کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

قیمت مسکن ثبات خواهد داشت یا افزایش قیمت؟


کد خبر : ۹۵۲۷۴شنبه، ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۶:۲۷۶۶۱۱ بازدید

محمود فاطمی‌عقدا با بررسی وضعیت بازار مسکن در سال 1401 گفت: با توجه به شروع برنامه‌های تحویل مسکن در طرح نهضت ملی بازار ...
قیمت مسکن ثبات خواهد داشت یا افزایش قیمت؟قیمت مسکن ثبات خواهد داشت یا افزایش قیمت؟

محمود فاطمی‌عقدا با بررسی وضعیت بازار مسکن در سال 1401 گفت: با توجه به شروع برنامه‌های تحویل مسکن در طرح نهضت ملی بازار نباید در سال جاری همچون سال‌های قبل دچار آشفتگی باشد. برداشت من از وضعیت بازار این است که حتی اگر برجام به نتیجه نرسد بازار مسکن امسال یک بازار پایدار خواهد بود.

افزایش قیمت مسکن طی سال‌های اخیر سبب شده است تا بسیاری از خانوارها قید صاحب‌خانه شدن را بزنند. این در حالی است که پیش از شروع سال 1401 برخی از فعالان و کارشناسان بازار معتقد بودند که بازگشت به برجام سبب بهبود وضعیت بازار مسکن خواهد شد به گفته آنها در صورتی می‌توانیم انتظار ثبات یا کاهش قیمت مسکن را داشته باشیم که عوامل موثر بر این بازار همچون مذاکرات برجام به نتیجه برسد، تورم کنترل و قیمت نهاده‌های ساختمانی کنترل شود. اما تا کنون هیچ‌کدام از این مسائل محقق نشده و این پرسش که چه سرنوشتی در انتظار بازار مسکن خواهد بود مطرح می‌شود ؟

عضو هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران در خصوص وضعیت بازار مسکن ‌گفته است: «با ادامه تورم در بازار و اُفت ارزش پول ملی، قدرت خرید مسکن از مردم گرفته شد و احتمال گرانی خانه به دلیل افزایش قیمت دلار در شش ماه نخست سال زیاد است.»

حسن محتشم در گفت‌وگو با اقتصاد ۲۴ گفته است: «در بازه زمانی سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ قیمت مسکن در تهران حدود ۶۰۰ تا ۸۰۰ درصد افزایش داشته است. تعیین قیمت و شرایط معاملات در بازار مسکن، بستگی به لغو تحریم‌ها دارد. هرچند مذاکرات برجام همچنان در سکوت و ابهام قرار دارد، اما سرنوشت این نشست‌ها تعیین کننده وضعیت بازار مسکن کشور است. اگر قیمت ارز با همین سرعت در حال افزایش باشد قطعاً قیمت مسکن بیش از این گران می‌شود و به طبع آن تقاضا در این بازار به دلیل ضعف قدرت مالی مردم به شدت کاهش می‌یابد. مردم به سختی در تهران صاحب خانه می‌شوند و محدوده معاملات مسکن در سال جاری در صورت عدم تغییرشرایط اقتصادی کشور، بسیار کوچک‌تر خواهد شد.»

وی با تاکید بر اینکه در ۶ ماه نخست سال جاری وضعیت گرانی و تورم در بازار مسکن پیش بینی می‌شود، اظهار کرده است: «تغییر و بهبود شرایط در بحث قیمت مسکن، تنها به نتایج مثبت مذاکرات و لغو تحریم‌ها و درنهایت آزادسازی منابع مالی کشور، بستگی دارد که در این صورت ارزش پول ملی تقویت و ثبات نرخ دلار را به همراه دارد و به موازات آن قیمت‌ها در بازار مسکن شکسته خواهد شد.»


بازار مسکن در سال 1401، بازاری پایدار خواهد بود

محمود فاطمی عقدا، کارشناس بازار مسکن با اشاره به وضعیت بازار در سال جاری به «ابتکار» گفت: من گمان می‌کنم با توجه به شروع برنامه‌های تحویل مسکن در طرح نهضت ملی بازار نباید در سال جاری همچون سال‌های قبل دچار آشفتگی باشد. برداشت من از وضعیت بازار این است که حتی اگر برجام به نتیجه نرسد بازار مسکن امسال یک بازار پایدار خواهد بود. البته این مسئله به شرطی محقق خواهد شد که دولت از ظرفیت‌های درونی کشور به خوبی استفاده کند.

این کارشناس بازار مسکن در ادامه به ضرورت استفاده از ظرفیت دولت در حوزه نهضت ملی مسکن اشاره کرد و در این باره گفت: نهضت ملی مسکن و همچنین مسکن مهر فرصتی است که دولت می‌تواند از آن طریق حجم قابل توجهی از واحدهای مسکونی را تحویل متقاضیان بدهد. این مسئله تاثیر بسیاری در وضعیت بازار مسکن خواهد داشت.

فاطمی‌عقدا گفت: اگر دولت به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم و مهیا نبودن شرایط نتواند این کار را انجام دهد و از فرصت استفاده کند، بازار در تنگنا قرار خواهد گرفت و در آن شرایط ممکن است ما شاهد افزایش قیمت مسکن در سال جاری باشیم.

وی افزود: با توجه به سیاست‌های دولت در مجموع من خوشبین به وضعیت بازار مسکن هستم چراکه برنامه نهضت ملی مسکن آغاز شده است و این مسئله می‌تواند بازار را تا حدودی کنترل کند.


معاملات رونق خواهد یافت؟

این کارشناس بازار مسکن در ادامه صحبت‌هایش به پیش‌بینی وضعیت معاملات در سال جاری پرداخت و در این باره گفت: اگر همان طور که اشاره کردم شرایط مناسب باشد معاملات نیز صد در صد رونق پیدا خواهد کرد.

فاطمی‌عقدا گفت: تهران یک شهر مهم بوده و شهرداری تهران مصمم است برنامه‌های مسکن را سرعت بدهد. لذا من گمان می‌کنم با سرعت گرفتن برنامه‌های شهرداری در زمینه مسکن بازار وضعیت مناسبی پیدا خواهد کرد و ما نباید همانند سال‌های قبل شاهد افزایش قیمت سرسام‌آور در این حوزه باشیم.

این کارشناس بازار مسکن در پایان با اشاره به افزایش برخی از هزینه‌ها و تاثیر آن در بازار گفت: به هر حال هزینه دستمزد کارگران، هزینه زیرساخت‌ها و بیمه کارگران ساختمانی افزایش یافته و این مسائل می‌تواند بر قیمت تمام شده مسکن تاثیر بگذارد. بنابراین با توجه به این موارد ممکن است شاهد افزایش قیمت باشیم اما اگر دولت بتواند از فرصت‌های پیش روی خود استفاده کند این افزایش قیمت را می‌تواند تا حدودی مهار کند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها