کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

نگاهی به سود و زیان بازار‌ سکه و ارز در 1 ماه گذشته


کد خبر : ۹۵۶۵شنبه، ۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۷:۵۹۲۷۱۲ بازدید

قیمت یورو در یکماه گذشته با افت 295 تومانی از 4360 تومان به 4065 تومان رسیده و خرید 10 هزار یورو در یک ماه گذشته ضرر 2 میلیون و ...

هفته گذشته بازار سکه و ارز روزها پرنوسانی را تجربه کرد به طوری که قیمت سکه پس از حدود یک ماه بار دیگر وارد کانال یک میلیون تومان شد و دلار نیز رفت و آمد به کانال 3500 تومان را تجربه کرد.

البته دلیل اصلی نوسان قیمت سکه و افزایش آن را می توان در اتخاذ سیاست های جدید بانک مرکزی سوئیس جستجو کرد که اعلام کرد که دیگر واحد پولی فرانک را متناسب با یورو تنظیم نخواهد کرد. چرا که حاضر نیست همراه با یورو در حال تضعیف، فرانک نیز تضعیف شود. این اتفاق موجب شد تا قیمت طلا که در بازارهای جهانی در یک سال گذشته روند تقریبا با ثباتی را در بازه قیمتی 1100 تا 1200 دلار داشته است به یکباره از کانال 1200 دلار عبور کرده و به مرز 1330 دلار برسد.

علاوه بر سیاست جدید بانک مرکزی سوئیس که تاثیر قابل توجهی در افزایش کوتاه مدت قیمت طلا داشته، طلا از ابتدای امسال تاکنون تحت تاثیر نشانه‌های تورم منفی و کندی رشد اقتصاد جهانی که احتمال تاخیر در افزایش نرخهای بهره در آمریکا را مطرح کرده است، 6.8 درصد صعود کرده است که این عوامل تاثیر قابل توجهی در افزایش قیمت سکه در هفته های اخیر داشته است.

بر همین اساس قیمت سکه در یک ماه گذشته با افزایش 60 هزار تومانی از 980 هزار تومان به یک میلیون و 40 هزار تومان رسیده است و در صورتی که یک فرد یک ماه قبل 10 سکه خریداری کرده بود امروز سودی معادل 600 هزار تومان به دست آورده بود.

اما علاوه بر بازار سکه، بازار ارز نیز در هفته گذشته روزهای پر خبری را پشت سر گذاشت که البته مهم ترین خبر در بازار ارز ابلاغ مقررات جدید بانک مرکزی که بر اساس آن ضمن به رسمیت شناختن بازار آزاد ارز، روش کشف و اعلام قیمت را شفاف کرد.

بر اساس مقررات جدید بانک مرکزی در کنار مرکز مبادلات ارزی که مرجع تعیین قیمت آن بانک مرکزی است در بازار آزاد نیز مرجع اعلام قیمت کانون صرافان خواهد بود. همچنین قیمت ارز نیز می‌تواند بسته به میزان عرضه و تقاضای واقعی کشف شود.

همچنین این مقررات نشان می‌دهد نهاد سیاست‌گذار قصد دارد با استفاده از سه راه «اعلام ساعت مجاز کاری»، «اعلام متوسط نرخ روزانه» و «دامنه مجاز اختلاف نرخ آغاز به کار بازار با نرخ پایانی روز پیش»، بازار ارز را سامان‌بخشی کند. بر اساس این دستورالعمل انجام معاملات عمده توسط صرافی‌ها صرفا از ساعت 10 تا 18 روزهای کاری بانکی مجاز است. علاوه‌بر شفافیت‌بخشی به قیمت‌های بازار، این مقررات برای کاهش تاثیرگذاری بازیگران غیررسمی در نظام تعیین نرخ ارز وضع شده است.

یکی دیگر از اهداف مقررات کشف و اعلام قیمت بر اساس معاملات واقعی و ثبت شده است. این اقدام می‌تواند در صورت مدیریت درست اثر‌گذاری معاملات صوری و سفته‌بازانه را در بازار به حداقل برساند. تعیین ساعت کار هم می‌تواند به ساماندهی معاملات در بازار کمک کند.

همچنین در یک ماه گذشته عوامل متعدد دیگری همچون برگزاری مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5 نیز بر بازار ارز تاثیرگذار بوده و این عوامل بر نوسان قیمت دلار تاثیرگذار بوده اند.

بر همین اساس قیمت دلار در یکماه گذشته با افت 75 تومانی از 3540 تومان به 3465 تومان رسیده است و اگر فردی در یکماه گذشته 10 هزار دلار خریداری کرده بود امروز به میزان 750 هزار تومان ضرر کرده است.

همچنین قیمت یورو نیز در یکماه گذشته با افت 295 تومانی از 4360 تومان به 4065 تومان رسیده است و خرید 10 هزار یورو در یک ماه گذشته ضرر 2 میلیون و 950 هزار تومانی را به همراه داشته است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها