح بهره ببرد، مرحله به مرحله تقاضاهای سوداگرانه حذف و بتدریج در گامهای بعدی قرعهکشی حذف خواهد شد.
در پایان لازم به تأکید مجدد است که تفاوت تخصیص خودرو در این سامانه نسبت به فروشهای گذشته، مؤثر نبودن تقدم تأخیر زمان ثبتنام متقاضیان در برنده شدن (در طرحهای بدون قرعهکشی که تقدم و تأخر ثبتنام مؤثر بوده و در طرحهای فروش خودروسازان خصوصی) متقاضی است.
عواید واردات خودرو به همه اقشار جامعه خواهد رسید
از سوی دیگر مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: سیاست کلی بر این است که عواید واردات خودرو به همه طبقات جامعه از جمله اقشار متوسط و کمدرآمد برسد و فضایی رقابتی ایجاد شود. «عبدالله توکلی لاهیجانی» در گفتوگو با ایرنا افزود: کلیات مباحث مربوط به واردات خودرو مصوب شده و حداکثر تا یک ماه آینده آییننامه آن تهیه میشود.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: برخلاف صحبتهایی که بهتازگی از سوی برخی عنوان شده، واردات خودرو منحصر به حجم موتور یا سقف قیمتی خاصی نیست و طیفهای مختلفی از خودروها با حجم موتور و قیمتهای مختلف، اتومبیلهای برقی و غیره را شامل میشود که به روشهای مختلفی وارد خواهند شد.
توکلی لاهیجانی تأکید کرد: سیاست کلی بر این است که عواید واردات خودرو به همه طبقات جامعه از جمله اقشار متوسط و کمدرآمد برسد و فضایی رقابتی ایجاد شود، در غیر این صورت اگر واردات فقط منحصر به خودروهای لوکس و گرانقیمت باشد، هیچ تأثیری در فضای رقابتی نخواهد داشت و قیمتها را در بازار تحت تأثیر قرار نمیدهد.
مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: برای نخستین بار است که از واردات به عنوان ابزار سیاستگذاری در جهت تولید دانشبنیان استفاده میشود تا در ادامه منجر به توسعه سرمایهگذاری در این حوزه شده و افزایش بازارها و مقاصد صادراتی را نیز به دنبال داشته باشد.
وی بیان داشت: شرایط برای واردات خودرو تسهیل شده است و با توجه به فروش خودرو در سامانه یکپارچه فروش که طی یکی دو روز آینده اجرایی میشود، با افزایش عرضه خودرو و همچنین شفافیت معاملات که اتفاق میافتد، عرضهای چند برابر دورههای گذشته شاهد خواهیم بود.