کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

پشت پرده ماجرای خرید و فروش «ستاره آسمان»!


کد خبر : ۹۵۲۹۸شنبه، ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۳:۲۵۲۰۵۴۱ بازدید

در چند روز گذشته ویدیویی از یک زوج بلاگر ایرانی که هدیه سالگرد ازدواج‌شان خرید یک ستاره از آسمان بود، با واکنش‌های تند مردم رو به رو شد. بنابراین اگر می خواهید درباره پشت پرده خرید و فروش ستاره های آسمان بیشتر بدانید، این گزارش را بخوانید.
پشت پرده ماجرای خرید و فروش «ستاره آسمان»!پشت پرده ماجرای خرید و فروش «ستاره آسمان»!

تصویر، رستورانی را نشان می‌دهد که پنجره‌ای رو به آسمان دارد؛ زن و شوهر جوانی سر یکی از میز‌ها نشسته‌اند.

مرد خطاب به همسرش: «چشماتو ببند و باز نکن.»

زن در حالی که از جایش بلند می‌شود چشم‌هایش را می‌بندد. مرد به او نزدیک می‌شود.
زن: «هنوز هم چشمامو باز نکنم؟»

مرد در حالی که چیزی شبیه به کلاسوری مشکی رنگ را در دستش گرفته می‌گوید: « هر چقدر روی زمین گشتم نتونستم هدیه‌ای برایت پیدا کنم. برای همین از آسمون واست ستاره خریدم.»

زن که حالا دیگر چشمهایش از تعجب باز شده، در حالی که یک سری کاغذ و اوراق میان پوشه سیاه رنگ را در دستش می‌گیرد از پنجره رستوران به آسمان نگاهی میاندازد: «ستاره؟! مگه میشه؟ » و همسر جواب می‌دهد: « برای تو همه چیز می‌شود.»
 

چطور ستاره بخریم؟

این روایتِ ویدیوی جنجالی یکی از بلاگر‌های اینستاگرام بود که در چند روز گذشته سر و صدای زیادی در فضای مجازی به راه انداخت. این زوج بلاگر که با یک میلیون ۳۰۰ هزار دنبال‌کننده تا پیش از این چندان کامنتهای منفی از مخاطبان خود دریافت نمی‌کردند بلافاصله بعد از انتشار این ویدیو با سیل واکنش‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه رو شدند. یکی از کاربران با اکانت شادو نوشته: « مگه ستاره هم خریدینه؟ » و نفیسه می‌نویسد: « از کی خریدین؟ مگه مالک ستاره‌ها خدا نیست؟ » کاربر دیگری به نام نازنین هم که ظاهراً مثل اغلب مخاطبان این ویدیو از این هدیده شوکه شده خیلی جدی نوشته: « از ناسا ستاره خریدن؟ »

اما وقتی کم کم، مدت زمانی از انتشار این پست می‌گذرد چند کاربر که با اصل ماجرای خرید ستاره آشنا هستند یا به واسطه این ویدیو چگونگی خرید ستاره را در گوگل سرچ کرده‌اند با خبری روبه رو می‌شوند که مربوط می‌شود به سال ۹۴: « به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فقط با پرداخت ۳۳ دلار نه تنها برای خود یک ستاره می‌خرید بلکه به ماموریت فضایی در یافتن سیارات فراخورشیدی کمک خواهید کرد. با این ۳۳ دلار شما می‌توانید یک ستاره را که در منطقه‌ای خاص قرار دارد را به نام خود کرده و از مشاهده آن در آسمان لذت ببرید. » با به روز کردن اطلاعات این خبر نیز قیمت ستاره‌ها در این ۷ سال چندان تغییری نکرده بود. در واقع ظاهراً چند شرکت خارجی برای تأمین هزینه پروژه‌های تحقیقاتی‌شان، مجوز این‌ایده را گرفته‌اند و در ازای دریافت ۳۰ تا ۱۰۰ دلار ستاره‌های آسمان را در پکیج‌های ویژه‌ای می‌فروشند.

همین هم شد که کاربران متوجه شدند این هدیه با همه رویایی بودن و دست نیافتنی بودنش، اما چندان گرانقیمت هم نیست! با روشن شدن این موضوع واکنش تند مخاطبان، تنها به دنبال‌کنندگان پیج این زوج ختم نشد و حتی توئیتری‌ها هم نسبت به مضمون این ویدیو با لحن و زبان طنز موضع گرفتند. شیش و بش با چند استیکر خنده می‌نویسد: «وقتی پول نداری و می‌خوای کادوی خاص بخری! » یکی دیگر از توئیت بازها نیز در واکنش به خرید ستاره نوشته: « خدا شاهده، شوهر من اگر این هدیه رو به من می‌داد، ازش تست اعتیاد می‌گرفتم. با ستاره‌ها چیکار دارید؟ » و کاربری با نام علیرضا بِلک با شیطنت می‌پرسد: « سرنبشه؟ »

بنابراین در میان کامنتها و واکنش‌ها و اظهار نظر‌های مردم از طیف های مختلف جامعه، آن چیزی که بیش از هر چیزی خود نمایی می‌کند انزجار و خشم کاربران نسبت به چنین رفتار‌هایی است که برخی از بلاگر‌ها در فضای مجازی به نمایش می‌گذارند. با این حال کم کم زوایای پنهان این هدیه خاص بیشتر روشن می‌شود و کاربران اینستاگرام در زیر پست همین ویدیو درباره این اتفاقات در دنیای مجازی با یکدیگر تبادل نظر می‌کنند، ماری می‌نویسد: « نمی‌دونم چرا اینقدر دلم گرفت. چون از صبح تا شب تلاش می‌کنیم خرج یک خونه ۵۰ متری و خورد و خوراک در نمیاد که هیچ، صاحبخونه‌ام گفته پاشید. واقعاً چرا آخه تا کی اینهمه تفاوت بین آدم‌ها؟ » این در و دل با واکنش و همدلی بسیاری از کاربران روبه رو می‌شوند و هر کدام سعی می‌کنند تا به عنوان همدلی به یکدیگر آگاهی بدهند. کاربری با اکانت سال نو در جواب ماری می‌نویسد: «باطن زندگی خودتون رو با ظاهر زندگی اینا مقایسه نکنید. »اما در ادامه اکانت دیگری با نام شریفی هم اظهار می‌کند که با دیدن این ویدیو واقعاً دلش شکسته است: « چرا یکی باید با پادشاهی زندگی کنه و یکی هر روز با حسرت از خواب بیدار شه. » کم کم اما تحلیل‌ها و نظر‌ها بیشتر می‌شود.

نظراتی که نشان می‌دهد حالا به واسطه تجربه‌های زیادی که از شبکه‌های اجتماعی و کارائی و اساساً هویت‌شان به دست آورده‌ایم بسیاری از مردم فرق بین تصویر و واقعیت را از هم تشخیص می‌دهند. این مردم نازنین، حالا از تجربه‌هایشان می‌گویند تا به یکدیگر آرامش بدهند. مریم با یک پیج پرایوت می‌نویسد: « آبجی؟ واسه چی دلت شکست؟ این کلاً ستاره‌اش رو خریده یک و نیم میلیون! دقت کن، یک میلیون و پانصد هزار تومان. واقعاً گول این فیلم و عکس‌ها رو می‌خوری؟ » و ماری که حرف‌های دیگران کمی برایش موضوع را جا انداخته آخرین کامنت را می‌گذارد: «واقعاً از همتون ممنونم. باورکنید یک کم آروم‌تر شدم با حرفاتون. ‌امیدوارم خدا، گره از مشکلات همه باز کنه.»
 

چه کسانی ستاره می‌فروشند؟

با همه این‌ها باید اعتراف کنیم که‌ ایده فروش ستاره ایده بکری است. حالا ، چه کسانی ستاره‌ها را می‌فروشند؟ واقعیت این است که نام‌گذاری ستارگان یک کار باستانی بشر است اما در سال ۲۰۱۶، اتحادیه بین‌المللی نجوم، اخترشناس برای استانداردسازی گروهی را برای نامگذاری ستاره‌ها ایجاد کردند. نام اختصاری آن‌ها IAU است و این گروه مستقر در پاریس در سطح بین‌المللی به عنوان مرجع نام ستاره‌ها شناخته می‌شوند. مادلین اسمیت اسپانیر، عضو دبیرخانه می‌گوید: « IAU تنها سازمانی است که رسماً مجاز به نام‌گذاری ستاره‌ها است». اسامی کاملاً علمی تعیین شده است و نمی‌توان یک ستاره را «خرید» یا نامی برای آن گذاشت. » بنابراین اوراقی که این شرکت به مشتریان خود می‌دهد به هیچ وجه رسمی نیستند، بلکه صرفاً یک هدیه جدید هستند. با این حال دپارتمان امور مصرف‌کنندگان شهر نیویورک، ثبت ستاره بین‌المللی برای مردم را اقدامی فریبکارانه دانست. جولز پولونتسکی، کمیسر وقت امور مصرف‌کنندگان شهر نیویورک در آن زمان در بیانیه‌ای گفت: «آرزو کردن برای ستاره «خود» نمی‌تواند این واقعیت را تغییر دهد که مصرف‌کنندگان چیزی بیش از یک تکه کاغذ در یک قاب دریافت می‌کنند. »

با این حال این‌ ایده هرگز متوقف نشد و حالا وب سایت‌های زیادی وجود دارند که وانمود می‌کنند چنین خدماتی را ارائه می‌دهند. اسمیت اسپانیر درباره این سایت ها می گوید: آن‌ها را باور نکنید، حتی اگر «گواهینامه‌هایی» با ظاهری فانتزی به شما بدهند!

با همه اینها به نظر می رسد که این سند خوشنویسی که نوعی مالکیت بر نام یک ستاره را نمایش می دهد، بهترین خریدی نیست که یک فرد می‌تواند انجام دهد؛ بلکه نهایتا‌ ایده‌ای است عجیب و باورنکردنی برای مخاطبی که اولین بار نام این کسب و کار و هدیه را می‌شنود.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها