کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ترکیه در تلاش جذب هر چه بیشتر گردشگران روس


کد خبر : ۹۵۳۴۴دوشنبه، ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۳:۴۹۶۰۳۹ بازدید

ترکیه می‌کوشد برای احیای اقتصاد بحران‌زده خود، درآمد گردشگری را به سطح پیش از همه‌گیری کرونا برساند. آنکارا به این منظور و ...
ترکیه در تلاش جذب هر چه بیشتر گردشگران روسترکیه در تلاش جذب هر چه بیشتر گردشگران روس

ترکیه می‌کوشد برای احیای اقتصاد بحران‌زده خود، درآمد گردشگری را به سطح پیش از همه‌گیری کرونا برساند. آنکارا به این منظور و تقویت جاذبه‌های سفر برای مسافران روسی، امکان استفاده از سامانه تراکنش مالی MIR را فراهم می‌کند.

رکیه در تقلای بازسازی اقتصاد خود و رونق بخشیدن به صنعت توریسم است که در دوران پاندمی ریزش کرد و راکد شد. 

اما عملی کردن این نیت با توجه به جنگ اوکراین، کار ساده‌ای نیست زیرا ۲۵درصد از کل توریست‌های ترکیه را مسافران هر دو کشور تشکیل می‌دهند.

 آنکارا در عرصه گردشگری،‌ تجارت و انرژی به روسیه وابسته است. در سال ۲۰۱۹ حجم مبادلات تجاری دو کشور ۲۵.۷ میلیارد یورو بوده و مسکو یکی از بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان انرژی این کشور است. 

به همین دلیل، ترکیه به عنوان عضو ناتو، با تحریم‌های اروپا علیه روسیه همراه نشده است. با عمیق‌تر شدن بحران اقتصادی و افزایش تورم، قیمت انرژی و غلات در این کشور به بالاترین سطح در ۲۰ سال گذشته رسیده؛ به همین دلیل آنکارا تلاش می‌کند مناسبات خوب  با مسکو و کی‌یف را حفظ کند. 

برای کاهش کسری بودجه در ترکیه، افزایش درآمد گردشگری امری ضروری به نظر می‌رسد. اما محدودیت‌ها در پرداخت‌های مالی و توقف پروازها که ناشی از تحریم‌های علیه روسیه هستند باعث این نگرانی شده که تعداد گردشگران روس در ترکیه کاهش یابد. ظاهرا ترکیه برای این مساله راه‌حلی پیدا کرده است. 
 

سامانه پرداخت اختصاصی روسیه

با تحریم‌های آمریکا علیه روسیه غول‌های خدمات کارت‌های اعتباری، مسترکارت و ویزا خدمات خود را برای مشتریان خود در روسیه تعلیق کردند. شمار زیادی از بانک‌های مهم روسیه نیز، از سیستم پرداخت بین‌المللی سوئیفت حذف شدند.

اما ترکیه راهی برای دور زدن محدودیت‌های مربوط به مسافران روس پیدا کرده است. آنها می‌توانند از طریق سامانه پرداخت MIR که روسیه آن را در سال ۲۰۱۴ راه اندازی کرده است، به حساب‌های بانکی خود در کشورشان دسترسی داشته باشند. 

این سامانه تراکنش مالی، بعد از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه و به دلیل نگرانی‌های مسکو از دامنه تحریم‌های غرب گسترش یافت و بعدها در چند کشور دیگر نیز مورد استفاده قرار گرفت. 

به گفته بانک مرکزی روسیه کارت‌های Mir در سراسر فدراسیون روسیه و دوازده کشور دیگر از جمله ارمنستان، قرقیزستان، قزاقستان، بلاروس، ویتنام و قبرس استفاده می‌شود. در پایان سال ۲۰۲۱ تعداد کارت‌های صادر شده در این سامانه به ۱۱۳.۶ میلیون رسیده است.

گفته می‌شود بیش از ۵۰ درصد مردم روسیه حداقل یک کارت بانکی MIR دارند و بیش از ۲۵ درصد تراکنش‌های مالی این کشور از طریق این سامانه انجام می‌شود.
 

سهم بزرگ گردشگران روسی و اوکراینی در ترکیه

بعد از آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، شمار مسافران روسی و اوکراینی به ترکیه ریزش کرد و سفرها و تورها لغو شدند.  این وضع، برای اقتصاد ترکیه فاجعه‌بار بود چرا که ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور تا قبل از شیوع کرونا، از درآمد گردشگری تامین می‌شد.

این در حالی است که ترکیه امید بسیار داشت که صنعت گردشگری‌اش در سال ۲۰۲۲ دوباره جان بگیرد. کاهش شدید ارزش پول ملی ترکیه، در سال ۲۰۲۱ و افزایش تورم، اقتصاد ترکیه را بیش از پیش نیازمند منابع مالی حاصل از گردشگری کرده است. 

بر اساس آمارهای رسمی وزارت گردشگری ترکیه، بیش از یک‌چهارم از کل توریست‌هایی که سال گذشته وارد این کشور شدند، شهروندان اوکراین و روسیه بودند. یک مقام اتحادیه آژانس‌های مسافرتی ترکیه، تعداد مسافران روس در سال ۲۰۲۱  را دو میلیون و ۵۰۰هزار و شمار گردشگران اوکراینی را دو میلیون نفر اعلام کرده است. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها